Личные инструменты

2168
з математики

132
учня

168
для 11 класу

443
відкореговано


Вашій увазі

24638
уроків


Волт ВÍТМЕН (1819–1892). Життєвий і творчий шлях письменника. Вітмен – американський поет-новатор

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 10 клас>> Зарубіжна література: Волт ВÍТМЕН (1819–1892). Життєвий і творчий шлях письменника. Вітмен – американський поет-новатор

З ЛІТЕРАТУРИ США
Уолт Уітмен
(1819 — 1892)
Ані машини, яка полегшує працю,
Ані відкриття я не зробив,
Ані багатого заповіту для заснування бібліотеки
чи лікарні я не зможу залишити по собі, Ані мемуарів про якусь подію з життя Америки, Ані літературних шедеврів, ані досягнень розуму,
ані книжок для полиць, Лише кілька пісень, які бринять у повітрі, Я залишаю для друзів і закоханих.
Уолт Уїтмен
 
ЗВІДКИ БЕРУТЬСЯ ГЕНІЇ?
Простежуючи історичні події, що змінили погляди на поезію і роль поета в суспільстві й світі, мусимо вирушити за океан. За рік до того, як німкеня Шарлотта Фьот, приїхавши в Росію, народила майбутнього великого поета Афанасія Фета, на північно-американському березі Атлантики, у дружній фермерській сім'ї Уїтмєнів, чиї англо-голландські предки були одними з перших переселенців з Європи, з'явився на світ син Уолт.
Лише за півстоліття незалежності Сполучені Штати Америки могутньо розвинули капіталістичну промисловість. Швидко зростали міста, особливо на Півночі країни та уздовж океанів і морів. Але фермери Півночі в умовах все більш жорстокої ринкової конкуренції і спеціалізації сільськогосподарського виробництва не витримували змагання з плантаціями Півдня, де використовувалася дармова праця рабів.


Можливо, потребу покидати рідну домівку і переселятися до міста фермери Уїтмени не пов'язували з тим, що жили вони на «континенті рабства», де мільйони чорношкірих невільників збагачували білошкірих плантаторів. Ще Гаррієт Бічер-Стоу не написала «Хатину дядька Тома». Ще не виник рух так званих аболіціоністів — борців проти рабства... Однак одного соціального принципу батько Уїтмен, переконаний демократ старої школи, своїх дев'ятьох дітей навчив: людина має сама заробляти на життя і ні в якому разі не жити з чужої праці.
Переселившись до Брукліна (тоді — ще передмістя Нью-Йорка), старий Уїтмен разом з синами брав підряди на будівництво. Одинадцятирічним Уолт мусив залишити школу й  опанувати  теслярське  ремесло.   Родина з  міцним  протестантським корінням тішилася з того, що так само з братами і батьками до тридцяти років заробляв собі на життя Ісус.


Пізніше Уолт працював розсильним, учнем у друкарні, друкарем, редагував газети у різних штатах, об'їздивши мало не всю Америку. Працював і вчителем: адже, самотужки освоївши шкільний курс, мав хист до передачі знань іншим. В Америці за тих часів і редактор провінційної газети, і вчитель, часом один-єдиний на всю округу, мав бути людиною самостійного мислення й універсальних здібностей. Адже вчителювали, як правило, без посібників чи підручників, а редактор мусив усі газетні матеріали писати сам. Уїтмен не був винятком і писав статті й замітки, а також вірші в стилі Едгара По. Але великих митців наслідувало чимало початківців.
І раптом сталося диво: пересічний тридцятирічний газетяр опублікував вірші, подібних яким не знала не лише американська, а й світова поезія. Його вірші своїм величним звучанням нагадували хіба що біблійну Пісню Пісень...
Раптова поява генія завжди осяяна ореолом міфотворчості. В одному з міфів, які створили біографи Уїтмена, розповідається про те, що 1848 року в Новому Орлеані Уїтмен зазнав «якогось містичного осяяння»... Причина біографічної міфотворчості зрозуміла: подорожуючи величезною країною, часто переїжджаючи з міста до міста, молодий Уїтмен залишив надто «пунктирний» слід у пам'яті сучасників, так що простежити крок за кроком еволюцію його думки, його творчості годі було й думати...


Однак згадка про 1848 рік не випадкова в біографії Уїтмена, як і в біографіях європейських геніїв XIX століття Флобера і Достоєвського. Шукаючи «ключ» до таємниці людського буття, молодий самоук з Брукліна знайшов його в поетичному узагальненні Світового Прогресу, під яким розумів поступове просування Людини з царства Рабства до царства Свободи. Європейські революції 1848 року і боротьба за свободу чорношкірих рабів у Америці — ланки Прогресу, міцно поєднані між . собою. Вірш «Європа» (1850), що привернув увагу літературної Америки, — це величний реквієм європейцям, які загинули на барикадах революцій.


Ідеї, висловлені Уїтменом, витали в повітрі по обидва береги Атлантики. Озвучити їх мав митець, появу якого ідеолог нової Америки, письменник і філософ Ральф Волдо Емерсон передбачив у нарисі «Поет» років за двадцять до того, як в усій своїй величі постав Уїтмен. Емерсон віщузав: голосом Нової Американської Нації буде простий і щирий поет-самородок, який дивитиметься не в минуле, а в майбутнє.


Впливовий англійський критик Метью Арнольд висловив парадоксальну (принаймні для земляка Діккенса) думку, що найвизначнішими творами англомовної літератури XIX століття були поезії Вордсворта і нариси Емерсона. Така оцінка критика свідчить про той величезний вплив, який нариси Емерсона мали на англомовного читача по обидва береги Атлантики. По суті він перший пророчо заявив про Америку як Континент Майбутнього. Пафос філософської та літературної творчості Емерсона був спрямований на те, щоб закликати американських інтелектуалів не йти у річищі європейської традиції, надто зануреної у власне минуле. У нарисі «Природа» він писав:
Минулі покоління стояли перед Богом і природою віч-на-віч, ми ж споглядаємо їх очима наших предків. Чому й нам не втішитися первісним спілкуванням зі Всесвітом? Чому у нас немає поезії пророцтва, а не традиції, нема релігії, що була б для нас одкровенням, а не історією наших попередників? ...Сьогодні так само світить сонце. Наші отари численніші, а ниви буйніші. Тож давайте вимагати від себе нової праці, нових законів і нової віри.


Блискучий студент, потім професор Гарвардської духовної школи, Емерсон був звільнений з роботи після лекції, в якій дозволив собі зазначити: сучасна церква, суворо дотримуючись букви традиції і відгородившись від справжніх проявів духу, поводиться так, «ніби Бог помер». Оселившись у Конкорді, невеличкому містечку в тридцяти кілометрах від Бостона, Емерсон порався на городі, живучи в первісній простоті — та не на самоті. До Емерсона, як засновника і голови неформального «Трансцендентального клубу», часто навідувалися друзі — письменники і філософи. Клуб дав початок філософському напряму, який увійшов до історії під назвою американського трансценденталізму.


Будучи послідовниками зачинателя німецької класичної філософії Імануїла Канта, американські трансценденталісти наснажили новими ідеями західну філософію. Вони відкидали матеріалізм таких просвітників, як політик і філософ Бенджамін Франклін. Хоча саме йому американська нація завдячує своїм прагматизмом, вірою в життєвий успіх (це Франкліну належить афоризм ііте із топеу, тобто «час - це гроші», і саме Франкліна зображено на стодоларовій асигнації), а філософія — теорією сенсуалізму (від англ. зепье — відчуття), тобто визнанням відчуття єдиним джерелом будь-яких знань. Таким чином, сенсуалізм послідовно призводить до заперечення існування Бога, а портрет Франкліна на одному боці купюри фактично суперечить напису на іншому її боці: «Іп Сосі У/е Тгияі» («В Бога ми віруєм»).


Натомість трансценденталісти наполягали на існуванні трансцендентної реальності (тобто такої, що лежить за межами свідомості) і можливості її інтуїтивного пізнання. Бог, на їхню думку, по-різному являє себе кожній людині. Звідси випливає теорія видатних осіб, які й творять історію. Звідси ж і очікування Поета, який інтуїтивно пізнає і вкаже нації й усьому людству правильний шлях до майбутнього. Так само, як Поет мав визначити шляхи нації і людства, так і філософи-трансценденталісти вважали б за щастя вказати шлях такому Поету. Так і сталося. Якщо ліричний геній Уїтмена й завдячує своїм «раптовим» народженням певним зовнішнім впливам, то це передусім вплив ідей Емерсона та його однодумців.


Зарубіжна література. 10 клас. За заг. ред. В.Я. Звиняцьковського

Вислано читачами з інтернет-сайту


Матеріали із зарубіжної літератури, завдання та відповіді з зарубіжної літератури по класам, плани-конспекти уроків з зарубіжної літератури 10 класу


Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності залач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення


Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.

Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.