KNOWLEDGE HYPERMARKET



2168
з математики

132
учня

168
для 11 класу

443
відкореговано


Вашій увазі

24638
уроків


Давньоруська билина про Іллю Муромця «Ілля Муромець і Соловей-розбійник». Повні уроки

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 7 клас. Повні уроки>> Зарубіжна література: Давньоруська билина про Іллю Муромця «Ілля Муромець і Соловей-розбійник» Легендарна історія Київської Русі як сюжетна основа билин. Повні уроки.


   Тема: Давньоруська билина про Іллю Муромця «Ілля Муромець і Соловей-розбійник» Легендарна історія Київської Русі як сюжетна основа билин.

   Мета: Сприймання і осмислення, узагальнення і систематизація учнями  знань з нової теми.

   Тип уроку: урок засвоєння нових знань.


   Звичайно ж, важко уявити людину, яка не знала б, що таке билини і не прочитав хоч би одну з них. Проте найчастіше про билини мають узагальнене уявлення, а нерідко й помилкове.
   Ми знайомимось з билинами по книгах, тому вважаємо їх літературними творами, але це не так. Творцем билин є народ; билини не мають авторів, як твори художньої літератури. Їх виконували народні оповідачі, виконували по пам'яті, як чули від своїх предків.

Z3-2.jpg
   Саме слово "билина" походить від слова "бувальщина", тобто в цих старовинних піснях співається про те, що було, про те, що відбувалося насправді.  
   Північні оповідачі зробили справу неоціненного значення - вони донесли до нас давню епічну спадщину. Завдяки ним билини тепер назавжди увійшли до скарбниці національної і світової культури.
   Але чи дійсно те, що розповідають билини, правда? Невже Ілля Муромец стріляв в Солов'я-розбійника?...

Z3-5.jpg
   В.Г. Белінський виділив в російських билинах київський цикл і новгородський. Обидва цикли мають свої історичні основи. Він встановив, що в російському епосі існує група билин, об'єднана рядом важливих ознак. Загальні їх особливості полягають в наступному: дія відбувається в Києві або біля нього; у центрі стоїть князь Володимир; основна тема - захист Російської землі від південних кочівників; Історичні обставини і побут, змальовані в билинах, характерні саме для Київської Русі; події і вороги Російської землі в цих билинах - домонгольського періоду; Київ не просто місце дії билин, а він оспіваний як центр російських земель: з Мурома, Ростова, Рязані, Галича їдуть багатирі на службу до Києва.
   Формування київського циклу билин визначалося характерними історичними обставинами. У IХ-ХІ ст. Київ досяг високого розквіту і могутності; він відігравав важливу роль в боротьбі з печенігами і половцями, закриваючи їм дорогу в північні російські землі. У цій боротьбі усвідомлювалися спільноруські завдання і складалася самосвідомість російського народу. Набіги степових кочівників відображали не лише кияни, але і представники інших російських земель, що яскраво показане в билинах. Київ в цей час об'єднував майже всі російські області і був визнаним їх центром.

Z3-4.jpg
   Київські билини групуються зазвичай по богатирях. Але серед билин київського циклу є твори героїчні і соціально-побутові. В цьому відношенні їх можна розділити на такі групи: героїчні - включають билини, що виникли до монголо-татарської навали, і билини, пов'язані з навалою; билини соціально-побутові включають пісні, в яких соціальні конфлікти стоять на першому місці.
   Однією з важливих і характерних особливостей київського циклу служать образи трьох богатирів, дії і доля яких тісно зв'язані. У образах цих богатирів втілюються основні особливості богатирства. Це образи Іллі Муромця, Добрини Нікітіча і Альоші Поповича. У народній виставі старший з них, наймогутніший, богатир Ілля; за ним йде Добриня, поступливий в деяких якостях Іллі; нарешті, Альоша, також відважний захисник Російської землі, проте по ряду особливостей поступливий першим двом богатирям. У всіх трьох богатирів багато спільного, проте кожен з них є особливою людиною і має певні індивідуальні риси. У образах цих богатирів ясно видно індивідуалізацію, яка розвивається вже в билинах, а отримує значний прояв в історичних піснях, де треба було змальовувати вже не узагальнені образи богатирів, а певних історичних осіб.


   В образі Іллі Муромця найяскравіше і найвиразніше втілена основна ідея билин - ідея захисту рідної землі. Саме він частіше за інших богатирів виступає як відважний і знаючий свій долг варти Російської землі. Він частіше за інших стоїть на варті богатирській, частіше за інших вступає в бій з ворогами, перемагаючи.
   Ілля Муромец - ідеальний образ богатиря, найулюбленіший герой російських билин. Це багатир могутньої сили, що дає йому упевненість і витримку. Йому властиве відчуття власної гідності, якою він не поступиться навіть перед князем. Він захисник Російської землі, захисник вдів і сиріт. Він ненавидить «бояр кособрюхих», говорить всім правду в обличчя. Образу він забуває, коли йдеться про біду, що нависла над рідною землею, закликає інших богатирів встати на захист не князя Володимира або княгині Опракси, а "заради матінки-свято-Русь землі".
   Краще підтвердження величезній популярності в народному середовищі образу Іллі Муромця - кількість билин і билинних сюжетів про нього. Саме цьому образу призначено було стати центральним в російському епосі, втілити в собі кращі ідеали і сподівання народу, його поняття про добро і зло, про безкорисливість, про вірність рідній землі, про богатирську завзятість і честь. Ніхто з богатирів - ні Добриня Нікітіч, ні тим більше Альоша Попович - не можуть порівнятися в цьому відношенні з Іллею Муромцем.

Z3-7.jpg
   Всі герої героїчного епосу без виключення б'ються з конкретними Батигами і Батеями Батеєвичами, що підступили або захопили стольний Київ - град . Всі билини героїчного епосу пройняті патріотичною ідеєю захисту рідної землі . А головним героєм в них є звичайно ж не Добриня Нікітіч, не Альоша Попович, а Ілля Муромець. Хоча і Добриня, і Алеша теж присутні, але вже як би на «других» ролях. На богатирській заставі Добриня в писарях, Алеша - в конюхах; ні Добринеі, ні Альоші не вдається отримати перемогу в бою з богатирем - нахвальщиком Сокільником (або Жидовином), це під силу лише Іллі Муромцю. З багатьох сюжетів про Іллю Муромця відомо, що йому дарувана вищими силами особлива доля - богатиреві не писана смерть в бою. І хоча це не грає жодної ролі у дії самих билин, подібна доля служить визнанням особливого положення Іллі Муромца серед російських богатирів як найвеличнішого та ідеальнішого захисника батьківщини, показником його особливого призначення.


   Ідеальна природа богатиря виявляється не лише в етичному відчутті, що керує його вчинками, але і в межах його зовнішнього вигляду: Ілля старий і сивий, що служить ознакою його мудрості і досвідченості.
   Цикл билин про Іллю Муромце вніс до епосу багато і розвинув деякі його тенденції, закладені в попередній час. Билини про богатиря, що народився в самій глибині народної Русі, і якого відразу було поставлено вище за всіх інших героїв історії Київської Русі, говорили про збільшену свідомість народу. Народна маса зрозуміла себе як силу, без опори на яку неможлива жодна успішна діяльність на благо Русі.

Z3-8.jpg
   «Ілля Муромець, - відзначає А.М. Астахова, - це образ величезної, усвідомлюючої себе, розумно та доцільно направленої сили. Багаточисельні подвиги Іллі Муромця, описані в билинах, завжди пов'язані виключно із завданням служіння народові, він змальований в російському епосі перш за все, як оберігач батьківщини. Ілля Муромець бореться з іноземними загарбниками, рятує рідну землю від ворожих полчищ, перемагає чужоземних богатирів, що приїжджають на Русь з ворожими намірами. Йому так само приписуються подвиги в боротьбі з насильниками усередині країни, з розбійниками, від яких він очищає прямоїжджі дороги, охороняючи мирну працю і добробут народу».



   Запитання:
   1. Що означає слово "билина"?
   2. Хто є творцем билин і чому?
   3. Що відображається в образі Іллі Муромця?


   Домашнє завдання:
   Назвіть трьох основних київських богатирів і розкажіть якісь історії про них.


   Список використаних джерел:
   1. Урок на тему: Історія Русі в билині «Ілля Муромець і Соловей-розбійник»., Прокопік П.В., учитель зарубіжної літератури, сш №3, м.Канів
   2. Круглов Ю.Г. Билини.
   3. Юдін Ю.І. Героїчні билини (поетичне мистецтво).
   4. Іловайський Д.І. Богатирь-козак Ілля Муромець як історичн еобличчя. //Російський архів, 2005 р.
   5. Міллер О. Ілля Муромець і богатирство київське - Спб. 2007 р.


   Відредаговано і надіслано Запорожець Н.В.



Над уроком працювали

Прокопік П.В.


Запорожець Н.В.

Хорошун К.Е.



Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов  высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.

Предмети > Зарубіжна література > Зарубіжна література 7 клас