KNOWLEDGE HYPERMARKET


Конспект уроку до теми «Бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське і українське бароко.»

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 9 клас>> Зарубіжна література: Бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське і українське бароко.


План-конспект уроку з курсу «Зарубіжна література 9 клас» з теми «Бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське і українське бароко.»





Тема уроку.
                                            Бароко як перший загальноєвропейський художній    
                                                                      напрям. Європейське та українське бароко


Мета уроку:
охарактеризувати перший загальноєвропейський   напрям у літературі і мистецтві, його прикмети і  особливості, познайомити  учнів з представниками  цього напряму; поглибити уявлення про розвиток світового літературного процесу; розвивати уміння   аналізувати та узагальнювати матеріал; пробуджувати інтерес до мистецтва бароко, виховувати шанобливе ставлення до творів мистецтва.

Обладнання:
портрети представників бароко, репродукції картин  Мікеланджело Меріді де Караваджо, Пітера Пауля  Рубенса, Рембрандта ван Рейна, аудіо фрагменти  творів Антоніо Вівальді, Йоганна Себастьяна Баха, Георга Фрідріха Генделя, ілюстрації із зображенням  архітектурних пам’яток.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній  основі умінь та навичок.

Епіграф:                 Митці бароко жили у світі, де … «розпалася       
                                 гармонія», у світі оголених протиріч і антиномій, що 
                                 мисляться ними як норма буття і водночас як  
                                 естетичний принцип, що реалізується в поетиці  
                                 контрастів.
                                                                                              Д.Наливайко                       

І. Актуалізація опорних знань 
           Літературний диктант (слова-відповіді запишіть у стовпчик)
1.    Хто, за уявленнями древніх греків, жив на горі Олімп?
2.    Хто з давньогрецьких богів був покровителем мистецтва?
3.    Кого римляни вважали засновниками Риму?
4.    За часів правління якого римського імператора бурхливо розвивалася культура і література?
5.    До якої музи звертався Гомер у своїх поемах?
6.    Як звали міфологічного героя, який 10 років мандрував морем, щоб повернутися до рідної домівки?

ПЕРЕВІР СЕБЕ:
1.    Боги олімпійці
2.    Аполон
3.    Ромул та Рем
4.    Октавіана Августа
5.    Каліопи
6.    Одіссей

 ІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

Лекція
XVII ст. - доба абсолютизму, час формування монархій. боротьби із свавіллям феодалів, жорстоких битв за перерозподіл територій. Утверджуються капіталістичні відносини, розвивається виробництво, наука, техніка, торгівля, мореплавство. Великі наукові відкриття зумовлюють появу перших наукових товариств. Людство сколихнули відкриття італійського вченого Галілео Галілея, німецького математика і астронома Йогана Кеплера, англійського природознавця і лікаря Вільяма Парацельса, французького філософа, фізика і математика Ісаака Ньютона. Усе це спричинило справжню світоглядну революцію , яка зруйнувала традиційні уявлення про Всесвіт.
Особливістю мистецтва XVIIст. було панування двох художніх систем, двох напрямів у межах однієї епохи – бароко і класицизму. Бароко втілило безмежність і суперечливість світу й людини, той вічний «хаос», який не підлягає раціональному пізнанню, боротьбу різних сил, таємницю сущого.  Класицизм прагнув знайти логіку в усьому, він висував розум як критерій оцінки й засіб пізнання світу і людини, засвідчив прагнення до завершених і досконалих форм, до гармонії на противагу дисгармонії буття.
                                                                      БАРОКО


Бароко- стиль у мистецтві XVIIст., художній напрям цієї доби і назва епохи, коли розвивався цей напрям.
Термін «бароко» пов’язують з італ. вarocco- «дивний, химерний, вибагливий» та португ. perrola barroca – «перлина неправильної форми».
Бароко прийшло на зміну Відродженню, але не було його запереченням. У поетиці бароко поєдналися  різні контрасти, релігійні та світські мотиви, античні та християнські образи, традиції Середньовіччя та Відродження.


Середньовіччя Відродження Бароко
Бог- центр Всесвіту
Людина – центр Всесвіту
Людина у складних стосунках із Богом
Поширення християнства 
Відродження античної культури Поєднання християнських і анти
чних традицій
Культ бога Культ сильної людини Віра в духовні можливості людини
Опора на віру Опора на розум Спроба примирити віру і розум
Справжнє життя не на землі, а на небі Єдність, гармонійність світу Протиставлення духовного буття земній марноті
Релігійний характер культури Світський характер культури Поєднання релігійних і світських мотивів

Ускладненість готики
Простота, гармонійність форм Різноманітність форм, складна крива лінія

      
   
Характерні особливості


- рухливість                                     - гнучкість
- динамізм                                        - мінливість   
- любов до складної кривої лінії    - примхливість
- емблематичність                        - контрасність
- символіка                                      -барвистий декор       
- алегорії                                          - метафоричність
- перебільшення, антитези


В літературі пишномовний стиль, тяжіння до красивих вишуканих форм, широке застосування тропів, символіки, метафоричності , мовлення.

 Дж.Маріно: «Мета поета – здивувати, вразити».
Мета мистецтва бароко – розбурхати, пробудити людську душу, спонукати її до пошуку вічних істин, себе, Бога.

Людина у мистецтві бароко – це багатогранна особистість, яка відзначається суперечливістю духовного буття, силою пристрастей, постійно розв’язує внутрішні конфлікти.
«…наділена і розумом, і пристрастями, вона безперервно воює сама з собою… вона завжди страждає, її роздирають суперечності»,- Б.Паскаль.
Головним сюжетом стає духовне випробування людини.


                                                                  АРХІТЕКТУРА


Відзначається масштабністю, широтою форм, неврівноваженістю композиції, хвилястими лініями. Архітектурні ансамблі органічно вписуються в оточуюче середовище, стаючи частиною рухливого, мінливого світу.

Найвідомішим майстром архітектури бароко був італійський архітектор Франческо Борроміні. Його церква  Сан Карло алле Куатро Фонтане (1665-67) є мініатюрним символом архітектури бароко: уникнення прямих ліній та кутів, прихильність до багатогранників та хвильоподібна стіна – все це робить споруду неповторною.

Талановитим архітектором пізнього бароко був Бартоломео Франческо Растреллі (1700-1771). Урочиста монументально-декоративна єдність його споруд вражає своїм розмахом.

                                                                       ЖИВОПИС


Художники використовували релігійні та міфологічні сюжети, надаючи їм алегоричного змісту. На полотнах великих майстрів бароко  люди, що живуть складним духовним життям, охоплені пристрастями і суперечностями.

Мікеланджело Меріді де Караваджо – представник італійського живопису. Доля і слава його митця нагадує історію життя французького поета Франсуа Війона.
Його композиції сповнені неспокою і складного руху, відрізняються надзвичайною метафоричністю. Постаті на полотні часто зображені в несподіваних ракурсах.  Митець шукав прихований смисл як у людині, так і в світі, тому його полотна відзначаються глибоким філософським змістом. На обличчях героїв часто відбиваються сильні пристрасті і переживання. І завжди залишається щось несказане, незрозуміле.

Пітер Пауль Рубенс (1577-1640) – належить до фламандських художників.

Звертався до античних сюжетів, також втілював на своїх полотнах відомі біблійні мотиви та образи. Зображував оголені або напівоголені фігури, котрі були у постійній борні, змаганні, погоні, полюванні. Його персонажі відзначаються здоровою життєрадісністю, пишністю тілесних форм. Вражає величезне напруження сил, пристрастей.

Рембрандт Харменс ван Рейн (1606-1669) – представник живопису Голландії XVIIст.

Зображував людину «зненацька». Герої  його картин у невимушених позах, усміхнені або охоплені смутком. Художник уважно придивлявся до внутрішнього світу своїх героїв, зображуючи їх у момент боротьби добра і зла, світла і темряви, любові і ненависті. У художніх образах митець відтворив багатогранність людського буття у його зв’язку з вічністю.

                                                                   МУЗИКА


Музичні твори доби бароко характеризуються прагненям відобразити внутрішній світ людини, драматизм її почуттів, пишністю, декоративністю, емоційністю музичних картин.

Представники Г.Ф.Гендель, Й.С.Бах, А.Вівальді.

Італійський композитор Антоніо Вівальді (1678-1741 )  створив понад 40 опер, кантат, ораторій. Надав яскравість формальній та ритмічній структурі концерту, винайшов інноваційні мелодії і теми. Його музика вийшла за межі елітних концертних залів. Одним із найбільш відомих шедеврів є «Пори року».

Композитор Георг Фрідріх Гендель (1685-1759)  німець за походження жив у  Великобританії, написав понад 40 опер, більше 20 ораторій, органні концерти, церковні хорали. У Лондоні Гендель не тільки займався творчістю, а й керував оперними театрами. Сучасники дуже цінували його гру на клавесині та органі.( прослухати фрагмент)

-    Які враження викликав у вас твір Генделя?

Німецький композитор Йоганн Себастьян Бах (1685-1750)- неперевершений майстер поліфонії. Написав понад 1000 композицій, 320 кантат, багато мес, ораторії, чисельні хорали. Його музика відзначається технічною досконалістю, інтелектуальною глибиною. Народився у родині музикантів, працював скрипалем у оркестрі, органістом у церкві, писав музику для органа, клавіру, хору, оркестру. В останні роки життя втратив зір, жив у бідності. Безсмертя його творінь полягає у їх високому моральному змісті, зверненні до внутрішнього світу людини.

-    Які почуття викликала у вас музика Баха?
(прослухати  музичний фрагмент)

                                                                   УКРАЇНСЬКЕ БАРОКО


В українській культурі бароко набуло значного розвитку у XVI-XVIIІст. Ґрунтувалося на власних національних джерелах, пов’язане з національними проблемами. Значний вплив на розвиток українського бароко справила історія і культура козацтва, тому його часто називають козацьким. Художники бароко поетизували духовний світ козака, героя, який віддано служить вітчизні.

Барокова культура розвивалася в Україні в різних жанрах. У поезії вона пов’язана з іменами Лазаря Барановича, Івана Величковського, Григорія Сковороди.

ІІІ. Підсумок уроку
-    Які події XVIIст. спричинили світоглядну революцію?
-    Які художні напрями розвивалися в мистецтві XVIIст.?
-    Що характерно для барокового мистецтва?
-    Що притаманне для поетики бароко? В чому митці бароко вбачали своє завдання?
-    Назвіть представників цього напряму.
-    Як розвивалася культура бароко на Україні?


Завдання:
Підберіть ряд прикметників, що характеризують уявлення про світ, людину, життя доби бароко.
Наприклад: світ безмежний, загадковий, суперечливий, мінливий…

Домашнє завдання

Ст.6-18, 26-28 опрацювати, підготувати розповідь про поетів бароко (завдання в групах)
   



Надіслано учителем зарубіжної мови та літератури гімназії "Троєщина" Юсупович І.В


Реферати, домашня робота з зарубіжної літератури скачати, підручники скачати безкоштовно, онлайн уроки, запитання та відповіді

Предмети > Зарубіжна література > Зарубіжна література 9 клас > Бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське і українське бароко > Бароко як перший загальноєвропейський художній напрям. Європейське і українське бароко. Конспект уроку і опорний каркас