KNOWLEDGE HYPERMARKET


Образи Воланда та його почту. Іронія та гротеск у картинах зіткнення демонічних сил із московською дійсністю

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 11 клас>>Зарубіжна література: Образи Воланда та його почту. Іронія та гротеск у картинах зіткнення демонічних сил із московською дійсністю


Витівки Воланда і К° у Москві. Самим фактом своєї появи Полам і (який є художнім образом диявола) спростовує розлогі міркування Берліоза про релігійні забобони. Поготів їх спростовують його іронічні репліки у бесіді з Берліозом і Бездомним та сумні пророцтва щодо їхньої долі, які одразу ж здійснюються, доводячи існування потойбічних сил. З цього починається дивовижна містерія, що розгортається у самому серці держави, ідеологія якої заперечувала, ба й навіть переслідувала віру у будь-які надприродні явища.

Картини фантастичного світу у «Майстрі і Маргариті» вражають багатством і невичерпністю уяви їхнього творця. Тут є і чарівні втручання «нечистої сили» у порядок, наведений тоталітарною владою у житті радянських громадян, і театралізований «сеанс чорної магії», який призводить до повної плутанини у свідомості оброблених атеїстичною ідеологією москвичів, і невинні жарти «дрібних бісів», і класичні витівки відьом та вампірів, і всілякі перевтілення та викриття. Апогеєм цієї «дияволіади» є пишний бал у сатани, на якому збираються душі грішників різних епох. А завершуються фантасмагоричні гостини «темних» сил у Москві «апокаліпсисом» місцевого значення - пожежею та жахливим хаосом у місті...



Зображуючи витівки Воланда та його слуг - блазнів Коров'єва-Фагота і кота Бегемота, сумного Азазелло, холоднокровну Геллу, Булгаков не просто надавав простір для своєї фантазії, що фонтанувала сюжетами з царини «чорної містики». На цих персонажів покладалася нетрадиційна, з точки зору християнської системи уявлень, функція суду над земною дійсністю. Летить голова з плечей Берліоза, який, піклуючись про ідейну бездоганність літературної продукції свого молодого колеги, наставляє його на кепкування над релігійними святинями. Потрапляє до божевільні Бездомний, що виявив себе надто старанним учнем Берліоза. Покарані численні хабарники, донощики, пристосуванці... І, навпаки, «нечиста сила» допомагає майстру та Маргариті, які в умовах аморального суспільства зберігають вірність моральним засадам життя. Отже, сили зла у романі допомагають встановленню справедливості й по-своєму обстоюють моральний закон.

На цю їхню функцію вказує також винесена в епіграф знаменита цитата я «Фауста» Й.В. Ґете:
... тож хто ти, нарешті?
- Я частина тієї сили,
що вічно хоче зла і вічно творить благо.


У ширшому смислі вона вводить читача у філософську проблему взаємин добра й зла, що є однією з провідних у романі. Концепція, згідно з якою метафізичне зло є частиною метафізичного добра, розкривається у словах Воланда, адресованих віснику «царства світла» Левію: «Чи не була б твоя ласка подумати над питанням: що би робило твоє добро, якби не існувало зла, і як би виглядала земля, коли б з неї зникли тіні? Адже тіні утворюються від предметів і людей... Чи не хочеш ти обідрати всю земну кулю, знісши з неї усі дерева і все живе через твою фантазію насолоджуватися голим світлом?»



Протиставляючи Воланда та його почет загрузлій у гріхах радянській дійсності, письменник виносив цій дійсності однозначний вирок. У такий спосіб він доводив, що новий суспільний лад, котрий сталінська ідеологія видавала за досягнення найзаповітніших мрій людства, є гіршим за потойбічне зло, з яким традиційно пов'язувалося царство пітьми. Більше того: витівки демонічних персонажів осмислювалися письменником як відплата тоталітарній владі, від якої у реальному житті не було порятунку. Перед судом Воланда розкривалися кумедне безсилля, духовна ницість, ідейна збанкрутілість представників цієї влади, починаючи від її ідеологів на кшталт Берліоза й завершуючи «чоловіками у штатському», в яких око обізнаного читача безпомилково розпізнає співробітників сталінської таємної поліції.

Тема суду, який вершить над соціалістичною Москвою Воланд, була тісно пов'язана з тогочасною суспільно-політичною ситуацією, просякнутою публічними й таємними судовими процесами над численними «ворогами народу», абсурдними вироками, що засуджували невинних людей на багаторічні страждання й приниження, масовими стратами. У булгаковській інтерпретації суд Воланда поставав противагою «найсправедливішому» радянському правосуддю, за яким ховалося безпрецедентне у російській історії беззаконня.



Воландів суд викриває брехню та підступ, зриває маски, одне слово - встановлює скривджену подвійною мораллю правду й відновлює зганьблену справедливість. У певному розумінні він є своєрідною варіацією на тему біблійного Страшного суду. Звісно, ця варіація знову ж таки розроблена у нетрадиційному ключі; та й сам суд нагадує театральну виставу, в якій жахливе поєднується з фарсовим.

Однак слід зважати й на те, що Воланд у романі - не найвища інстанція і не єдиний володар світу. Крім «царства пітьми», існує ще й «царство світла», що його представляють Єшуа та Левій Матвій, детально зображені у єршалаїмському романі. Саме у «царстві світла» вирішується посмертна доля майстра та Маргарити. А Воланд, який приводить душі коханців до «вічного притулку», лише виконує доручення світлих сил. Отже, функції між двома сферами потойбіччя у романі розмежовуються: якщо «царство пітьми» карає, то «царствосвітла» милує.



Відтак Воланд у романі протиставляється передусім не Богу, а радянському «світові без Бога». І сам суд його, зрештою, спрямований на доведення того, що є надприродні сили, вищі за земний світ з його неправедними законами й кровожерливими ідолами. На доведення історичної достеменності факту існування Христа на землі та на ствердження вічних духовних цінностей спрямована й дивна розповідь Воланда про те, що він на власні очі спостерігав у Давній Юдеї.



Є.Волощук "Зарубіжна література 11 клас"


Вислано читачами інтернет-сайту


зарубіжна література скачати, зарубіжна література підручник, зарубіжна література 11 клас уроки


Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення


Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.


Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.