KNOWLEDGE HYPERMARKET


Стилі, типи, жанри мовлення
 
Строка 1: Строка 1:
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]&gt;&gt;[[Українська мова|Українська мова]]&gt;&gt;[[Українська мова 10 клас|Українська мова 10 клас]]&gt;&gt;Українська мова: Стилі, типи, жанри мовлення'''<metakeywords>українська мова, 10 клас, урок, на тему, стилі, типи, жанри мовлення </metakeywords>  
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]&gt;&gt;[[Українська мова|Українська мова]]&gt;&gt;[[Українська мова 10 клас|Українська мова 10 клас]]&gt;&gt;Українська мова: Стилі, типи, жанри мовлення'''<metakeywords>українська мова, 10 клас, урок, на тему, стилі, типи, жанри мовлення </metakeywords>  
-
''§ 17. Типи, стилі і жанри мовлення''<br>284. І. Назвіть основні ознаки типів мовлення і сфери їх застосування.<br>II. Перевірте свеї відповіді, зіставивши їх з відомостями таблиці «Типи мовлення» (с. 180—181).  
+
''§ 17. Типи, стилі і жанри мовлення''<br>284. І. Назвіть основні ознаки типів мовлення і сфери їх застосування.<br>II. Перевірте свеї відповіді, зіставивши їх з відомостями таблиці «[[РМ_2._Повторення_вивченого_про_типи_мовлення|'''Типи мовлення''']]» (с. 180—181).  
<br>285. І. Прочитайте. Визначте, до якого типу мовлення належить цей текст. Свое твердження доведіть.  
<br>285. І. Прочитайте. Визначте, до якого типу мовлення належить цей текст. Свое твердження доведіть.  
Строка 7: Строка 7:
<br>Русалки — се богині земної води. Вони живуть у морі, у річках, у криницях і ставках. Русалки дуже гарні з лиця, з русими абб зеленими косами з осоки, з зеленими або чорними очима. Вони розпускають по плечах розкішні довгі коси аж до самих колін, ходять в одній сорочці або зовсім голі, в зелених вінках з осоки або зіллячка, прикрившись косами. Більше всього вони люблять гуляти на берегах річок, на низині коло берегів між вербами і на зелених нивах, в житах та в пшеницях. Для русалок місяць буває сонцем, і їх найбільше бачать ясної місячної ночі. Виринувши з води, русалки чіпляються на вербах, гойдаються на гіллі, бігають по траві, неначе вітер, хвилюючи зелену траву й жита, кричать у лісі, кличуть людей, а найбільше хлопців, заманюють парубків чудовими піснями. (І. Нечуй-Левицький.)  
<br>Русалки — се богині земної води. Вони живуть у морі, у річках, у криницях і ставках. Русалки дуже гарні з лиця, з русими абб зеленими косами з осоки, з зеленими або чорними очима. Вони розпускають по плечах розкішні довгі коси аж до самих колін, ходять в одній сорочці або зовсім голі, в зелених вінках з осоки або зіллячка, прикрившись косами. Більше всього вони люблять гуляти на берегах річок, на низині коло берегів між вербами і на зелених нивах, в житах та в пшеницях. Для русалок місяць буває сонцем, і їх найбільше бачать ясної місячної ночі. Виринувши з води, русалки чіпляються на вербах, гойдаються на гіллі, бігають по траві, неначе вітер, хвилюючи зелену траву й жита, кричать у лісі, кличуть людей, а найбільше хлопців, заманюють парубків чудовими піснями. (І. Нечуй-Левицький.)  
-
<br>II. Складіть висловлювання за аналогією до теми, що розкривав один з аспектів української міфології.<br>286. І. Прочитайте. Визначте, до якого тину мовлення належить цей текст. Поясніть свою тезу.  
+
<br>II. Складіть висловлювання за аналогією до теми, що розкривав один з аспектів української [[Міфологія.Повні_уроки|'''міфології''']].<br>286. І. Прочитайте. Визначте, до якого тину мовлення належить цей текст. Поясніть свою тезу.  
-
<br>Головна мета життя людського, голова діл людських є дух людини, думки, серце. Кожен має свою мету в житті; але не кожен — головну мету, себто не кожен піклується про голову життя. Один піклується про черево життя, себто усі свої діла скеровує, щоб дати життя череву; інший — очам; інший — волоссю; інший — ногам та іншим членам тіла; інший — одягу та подібним бездушним речам; філософія або любов до мудрості скеровує усе коло діл своїх до тієї мети, щоб дати життя духу нашому, благородство серцю, світлість думкам, яко голові всього. Коли дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне,— то й усе світле, щасливе, блаженне. Оце є філософія. (Г. Сковорода.)  
+
<br>&nbsp; Головна мета життя людського, голова діл людських є дух людини, думки, серце. Кожен має свою мету в житті; але не кожен — головну мету, себто не кожен піклується про голову життя. Один піклується про черево життя, себто усі свої діла скеровує, щоб дати життя череву; інший — очам; інший — волоссю; інший — ногам та іншим членам тіла; інший — одягу та подібним бездушним речам; філософія або любов до мудрості скеровує усе коло діл своїх до тієї мети, щоб дати життя духу нашому, благородство серцю, світлість думкам, яко голові всього. Коли дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне,— то й усе світле, щасливе, блаженне. Оце є [[Ринг._Філософія_чину_й_мудрості|'''філософія''']]. (Г. Сковорода.)  
<br>II. Наведіть власні аргументи для підтвердження тези, сформульованої Г. Сковородою, якщо ви згодні з нею, а якщо ні,— спростуйте її.<br>287. Прочитайте два протилежних судження. Доведіть одне з них, спростувавши інше.  
<br>II. Наведіть власні аргументи для підтвердження тези, сформульованої Г. Сковородою, якщо ви згодні з нею, а якщо ні,— спростуйте її.<br>287. Прочитайте два протилежних судження. Доведіть одне з них, спростувавши інше.  
Строка 17: Строка 17:
<br>2.&nbsp;&nbsp;&nbsp; Співчуття є протилежністю палких поривань, які посилюють життєве завзяття: воно пригнічує. Коли є співчуття, втрачається сила... Співчуття цілком перекреслює закон розвитку,— отже, закон добору. Воно підтримує те, що вже хилиться до загибелі, боронить приречених і неспроможних, і завдяки надміру безпорадних і безталанних, яким дозволяє жити, саме життя робить похмурим і непевним..у Недолугі й безпорадні мусять загинути — це перший принцип нашої любові до людини. І в цьому їм треба допомогти. (Ф. Ніцше.)  
<br>2.&nbsp;&nbsp;&nbsp; Співчуття є протилежністю палких поривань, які посилюють життєве завзяття: воно пригнічує. Коли є співчуття, втрачається сила... Співчуття цілком перекреслює закон розвитку,— отже, закон добору. Воно підтримує те, що вже хилиться до загибелі, боронить приречених і неспроможних, і завдяки надміру безпорадних і безталанних, яким дозволяє жити, саме життя робить похмурим і непевним..у Недолугі й безпорадні мусять загинути — це перший принцип нашої любові до людини. І в цьому їм треба допомогти. (Ф. Ніцше.)  
-
<br>При доведенні своєї думки дотримуйтесь поданих нижче відомостей.<br>Полеміка, дискусія, диспут — це метод виявлення і доведення істини. Однак під час полеміки слід дотримуватися певних правил і прийомів. По-перше, потрібно визначити предмет дискусії. По-друге, необхідно точно сформулювати тези, які мають бути ясними і для опонента. По-третє, в ході дискусії не можна відхилятися від теми полеміки, важливо дотримуватися логічної послідовності у доведенні своїх положень, обдумувати кожний логічний хід: не тільки свій, а й супротивника, не тільки реальний, а й можливий. По-четверте, особливе значення під час диспуту має вміння слухати і розуміти не тільки самого себе, а й свого супротивника.  
+
<br>При доведенні своєї думки дотримуйтесь поданих нижче відомостей.<br>Полеміка, [[Конспект_уроку_на_тему:_«Літературна_дискусія_1925-1928_років_»|'''дискусія''']], диспут — це метод виявлення і доведення істини. Однак під час полеміки слід дотримуватися певних правил і прийомів. По-перше, потрібно визначити предмет дискусії. По-друге, необхідно точно сформулювати тези, які мають бути ясними і для опонента. По-третє, в ході дискусії не можна відхилятися від теми полеміки, важливо дотримуватися логічної послідовності у доведенні своїх положень, обдумувати кожний логічний хід: не тільки свій, а й супротивника, не тільки реальний, а й можливий. По-четверте, особливе значення під час диспуту має вміння слухати і розуміти не тільки самого себе, а й свого супротивника.  
-
<br>До відомих прийомів диспуту належать прийом удаваного «погодження» з супротивником, щоб завдати йому подвійного логічного удару, прийом передбачення можливих доказів опонента, щоб спростувати їх.<br><br>288.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Прочитайте. Визначте стиль і жанр твору.<br>ГОВОРИТЬ МАТИ<br>Усі мовчіть — щось мати каже, цвітуть притишено слова. Вони із веселкових вражень, з любові, що в душі жива. Зійшлися діти всі до хати, де хліб, як доля, на столі... Усі мовчіть: говорить мати вустами неба і землі.<br>(В. Крищенко.)  
+
<br>До відомих прийомів диспуту належать прийом удаваного «погодження» з супротивником, щоб завдати йому подвійного логічного удару, прийом передбачення можливих доказів опонента, щоб спростувати їх.<br><br>288.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Прочитайте. Визначте стиль і жанр твору.<br>Говорить мати.<br>Усі мовчіть — щось мати каже, цвітуть притишено слова. Вони із веселкових вражень, з любові, що в душі жива. Зійшлися діти всі до хати, де хліб, як доля, на столі... Усі мовчіть: говорить мати вустами неба і землі.<br>(В. Крищенко.)  
<br>II. Зіставте свої відповіді з відомостями таблиці «Стилі і жанри мовлення» (с. 178—179). Охарактеризуйте стиль художньої літератури.  
<br>II. Зіставте свої відповіді з відомостями таблиці «Стилі і жанри мовлення» (с. 178—179). Охарактеризуйте стиль художньої літератури.  
-
<br>289.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Прочитайте. Визначте характерні ознаки цього жанру.<br>ДИХАВ ТРАВЕНЬ<br>Я так старався! Я добирав слово до слова, барву до барви — хотілося розповісти про цей зелений день, про цей моЦпдий луг, про незабудку в осоці і рудого джмелина на незабудці. Була мить, коли здавалося: схопив!<br><br>&nbsp;І щось бентежне затіпалося в грудях. А товариш, з яким удвох рибалили, безцеремонно перервав мою розповідьіі<br>— Тш-ш-ш!.. Ти чуєш? Травень дихає...<br>Бринів рудий джмелях на незабудці- Бринів МОЛОДИЙ луг. Сміявся, вигравав, переливався міріадами] іскорок, дихав до запаморочення п'янко і лоскітно зелений день.<br>І мені болем заболів безпомічний шурхіт паперу в руці. (Є. Шморгун.)  
+
<br>289.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Прочитайте. Визначте характерні ознаки цього жанру.<br>Дихав травень.<br>Я так старався! Я добирав слово до слова, барву до барви — хотілося розповісти про цей зелений день, про цей моЦпдий луг, про незабудку в осоці і рудого джмелина на незабудці. Була мить, коли здавалося: схопив!<br><br>&nbsp;І щось бентежне затіпалося в грудях. А товариш, з яким удвох рибалили, безцеремонно перервав мою розповідьіі<br>— Тш-ш-ш!.. Ти чуєш? Травень дихає...<br>Бринів рудий джмелях на незабудці- Бринів молодий луг. Сміявся, вигравав, переливався піріадами іскорок, дихав до запаморочення п'янко і лоскітно зелений день.<br>І мені болем заболів безпомічний шурхіт паперу в руці. (Є. Шморгун.)  
<br>II. Складіть і запишіть один з найпростіших теорія у художньому стилі — образок, взявши за взірець наведений вище текст.  
<br>II. Складіть і запишіть один з найпростіших теорія у художньому стилі — образок, взявши за взірець наведений вище текст.  
Строка 29: Строка 29:
''<br>Зверніть увагу!''<br>Образок — маленьке оповідання з елементарним сюжетом і ескізною, фрагментарною технікою виконання.  
''<br>Зверніть увагу!''<br>Образок — маленьке оповідання з елементарним сюжетом і ескізною, фрагментарною технікою виконання.  
-
<br>290. І. Прочитайте. Визначте стиль тексту, його будову, види зв'язків.<br>Саме там, серед українців Америки, Канади, Австралії, Німеччини, Франції, Англії, збереглася шляхетна традиція, завдяки якій у найскрутніші, найдраматичніші періоди нашої історії ми зуміли вистояти як нація: велика безкорислива жертовність, покладена на вівтар нашої культури. Серед тих, хто благодійною рукою щедро «фундував» на будівництво шкіл, бібліотек, соборів, були славні гетьмани: П. Сагайдачний, Б. Хмельницький, І. Мазепа. Ця традиція продовжувалася на сході України до революції, а на заході до 40-х років. М. Драгоманов, М. Лисенко, М. Старицький, Леся Українка, І. Франко, О. Кобилянська, М. Грушевський, брати Олександр та Філарет Колесси у важких умовах заборон та переслідувань творили українську літературу, музику, науку, з якими нам сьогодні не сором глянути у вічі Європи. Вони знали, що тільки тоді народ може називати себе великою нацією, коли його культура стає надбанням духовної скарбниці всього людства. Та, крім титанічного інтелекту, ці фанати вклали у справу своїх рук і останній важкою працею зароблений гріш, нерідко відриваючи кусень хліба навіть від рідних дітей. Так це було у Франка, так було і в Колесс. Так нині продовжують працювати наші краяни за океаном. (С. Майданська.)  
+
<br>290. І. Прочитайте. Визначте стиль тексту, його будову, види зв'язків.<br>Саме там, серед українців Америки, Канади, Австралії, Німеччини, Франції, Англії, збереглася шляхетна традиція, завдяки якій у найскрутніші, найдраматичніші періоди нашої історії ми зуміли вистояти як нація: велика безкорислива жертовність, покладена на вівтар нашої культури. Серед тих, хто благодійною рукою щедро «фундував» на будівництво шкіл, бібліотек, соборів, були славні гетьмани: П. Сагайдачний, Б. Хмельницький, І. Мазепа. Ця традиція продовжувалася на сході України до революції, а на заході до 40-х років. М. Драгоманов, М. Лисенко, М. Старицький, [[21._Леся_Українка._Дитинство_поетеси,_роль_родини_у_її_вихованні._«Мрії»,_«Як_дитиною,_бувало...»|'''Леся Українка''']], І. Франко, О. Кобилянська, М. Грушевський, брати Олександр та Філарет Колесси у важких умовах заборон та переслідувань творили українську літературу, музику, науку, з якими нам сьогодні не сором глянути у вічі Європи. Вони знали, що тільки тоді народ може називати себе великою нацією, коли його культура стає надбанням духовної скарбниці всього людства. Та, крім титанічного інтелекту, ці фанати вклали у справу своїх рук і останній важкою працею зароблений гріш, нерідко відриваючи кусень хліба навіть від рідних дітей. Так це було у Франка, так було і в Колесс. Так нині продовжують працювати наші краяни за океаном. (С. Майданська.)  
<br>II.&nbsp;&nbsp;&nbsp; Охарактеризуйте особливості публіцистичного стилю.<br>III.&nbsp;&nbsp;&nbsp; Продовжіть даний текст, використовуючи матеріал з інших джерел.  
<br>II.&nbsp;&nbsp;&nbsp; Охарактеризуйте особливості публіцистичного стилю.<br>III.&nbsp;&nbsp;&nbsp; Продовжіть даний текст, використовуючи матеріал з інших джерел.  
-
<br>НАРОДЖЕНИЙ, ЩОБ ЖИТИ В НЕБІ<br>Є у Києві невеличка вулиця, котра носить ім'я військового льотчика Петра Нестерова. Колись на місці цієї вулиці був аеродром, злетівши з якого 27 серпня 1913 року, він зробив на висоті 600 м «мертву петлю» у вертикальній площині. (Відтоді її звуть «петлею Нестерова»).  
+
<br>Народжений, щоб жити в небі<br>Є у Києві невеличка вулиця, котра носить ім'я військового льотчика Петра Нестерова. Колись на місці цієї вулиці був аеродром, злетівши з якого 27 серпня 1913 року, він зробив на висоті 600 м «мертву петлю» у вертикальній площині. (Відтоді її звуть «петлею Нестерова»).  
<br>Він народився, щоб жити у небі. І хоч закінчив артилерійське училище, проте вступив до офіцерської школи повітроплавання у Гатчині. Випробувати літаки стало улюбленою справою Петра Нестерова. Він шукав найкращі прийоми управління, давав рекомендації конструкторам, і весь час мріяв збудувати свій, за власним проектом літак. Та царський уряд грошей не давав. Але Нестеров, витративши власні кошти, піднявся у небо на... планері.  
<br>Він народився, щоб жити у небі. І хоч закінчив артилерійське училище, проте вступив до офіцерської школи повітроплавання у Гатчині. Випробувати літаки стало улюбленою справою Петра Нестерова. Він шукав найкращі прийоми управління, давав рекомендації конструкторам, і весь час мріяв збудувати свій, за власним проектом літак. Та царський уряд грошей не давав. Але Нестеров, витративши власні кошти, піднявся у небо на... планері.  
-
<br>На рахунку авіатора перельоти, які інакше, ніж героїчні, назвати не можна. Київ — Остер — Козелець — Ніжин — Київ. (Кінооператор зняв цю «небесну дорогу» на кінострічку). Потім Київ — Одеса — Севастополь, у заметіль. А далі Київ — Гатчина.<br>Під час першої світової війни він не раз літав у ворожий тил у розвідку. 8 вересня 1914 року, побачивши у районі Жовкви австрійський аероплан, що збирався скинути бомби, атакував і протаранив його. Штабс-капітан Нестеров загинув. Він був похований спочатку на Аскольдовій могилі, а потім на Лук'янівському цвинтарі, де встановлено героєві обеліск.  
+
<br>На рахунку авіатора перельоти, які інакше, ніж героїчні, назвати не можна. Київ — Остер — Козелець — Ніжин — Київ. (Кінооператор зняв цю «небесну дорогу» на кінострічку). Потім [[Київ_-_любов_моя.|'''Київ''']] — Одеса — Севастополь, у заметіль. А далі Київ — Гатчина.<br>Під час першої світової війни він не раз літав у ворожий тил у розвідку. 8 вересня 1914 року, побачивши у районі Жовкви австрійський аероплан, що збирався скинути бомби, атакував і протаранив його. Штабс-капітан Нестеров загинув. Він був похований спочатку на Аскольдовій могилі, а потім на Лук'янівському цвинтарі, де встановлено героєві обеліск.  
-
<br>II. Доберіть матеріал і напишіть портретний нарис про одного з діячів світової науки, мистецтва, культури.<br>''Зверніть увагу!''<br>Нарис — такий прозовий твір на актуальну тему, в якому йдеться про справжні факти, події, людей. Але це не протокольне копіювання фактів, а художньо-образне розкриття їх за допомогою вимислу. Одним з найпоширеніших різновидів нарису є портретний нарис. У ньому строго документальна основа, розвиток сюжету зумовлений біографічними даними дійсних людей. І разом з тим — це дослідження певного суспільно важливого явища.  
+
<br>II. Доберіть матеріал і напишіть портретний нарис про одного з діячів світової науки, [[Література_й_мистецтво.|'''мистецтва''']], культури.<br>''Зверніть увагу!''<br>Нарис — такий прозовий твір на актуальну тему, в якому йдеться про справжні факти, події, людей. Але це не протокольне копіювання фактів, а художньо-образне розкриття їх за допомогою вимислу. Одним з найпоширеніших різновидів нарису є портретний нарис. У ньому строго документальна основа, розвиток сюжету зумовлений біографічними даними дійсних людей. І разом з тим — це дослідження певного суспільно важливого явища.  
<br>292. І. Прочитайте уривок із статті Юрія Канигіна «Надсучасні знання у пітьмі віків». Перекажіть його зміст. Визначте стиль тексту і характерні особливості цього стилю.<br>Головна сенсація історії науки і техніки — виявлення в наддавніх народів суперзнань і супертехнологїй, досягнення яких ми можемо либонь прогнозувати для себе, та и то з високим ступенем неозначеності. Цей факт ще не осмислила наша раціональна наука... Що більше піднімається запона над інтелектуальним потенціалом супердавніх цивілізацій, то чіткіше виокреслюються риси наших майбутніх знань. З пітьми віків ми черпаємо для себе перспективні ідеї, що несуть переворот у сучасне світосприйняття.  
<br>292. І. Прочитайте уривок із статті Юрія Канигіна «Надсучасні знання у пітьмі віків». Перекажіть його зміст. Визначте стиль тексту і характерні особливості цього стилю.<br>Головна сенсація історії науки і техніки — виявлення в наддавніх народів суперзнань і супертехнологїй, досягнення яких ми можемо либонь прогнозувати для себе, та и то з високим ступенем неозначеності. Цей факт ще не осмислила наша раціональна наука... Що більше піднімається запона над інтелектуальним потенціалом супердавніх цивілізацій, то чіткіше виокреслюються риси наших майбутніх знань. З пітьми віків ми черпаємо для себе перспективні ідеї, що несуть переворот у сучасне світосприйняття.  
-
<br>...У міфології давньої Індії та інших наддавніх цивілізацій існують легенди про Чорне Сонце — Люцифер (у тибетських легендах це зірка Тиш'я, у ранньоантич-них — зірка Немезида або Прозерпіна). Зірка Люцифера тлумачиться у легендах як друге Сонце — невидиме, але таке, що важить для життя на Землі аж ніяк не менше, ніж видиме світило. Все це вважали вимислом. І раптом у нашому, XX столітті, справді відкривають двійник Сонця (чорний карлик, з масою у три проценти від сонячної). Але, що особливо цікаво: останніми роками вчені доходять думки, що саме періодичне наближення Люцифера-Немезиди-Прозерпіни (другого Сонця) створює непередбачувані зміни в конфігурації орбіт Землі та інших планет, що зумовлює нетривіальні мутації структур морфогенетичних полів (фактора появи нових біологічних видів), про що і твердять наддавні легенди!  
+
<br>...У міфології давньої Індії та інших наддавніх цивілізацій існують легенди про Чорне Сонце — Люцифер (у тибетських легендах це зірка Тиш'я, у ранньоантич-них — зірка Немезида або Прозерпіна). Зірка Люцифера тлумачиться у легендах як друге [[Сонце._Про_що_можна_дізнатись,_спостерігаючи_за_Сонцем._Презентація_уроку|'''Сонце''']] — невидиме, але таке, що важить для життя на Землі аж ніяк не менше, ніж видиме світило. Все це вважали вимислом. І раптом у нашому, XX столітті, справді відкривають двійник Сонця (чорний карлик, з масою у три проценти від сонячної). Але, що особливо цікаво: останніми роками вчені доходять думки, що саме періодичне наближення Люцифера-Немезиди-Прозерпіни (другого Сонця) створює непередбачувані зміни в конфігурації орбіт Землі та інших планет, що зумовлює нетривіальні мутації структур морфогенетичних полів (фактора появи нових біологічних видів), про що і твердять наддавні легенди!  
-
<br>Древні знали, що планета Люцифер «відповідає» за грандіозну катастрофу на Землі, яка сталася 11542 року до н. е., коли «в один день і одну ніч» загинула Атлантида. Видовжена орбіта цієї планети немов пронизує навколосонячний простір, в якому коловими орбітами кружляє решта — десять планет. І так сталося, що 11542 року вона пронеслася неподалік Землі. Через це (тепер уже доведено) зсунулася вісь й уповільнилося обертання нашої планети. Розпочався бурхливий процес горотворення й землетрусів, стався всесвітній потоп (океанські хвилі прокотилися континентами). Почали бурхливо танути льодовики, середній рівень Світового океану зріс на 110 метрів (уявіть, скільки суходолу пішло під воду). Почали вимирати численні види тварин. Катастрофа тривала близько 100 років, протягом яких атмосфера такою мірою перенаситилась пилом і кіптявою, що сховалося Сонце. Ця каламуть осідала десятки років, отже цілі покоління людей народилися і вмерли, не побачивши яскравого Сонця. Тій частині людства, котра вціліла (то була, очевидно, невеличка частина), довелося багато що розпочинати з нуля.  
+
<br>Древні знали, що планета Люцифер «відповідає» за грандіозну катастрофу на [[10._Зображення_Землі_на_глобусі,_плані,_карті,_аерофотознімку,_космічному_знімку.|'''Землі''']], яка сталася 11542 року до н. е., коли «в один день і одну ніч» загинула Атлантида. Видовжена орбіта цієї планети немов пронизує навколосонячний простір, в якому коловими орбітами кружляє решта — десять планет. І так сталося, що 11542 року вона пронеслася неподалік Землі. Через це (тепер уже доведено) зсунулася вісь й уповільнилося обертання нашої планети. Розпочався бурхливий процес горотворення й землетрусів, стався всесвітній потоп (океанські хвилі прокотилися континентами). Почали бурхливо танути льодовики, середній рівень Світового океану зріс на 110 метрів (уявіть, скільки суходолу пішло під воду). Почали вимирати численні види тварин. Катастрофа тривала близько 100 років, протягом яких атмосфера такою мірою перенаситилась пилом і кіптявою, що сховалося Сонце. Ця каламуть осідала десятки років, отже цілі покоління людей народилися і вмерли, не побачивши яскравого Сонця. Тій частині людства, котра вціліла (то була, очевидно, невеличка частина), довелося багато що розпочинати з нуля.  
<br>II. Доберіть твір наукового стилю і викладіть основний його зміст в одном^ обраних жанрів — анотації, рецензії, відгуку, дотримуючись особливостей цих жанрів.<br>&nbsp;<br>293.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Прочитайте. Назвіть характерні ознаки розмовного стилю.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Карпе! — промовив Лаврін.— А кого ти будеш сватать? Адже ж оце перед Семеном тебе батько, мабуть, оженить.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Посватаю, кого трапиться,— знехотя обізвався Карпо.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Сватай, Карпе, Палажку. Кращої од Палажки нема на всі Семигори.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; То сватай, як тобі треба,— сказав Карпо.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Якби на мене, то я б сватав Палажку,— сказав Лаврін.— В Палажки брови, як шнурочки; моргне, ніби вогнем сипне. Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема. А що вже гарна! Як намальована!<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Коли в Палажки очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; То сватай Хіврю. Хівря доладна, як писанка.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; І вже доладна! Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; То сватай Вівдю. Чим же Вівдя негарна? Говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Тиха, як телиця. Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем,— сказав Карпо. (І. Нечуй-Левицький.)  
<br>II. Доберіть твір наукового стилю і викладіть основний його зміст в одном^ обраних жанрів — анотації, рецензії, відгуку, дотримуючись особливостей цих жанрів.<br>&nbsp;<br>293.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Прочитайте. Назвіть характерні ознаки розмовного стилю.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Карпе! — промовив Лаврін.— А кого ти будеш сватать? Адже ж оце перед Семеном тебе батько, мабуть, оженить.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Посватаю, кого трапиться,— знехотя обізвався Карпо.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Сватай, Карпе, Палажку. Кращої од Палажки нема на всі Семигори.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; То сватай, як тобі треба,— сказав Карпо.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Якби на мене, то я б сватав Палажку,— сказав Лаврін.— В Палажки брови, як шнурочки; моргне, ніби вогнем сипне. Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема. А що вже гарна! Як намальована!<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Коли в Палажки очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; То сватай Хіврю. Хівря доладна, як писанка.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; І вже доладна! Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; То сватай Вівдю. Чим же Вівдя негарна? Говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця.<br>—&nbsp;&nbsp;&nbsp; Тиха, як телиця. Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем,— сказав Карпо. (І. Нечуй-Левицький.)  
-
<br>II. Пригадайте текст із «Кайдашевої сім'ї» І. НечуяЛевицького, що вам найбільше запам'ятався. Передайте його з усіма особливостями, властивими розмовному стилю.<br>294.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Назвіть характерні ознаки офіційно-ділового стилю, його жанри.<br>Розгляньте зразки ділових паперів (с. 169, 171, 175—176). Охарактеризуйте особливості кожного з них.<br>  
+
<br>II. Пригадайте текст із «[[Тема_1._Іван_Нечуй-Левицький_«Кайдашева_сім'я»|'''Кайдашевої сім'ї''']]» І. НечуяЛевицького, що вам найбільше запам'ятався. Передайте його з усіма особливостями, властивими розмовному стилю.<br>294.&nbsp;&nbsp;&nbsp; І. Назвіть характерні ознаки офіційно-ділового стилю, його жанри.<br>Розгляньте зразки ділових паперів (с. 169, 171, 175—176). Охарактеризуйте особливості кожного з них.<br>  
[[Image:Mova9.jpg]]  
[[Image:Mova9.jpg]]  
Строка 64: Строка 64:
  '''<u>Зміст уроку</u>'''
  '''<u>Зміст уроку</u>'''
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F:%D0%A1%D1%82%D0%B8%D0%BB%D1%96,_%D1%82%D0%B8%D0%BF%D0%B8,_%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D1%80%D0%B8_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F конспект уроку і опорний каркас]                       
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F:%D0%A1%D1%82%D0%B8%D0%BB%D1%96,_%D1%82%D0%B8%D0%BF%D0%B8,_%D0%B6%D0%B0%D0%BD%D1%80%D0%B8_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F конспект уроку і опорний каркас]                       
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] презентація уроку  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] презентація уроку  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] акселеративні методи та інтерактивні технології
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] акселеративні методи та інтерактивні технології
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] закриті вправи (тільки для використання вчителями)
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] закриті вправи (тільки для використання вчителями)
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] оцінювання  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] оцінювання  
   
   
  '''<u>Практика</u>'''
  '''<u>Практика</u>'''
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] задачі та вправи,самоперевірка  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] задачі та вправи,самоперевірка  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] практикуми, лабораторні, кейси
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] практикуми, лабораторні, кейси
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] домашнє завдання  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] домашнє завдання  
   
   
  '''<u>Ілюстрації</u>'''
  '''<u>Ілюстрації</u>'''
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] реферати
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] реферати
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] фішки для допитливих
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] фішки для допитливих
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] шпаргалки
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] шпаргалки
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
   
   
  '''<u>Доповнення</u>'''
  '''<u>Доповнення</u>'''
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] підручники основні і допоміжні  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] підручники основні і допоміжні  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тематичні свята, девізи  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] тематичні свята, девізи  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] статті  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] статті  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] національні особливості
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] національні особливості
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] словник термінів                           
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] словник термінів                           
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F:%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%B0_1._%D0%97%D0%B2%D1%83%D0%BA%D0%B8_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F._%D0%91%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B8._%D0%94%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96_%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F інше]  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%B3%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%8F:%D0%A2%D0%B5%D0%BC%D0%B0_1._%D0%97%D0%B2%D1%83%D0%BA%D0%B8_%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F._%D0%91%D1%83%D0%BA%D0%B2%D0%B8._%D0%94%D0%BE%D0%B4%D0%B0%D1%82%D0%BA%D0%BE%D0%B2%D1%96_%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F інше]  
   
   
  '''<u>Тільки для вчителів</u>'''
  '''<u>Тільки для вчителів</u>'''
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки]  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки]  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] календарний план на рік  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] календарний план на рік  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] методичні рекомендації  
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] методичні рекомендації  
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] програми
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] програми
-
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення]
+
  [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення]
<br> Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам].  
<br> Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам].  
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум].
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум].

Текущая версия на 08:36, 15 октября 2012

Гіпермаркет Знань>>Українська мова>>Українська мова 10 клас>>Українська мова: Стилі, типи, жанри мовлення

§ 17. Типи, стилі і жанри мовлення
284. І. Назвіть основні ознаки типів мовлення і сфери їх застосування.
II. Перевірте свеї відповіді, зіставивши їх з відомостями таблиці «Типи мовлення» (с. 180—181).


285. І. Прочитайте. Визначте, до якого типу мовлення належить цей текст. Свое твердження доведіть.


Русалки — се богині земної води. Вони живуть у морі, у річках, у криницях і ставках. Русалки дуже гарні з лиця, з русими абб зеленими косами з осоки, з зеленими або чорними очима. Вони розпускають по плечах розкішні довгі коси аж до самих колін, ходять в одній сорочці або зовсім голі, в зелених вінках з осоки або зіллячка, прикрившись косами. Більше всього вони люблять гуляти на берегах річок, на низині коло берегів між вербами і на зелених нивах, в житах та в пшеницях. Для русалок місяць буває сонцем, і їх найбільше бачать ясної місячної ночі. Виринувши з води, русалки чіпляються на вербах, гойдаються на гіллі, бігають по траві, неначе вітер, хвилюючи зелену траву й жита, кричать у лісі, кличуть людей, а найбільше хлопців, заманюють парубків чудовими піснями. (І. Нечуй-Левицький.)


II. Складіть висловлювання за аналогією до теми, що розкривав один з аспектів української міфології.
286. І. Прочитайте. Визначте, до якого тину мовлення належить цей текст. Поясніть свою тезу.


  Головна мета життя людського, голова діл людських є дух людини, думки, серце. Кожен має свою мету в житті; але не кожен — головну мету, себто не кожен піклується про голову життя. Один піклується про черево життя, себто усі свої діла скеровує, щоб дати життя череву; інший — очам; інший — волоссю; інший — ногам та іншим членам тіла; інший — одягу та подібним бездушним речам; філософія або любов до мудрості скеровує усе коло діл своїх до тієї мети, щоб дати життя духу нашому, благородство серцю, світлість думкам, яко голові всього. Коли дух людини веселий, думки спокійні, серце мирне,— то й усе світле, щасливе, блаженне. Оце є філософія. (Г. Сковорода.)


II. Наведіть власні аргументи для підтвердження тези, сформульованої Г. Сковородою, якщо ви згодні з нею, а якщо ні,— спростуйте її.
287. Прочитайте два протилежних судження. Доведіть одне з них, спростувавши інше.


1.    Співчуття — ставлення до іншої людини, основане на визнанні законності його потреб та інтересів; виражається в розумінні почуттів і думок іншої людини, наданні моральної підтримки її прагненням і готовності сприяти їх здійсненням. Співчуття — важлива форма гуманізму міжлюдських взаємин, воно потребує великого внутрішнього такту і культури спілкування. (Словник з етики.)


2.    Співчуття є протилежністю палких поривань, які посилюють життєве завзяття: воно пригнічує. Коли є співчуття, втрачається сила... Співчуття цілком перекреслює закон розвитку,— отже, закон добору. Воно підтримує те, що вже хилиться до загибелі, боронить приречених і неспроможних, і завдяки надміру безпорадних і безталанних, яким дозволяє жити, саме життя робить похмурим і непевним..у Недолугі й безпорадні мусять загинути — це перший принцип нашої любові до людини. І в цьому їм треба допомогти. (Ф. Ніцше.)


При доведенні своєї думки дотримуйтесь поданих нижче відомостей.
Полеміка, дискусія, диспут — це метод виявлення і доведення істини. Однак під час полеміки слід дотримуватися певних правил і прийомів. По-перше, потрібно визначити предмет дискусії. По-друге, необхідно точно сформулювати тези, які мають бути ясними і для опонента. По-третє, в ході дискусії не можна відхилятися від теми полеміки, важливо дотримуватися логічної послідовності у доведенні своїх положень, обдумувати кожний логічний хід: не тільки свій, а й супротивника, не тільки реальний, а й можливий. По-четверте, особливе значення під час диспуту має вміння слухати і розуміти не тільки самого себе, а й свого супротивника.


До відомих прийомів диспуту належать прийом удаваного «погодження» з супротивником, щоб завдати йому подвійного логічного удару, прийом передбачення можливих доказів опонента, щоб спростувати їх.

288.    І. Прочитайте. Визначте стиль і жанр твору.
Говорить мати.
Усі мовчіть — щось мати каже, цвітуть притишено слова. Вони із веселкових вражень, з любові, що в душі жива. Зійшлися діти всі до хати, де хліб, як доля, на столі... Усі мовчіть: говорить мати вустами неба і землі.
(В. Крищенко.)


II. Зіставте свої відповіді з відомостями таблиці «Стилі і жанри мовлення» (с. 178—179). Охарактеризуйте стиль художньої літератури.


289.    І. Прочитайте. Визначте характерні ознаки цього жанру.
Дихав травень.
Я так старався! Я добирав слово до слова, барву до барви — хотілося розповісти про цей зелений день, про цей моЦпдий луг, про незабудку в осоці і рудого джмелина на незабудці. Була мить, коли здавалося: схопив!

 І щось бентежне затіпалося в грудях. А товариш, з яким удвох рибалили, безцеремонно перервав мою розповідьіі
— Тш-ш-ш!.. Ти чуєш? Травень дихає...
Бринів рудий джмелях на незабудці- Бринів молодий луг. Сміявся, вигравав, переливався піріадами іскорок, дихав до запаморочення п'янко і лоскітно зелений день.
І мені болем заболів безпомічний шурхіт паперу в руці. (Є. Шморгун.)


II. Складіть і запишіть один з найпростіших теорія у художньому стилі — образок, взявши за взірець наведений вище текст.


Зверніть увагу!

Образок — маленьке оповідання з елементарним сюжетом і ескізною, фрагментарною технікою виконання.


290. І. Прочитайте. Визначте стиль тексту, його будову, види зв'язків.
Саме там, серед українців Америки, Канади, Австралії, Німеччини, Франції, Англії, збереглася шляхетна традиція, завдяки якій у найскрутніші, найдраматичніші періоди нашої історії ми зуміли вистояти як нація: велика безкорислива жертовність, покладена на вівтар нашої культури. Серед тих, хто благодійною рукою щедро «фундував» на будівництво шкіл, бібліотек, соборів, були славні гетьмани: П. Сагайдачний, Б. Хмельницький, І. Мазепа. Ця традиція продовжувалася на сході України до революції, а на заході до 40-х років. М. Драгоманов, М. Лисенко, М. Старицький, Леся Українка, І. Франко, О. Кобилянська, М. Грушевський, брати Олександр та Філарет Колесси у важких умовах заборон та переслідувань творили українську літературу, музику, науку, з якими нам сьогодні не сором глянути у вічі Європи. Вони знали, що тільки тоді народ може називати себе великою нацією, коли його культура стає надбанням духовної скарбниці всього людства. Та, крім титанічного інтелекту, ці фанати вклали у справу своїх рук і останній важкою працею зароблений гріш, нерідко відриваючи кусень хліба навіть від рідних дітей. Так це було у Франка, так було і в Колесс. Так нині продовжують працювати наші краяни за океаном. (С. Майданська.)


II.    Охарактеризуйте особливості публіцистичного стилю.
III.    Продовжіть даний текст, використовуючи матеріал з інших джерел.


Народжений, щоб жити в небі
Є у Києві невеличка вулиця, котра носить ім'я військового льотчика Петра Нестерова. Колись на місці цієї вулиці був аеродром, злетівши з якого 27 серпня 1913 року, він зробив на висоті 600 м «мертву петлю» у вертикальній площині. (Відтоді її звуть «петлею Нестерова»).


Він народився, щоб жити у небі. І хоч закінчив артилерійське училище, проте вступив до офіцерської школи повітроплавання у Гатчині. Випробувати літаки стало улюбленою справою Петра Нестерова. Він шукав найкращі прийоми управління, давав рекомендації конструкторам, і весь час мріяв збудувати свій, за власним проектом літак. Та царський уряд грошей не давав. Але Нестеров, витративши власні кошти, піднявся у небо на... планері.


На рахунку авіатора перельоти, які інакше, ніж героїчні, назвати не можна. Київ — Остер — Козелець — Ніжин — Київ. (Кінооператор зняв цю «небесну дорогу» на кінострічку). Потім Київ — Одеса — Севастополь, у заметіль. А далі Київ — Гатчина.
Під час першої світової війни він не раз літав у ворожий тил у розвідку. 8 вересня 1914 року, побачивши у районі Жовкви австрійський аероплан, що збирався скинути бомби, атакував і протаранив його. Штабс-капітан Нестеров загинув. Він був похований спочатку на Аскольдовій могилі, а потім на Лук'янівському цвинтарі, де встановлено героєві обеліск.


II. Доберіть матеріал і напишіть портретний нарис про одного з діячів світової науки, мистецтва, культури.
Зверніть увагу!
Нарис — такий прозовий твір на актуальну тему, в якому йдеться про справжні факти, події, людей. Але це не протокольне копіювання фактів, а художньо-образне розкриття їх за допомогою вимислу. Одним з найпоширеніших різновидів нарису є портретний нарис. У ньому строго документальна основа, розвиток сюжету зумовлений біографічними даними дійсних людей. І разом з тим — це дослідження певного суспільно важливого явища.


292. І. Прочитайте уривок із статті Юрія Канигіна «Надсучасні знання у пітьмі віків». Перекажіть його зміст. Визначте стиль тексту і характерні особливості цього стилю.
Головна сенсація історії науки і техніки — виявлення в наддавніх народів суперзнань і супертехнологїй, досягнення яких ми можемо либонь прогнозувати для себе, та и то з високим ступенем неозначеності. Цей факт ще не осмислила наша раціональна наука... Що більше піднімається запона над інтелектуальним потенціалом супердавніх цивілізацій, то чіткіше виокреслюються риси наших майбутніх знань. З пітьми віків ми черпаємо для себе перспективні ідеї, що несуть переворот у сучасне світосприйняття.


...У міфології давньої Індії та інших наддавніх цивілізацій існують легенди про Чорне Сонце — Люцифер (у тибетських легендах це зірка Тиш'я, у ранньоантич-них — зірка Немезида або Прозерпіна). Зірка Люцифера тлумачиться у легендах як друге Сонце — невидиме, але таке, що важить для життя на Землі аж ніяк не менше, ніж видиме світило. Все це вважали вимислом. І раптом у нашому, XX столітті, справді відкривають двійник Сонця (чорний карлик, з масою у три проценти від сонячної). Але, що особливо цікаво: останніми роками вчені доходять думки, що саме періодичне наближення Люцифера-Немезиди-Прозерпіни (другого Сонця) створює непередбачувані зміни в конфігурації орбіт Землі та інших планет, що зумовлює нетривіальні мутації структур морфогенетичних полів (фактора появи нових біологічних видів), про що і твердять наддавні легенди!


Древні знали, що планета Люцифер «відповідає» за грандіозну катастрофу на Землі, яка сталася 11542 року до н. е., коли «в один день і одну ніч» загинула Атлантида. Видовжена орбіта цієї планети немов пронизує навколосонячний простір, в якому коловими орбітами кружляє решта — десять планет. І так сталося, що 11542 року вона пронеслася неподалік Землі. Через це (тепер уже доведено) зсунулася вісь й уповільнилося обертання нашої планети. Розпочався бурхливий процес горотворення й землетрусів, стався всесвітній потоп (океанські хвилі прокотилися континентами). Почали бурхливо танути льодовики, середній рівень Світового океану зріс на 110 метрів (уявіть, скільки суходолу пішло під воду). Почали вимирати численні види тварин. Катастрофа тривала близько 100 років, протягом яких атмосфера такою мірою перенаситилась пилом і кіптявою, що сховалося Сонце. Ця каламуть осідала десятки років, отже цілі покоління людей народилися і вмерли, не побачивши яскравого Сонця. Тій частині людства, котра вціліла (то була, очевидно, невеличка частина), довелося багато що розпочинати з нуля.


II. Доберіть твір наукового стилю і викладіть основний його зміст в одном^ обраних жанрів — анотації, рецензії, відгуку, дотримуючись особливостей цих жанрів.
 
293.    І. Прочитайте. Назвіть характерні ознаки розмовного стилю.
—    Карпе! — промовив Лаврін.— А кого ти будеш сватать? Адже ж оце перед Семеном тебе батько, мабуть, оженить.
—    Посватаю, кого трапиться,— знехотя обізвався Карпо.
—    Сватай, Карпе, Палажку. Кращої од Палажки нема на всі Семигори.
—    То сватай, як тобі треба,— сказав Карпо.
—    Якби на мене, то я б сватав Палажку,— сказав Лаврін.— В Палажки брови, як шнурочки; моргне, ніби вогнем сипне. Одна брова варта вола, другій брові й ціни нема. А що вже гарна! Як намальована!
—    Коли в Палажки очі витрішкуваті, як у жаби, а стан кривий, як у баби.
—    То сватай Хіврю. Хівря доладна, як писанка.
—    І вже доладна! Ходить так легенько, наче в ступі горох товче, а як говорить, то носом свистить.
—    То сватай Вівдю. Чим же Вівдя негарна? Говорить тонісінько, мов сопілка грає, а тиха, як ягниця.
—    Тиха, як телиця. Я люблю, щоб дівчина була трохи бриклива, щоб мала серце з перцем,— сказав Карпо. (І. Нечуй-Левицький.)


II. Пригадайте текст із «Кайдашевої сім'ї» І. НечуяЛевицького, що вам найбільше запам'ятався. Передайте його з усіма особливостями, властивими розмовному стилю.
294.    І. Назвіть характерні ознаки офіційно-ділового стилю, його жанри.
Розгляньте зразки ділових паперів (с. 169, 171, 175—176). Охарактеризуйте особливості кожного з них.

Mova9.jpg

Продовження таблиці

Mova10.jpg


О.М.Біляєв, Л.М.Симоненко Українська мова 10-11 клас

Надіслано читачами з інтернет-сайту


Календарно-тематичне планування української мови, завдання школяру 11 класу, курси учителю української мови

Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення


Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.

Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.