KNOWLEDGE HYPERMARKET


Трагічні долі митців «срібної доби».Повні уроки

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 11 клас. Повні уроки>>Зарубіжна література:Трагічні долі митців «срібної доби». Повні уроки

Тема: Трагічні долі митців «срібної доби».

Содержание

Мета:

поглибити знання учнів про поезію «срібної доби» та трагічні долі митців цієї доби.
 - розвиток аналітичного мислення учнів;
  - виховання інтересу до творчості письменників, пошани до культурної спадщини.

Тип уроку:

навчально - виховний

Хід уроку:

T19ts1.jpeg

     Дивне срібне століття російської поезії не вписалося в “терновий вінець революції”. Він зник, як світло літа зникає в передзимовій похмурості. Його героїв розкидало по всьому світу. У них ще була прекрасна і трагічна доля, але їх срібному століттю вже була написана епітафія, і написав її останній поет срібного століття Георгій Іванов:
 Овеянный тускнеющею славой,
 В кольце святош, кретинов и пройдох.
 Не изнемог в бою Орел Двуглавый,
 А. жутко, унизительно издох.
По використанню поетичних засобів для оцінки тих або інших подій Г. Іванов дуже різко відрізнявся від багатьох своїх товаришів — символістів. Він, мабуть, як згадують про нього мемуаристи еміграції, був найзадиристішим сперечальником, оспорюючи все, що стосувалося поезії, часто в уїдливій формі. Славу такого задири поет заслужив ще на берегах Неви, в колі акмеїстів, де його прозвали “Громадською думкою”. За цю властивість його високо цінували Н. Гумільов і А. Блок.   Блок писав: “Когда я принимаюсь за чтение стихов Г. Иванова, я неизменно встречаюсь с хорошими, почти безукоризненными по форме стихами, с умом и вкусом, с большой культурной смекалкой, я бы сказал, с тактом; никакой пошлости, ничего вульгарного”.
П'ять останніх років свого життя поет публікував свою лірику на сторінках нью-йоркського “Нового журналу” під рубрикою “Щоденник”. Цей цикл цікавий не лише своєю містикою у віршах, але і тими подіями, які пов'язані з ним.  Поет багато міркував у віршах про життя і смерть. Він стверджував, що народитися поетом не важко, але, чим глибше він пише про безсмертя, тим сумніше за нього чисто людська доля.

T19ts42.jpeg
Як ви вважаєте чому життя і смерть є такою важливою темою для багатьох письменників та поетів? Чи існує безсмертя?

«Найповніша диктатура називається тоталітаризмом: її мета – підпорядкувати людину тотально, поставити під контроль влади не лише її вчинки, але і думки».
В яких країнах панує диктатурний режим сьогодні?

T19ts.jpeg

     Поети «срібного століття» творили в дуже складний час – час катастроф і соціальних потрясінь, революцій і воїн. Поетам в Росії в ту бурхливу епоху, коли люди забували, що таке свобода, часто доводилося вибирати між вільною творчістю і життям. Тоталітарна влада диктувала їм теми, сюжети, навіть настрій творів. Художникам нічого не залишалося, як писати «замовлені» твори, теми і ідеї яких прославлення влади. Прикладом може служити вірш О. Мандельштама «Если бы меня наши враги взяли…»:
…И налетит пламенных лет стая,
Прошелестит спелой грозой Ленин,
И на земле, что избежит тленья,
Будет будить разум и жизнь Сталин.


Як ви вважаєте,  чи потрібно зараз піднімати всю правду про діяльність Сталіна?
Ваше відношення до цієї історичної постаті?

     Ті ж, хто не хотів йти наперекір своїм принципам і переконанням, піддавалися жорстоким репресіям з боку уряду. Постійні спроби влади підпорядкувати думки автора, постійний цензурний тиск, зрештою табори і розстріли приводили до різних наслідків.  Одні творили, обманюючи цензуру, намагалися зберегти твори в їх первинній подобі.
Так, з 1928 року і до самої смерті писав роман «Майстер і Маргарита» Михайло Булгаков.

T19ts3.jpeg

     Він сподівався його надрукувати, але не хотів змінювати його і пристосовувати під радянську ідеологію. Роман був виданий лише через півстоліття після смерті письменника. Це пояснюється тим, що, по-перше, в образі Майстра автор вклав багато автобіографічних рис, а, по-друге, його доля повторює літературну долю самого Булгакова. Нападки на роман про Понтія Пілата майже дослівно повторюють звинувачення проти «Білої гвардії» і «Днів Турбіних». У «Майстрі і Маргариті»  точне віддзеркалення обстановка тридцятих років.


У романі передається атмосфера тоталітарної політики, в умовах якої писати правду було небезпечно. Ось чому роман побачив світ через великий період часу.

T19ts5.jpeg

     Але інші талановиті письменники йшли іншим шляхом. Вони відмовлялися від видання своїх творінь. Деякі не лише не друкували свої твори, але і не наважувалися навіть довірити їх бумазі.  Проте навіть в такій ситуації О. Мандельштам не підкорюється  диктатурі і в 1933 році пише відкритим текстом антисталінський вірш: «Мы живем, под собою не чуя страны…»
… Его толстые пальцы, как черви, жирны,
А слова, как пудовые гири, верны.
Тараканьи смеются усища,
И сияют его голенища…
В конце концов оно стоило поэту жизни
З розвитком подій сталінські репресії набували більшого розмаху. Вони ламали долі не лише поетам і письменникам, але і їх рідним і близьким. 

T19ts2.jpeg

     Так сталося і з Анною Ахматової, в якої в 1921 році по несправедливому звинуваченню в змові був розстріляний муж, – Микола Гумільов, а в 1935 році був арештований її єдиний син – Лев Миколайович, який згодом піддавався неодноразовим арештам. Сімнадцять місяців, проведених в тюремних чергах в місті Ленінграді, дають привід для написання поетесою віршів, що склали зрештою поему «Реквієм», яка стала даниною всім пригнобленим і знедоленим в ході сталінського свавілля.
… Это было, когда улыбался
Только мертвый, спокойствию рад.
И ненужным привеском болтался
Возле тюрем своих Ленинград…
… Звезды смерти стояли над нами,
И безвинная кончилась Русь
Под кровавыми сапогами
И под шинами черных марусь…
Як ви вважаєте що таке трагізм, його роль в суспільстві?


Створіть презентацію на тему: «Світлі сторони трагізму».
На початку XX ст видатні твори створюють класики російської літератури: Л.Н. Толстой, А.П. Чехов, В.Г. Короленко, А.І. Купрін, І.А. Бунін, Л.Н. Андрєєв, А.М. Горький, М.М. Прішвін.
На небосхилі російській поезії витончено спалахнули десятки зірок першої величини - від К.Д. Бальмонта і А.А. Блоку до Н.С. Гумільоваі зовсім молодих М.І. Цветаєвой, С.А. Есеніна, А.А. Ахматової.

T19ts6.jpeg

Творче завдання:

Розділіться на три групи і підготуйте запитання для проведення гри Що? Де? Коли?. Проведіть гру.
Письменники поети срібного століття, на відміну від своїх попередників, звернули пильну увагу на літературу Заходу. Своїм орієнтиром вони вибрали нові літературні напрями - естетізм О. Уайльда, песимізм А. Шопенгауера, символізм Ш. Бодлера. Одночасно діячі срібного століття по-новому поглянули і на художню спадщину російської культури. Інше захоплення цього часу, що відбилося і в літературі, і в живописі, і в поезії, - щирий і глибокий інтерес до слов'янської міфології, до російського фольклору. "Друге дихання" знайшов і поетичнійший російський романтизм, що розквів в ліричній поезії. Змінився "соціальний статус" мистецтва.

Зодіакальне дослідження
Уявіть себе астрологом, проведіть зодіакальне дослідження творчості поетів «Срібного століття».


Не зважаючи на всі репресії, свавілля нерівноправ'я, твори поетів і письменників тридцятих років не померли, вони жили в розумах і серцях людей, віруючих в щасливе майбутнє батьківщини.
Так завжди, «поет в Росії – більш ніж поет». Адже справжній поет – це завжди біль, голос, совість і душа свого народу. І чудова плеяда поетів «срібного століття» блискучий тому доказ.

Домашнє завдання:
Як ви вважаєте чому добу 30 років назвали саме «Срібним століттям»

Список використаних джерел:


1. Урок на тему:Літературна кав’ярня. Урок із світової літератури. Калатур Євгенія Миколаївна, учитель світової літератури та російської мови. Черкаська школа в № 2 Слов’янського району Донецької обл.
2. Урок на тему:Трагические судьбы русских писателей первой половины ХХ века. Бутенко Ірина Григорівна, заступник директора з НВР, учитель світової літератури. Миколаївська школа Бердянського району Запорізької обл.
3. Зарубіжна література XIX століття. Хрестоматія.- К: "Педагогічна преса", 2001.- 512с.
4. російська художня література Мое открытие Америки.- М.: Советская Россия, 2001.- 93с
5. Видання секції суспільних і гуманітарних наук Національної академії наук України: 1998-2003: Бібліографічний покажчик/ Голов. ред. І.Ф.Курас.- К., 2003.- 754с.- 16.94
6. Л.А. Рапацкая. Русская художественная культура. Москва 2000 г. Гуманитарный издательский центр ВЛАДОС
Над уроком працювали:
Калатур Є.М.
Бутенко І.Г.
Пилипенко В.В.
Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.

Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, а и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов  высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.

Предмети > Зарубіжна література > Зарубіжна література 11 клас