KNOWLEDGE HYPERMARKET



2168
з математики

132
учня

168
для 11 класу

443
відкореговано


Вашій увазі

24638
уроків


“П’яний корабель” — настрій захопленості вільною волей, насолоди життям анархічного бунту проти усталеної буржуазної дійсності

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 10 клас>> Зарубіжна література: “П’яний корабель” — настрій захопленості вільною волей, насолоди життям анархічного бунту проти усталеної буржуазної дійсності


Тепер, коли ми знаємо, як склалося життя Рембо, можна лише дивуватися, наскільки точно він його спрогнозував у «П'яному кораблі» (1871).
Юний поет, якого сучасна молодіжна «контркультура» вважає своїм «святим предтечею», створив унікальний у світовій поезії твір, названий російським літературознавцем Самарієм Великовським «сповіддю під облудою малої пригодницької одіссеї» і навіть «ліричним міфом».
Як ви пам'ятаєте, активна міфотворчість була притаманна романтизму. Однак юний Рембо орієнтується не на класичні, а на пізні взірці романтичної поезії, насамперед на «Квіти Зла» Бодлера (їх, як ми бачили, теж можна було б назвати «ліричним міфом»). Більше того, якби у Бодлера не було такого послідовника, як автор «П'яного корабля», й самі «Квіти Зла» можна було б вважати глухим кутом пізнього романтизму, примхливим витвором «хворої музи».


Символізм сімнадцятирічного Рембо можна порівняти із символізмом зрілого Бодлера. Більш того, у Рембо символізм як стиль і метод, як спосіб світобачення значно ускладнюється і загострюється. Тут уже не йдеться про романтичне нагнітання пристрастей і жахів: світ юного Рембо вкрай напружений і без цього. «П'яний корабель», власне, починається з того, що у творах романтиків правило за кульмінацію (скажімо, в «Сказанні старого морехода» Колріджа корабель, перетворений на плавучу трупарню, теж плив собі, куди «хотів»):
За течією Рік байдужим плином гнаний, Я не залежав більш од гурту моряків: Зробили з них мішень крикливі індіани, Прибивши цвяхами до барвних стояків. (Тут і далі переклад Б. Ткаченка)


У романтиків подібна ситуація завжди має певну моральну причину. Як ви пригадуєте, була своя моральна першопричина для написання Бодлером книги «Квіти Зла», добре зрозуміла, якщо враховувати друге значення французького слова таї — хвороба. Але ми не знаємо, яке лихо спіткало «гурт моряків» у Рембо, чому його корабель залишився некерованим і сп'янів від безмежної волі. Сталося те, що сталося, — байдуже, випадково чи закономірно. І П'яний Корабель — символ особистості поета, його внутрішньої свободи та безмежної розкутості його уяви — не знаючи причини своєї незалежності, вільно й легко пливе «поемою моря».
Я блискавицями роздерте небо знаю, Прибої, течії, смеркання голубі, Світанки, збуджені, мов голубині зграї, І те, що може лиш примаритись тобі.


Прямуючи між духовними примарами, ліричний герой лише під кінець своєї «одіссеї» потрапляє у магнітне поле сюжету —  але,  знову таки,  не епічного  і  не морального,  а суто символічного. П'яний Корабель зрештою не витримує постійного напруження від своєї екзотичної подорожі — і зринає мотив «туги за Європою», тобто за звичним життям «цивілізованих» європейців, за всім тим сталим і спокійним, що в юності ми ностальгійно пов'язуємо зі спогадом про наше дитинство:
За європейською сумуючи водою, Холодну та брудну калюжу бачу я, Де вутлий корабель, як мотиля весною, Пускає в присмерку засмучене хлоп'я.
У присмерку дитинства — смуток і бажання відкритого моря; у безмежності моря дорослості — сум за дитинством... Між Корабликом, що змайструвало собі хлоп'я як мрію про море та безмежну волю і пускає у брудній калюжі, — і П'яним Кораблем, якому відкрите все і підвладне море, але оплачено цю свободу й владу ціною втрати внутрішньої чистоти, — лежить весь простір «зовнішнього» і «внутрішнього» життя людини. У маленькій поемі-«одіссеї» немає прямого зіставлення «зовнішнього» і «внутрішнього» сюжетів: вони, за слушним спостереженням Дмитра Наливайка, «проростають одне в одне, створюючи образ-символ, в якому пропущені всі проміжні, «пояснювальні» ланки між «зовнішнім» і «внутрішнім» планами». Саме така організація художнього світу — найяскравіша прикмета символізму як художнього методу.
З появою Артюра Рембо на поетичному обрії французької поезії стало зрозуміло, що міфотворчість відтепер стане її головною справою. Змагання поетів за роль «символу кінця століття», спроба нав'язати одне одному свій власний міф, підкорити міфом, змусити жити за його правилами, — все це стало змістом і літературного процесу, і особистих стосунків. Особисті взаємини Рембо з Верленом у житті — лише крайній прояв того, що в літературі виявилося в символічному діалозі: Верлен виливав свою нудьгу і тугу в збірці «Романси без слів», а Рембо відповідав йому збіркою «Літо в пеклі». Однак при цьому юний Рембо, на відміну від старшого друга, справді вірив у силу свого міфологічного світобачення — в силу поезії, в магію звуків. Віра ця на якийсь час примирила його з урочистістю служіння поета — навіть його сонетам повернула класичність звучання. Такий сонет «Голосівки», де Рембо у поетичній формі виклав свою теорію символістичного звукопису (на противагу імпресіоністичному звукопису Верлена):


А чорне, біле Е,червоне І,зелене
У, синє О, — про вас я нині б розповів:
А — чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
 Е — шатра в білій млі, списи льодовиків, Ранкових випарів тремтіння незбагненне; І — пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене, Сп'яніле каяття або нестримний гнів;
У — жмури на морях божественно-глибокі,
І — спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій —
Печать присвячених алхімії ночей;
О — неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий, Мовчання Янголів, Світів безмовний простір, Омега, блиск його фіалкових Очей.
(Переклад Григорія Качура)


Самому ж поетові трагічний фінал, на відміну від художнього образу П'яного Корабля, судився двічі. Вперше — коли він зрозумів, що хибно «вважав себе магом і ангелом — вище моралі»,— і проголосив розрив з поезією, що не дала йому сподіваного щастя. І вдруге — коли виснажений, хворий, скалічений життям, — повернувся в Європу, марно намагаючись знайти в рідних краях своє втрачене дитинство, затишок, душевний спокій.
Поети всього світу намагалися наслідувати його поетичний метод, його життєтворчість як міф і міфотворчість як життя. Гру з символами вони називали символізмом, часто не розуміючи, що символізм — школа страждання. Хіба що росіянин Олександр Блок гідно пройшов цю школу і став «справжнім» символістом, заплативши як годиться — власним життям. Ті  ж,    хто не хотіли платити такої високої ціни, займалися або
профанацією символізму в ліриці, або відстороненням від нього через «об'єктивацію» символу в символістичній прозі (рома
ни Андрія Бєлого) чи драматургії (п'єси Моріса Метерлінка).


1.    Прочитайте маленьку поему Артюра Рембо «П'яний корабель».  Чи впізнаєте ви в ліричному герої твору свого ровесника — і в
яких саме рисах? Якщо ж ні, то чим ви можете пояснити написання такого твору сімнадцятирічним автором?
2.    Перечитайте підрозділ про символізм у вступі до другого розділу підручника. Про які нові прикмети цього художнього методу ви
дізналися з розповіді про Рембо і з аналізу його творів?
3.    Перечитайте вміщений тут сонет Рембо «Голосівки». В яких символах поет намагається віднайти відповідності між різними началами життя? Чим його пошук відрізняється від подібного пошуку  Верлена?
4. Перечитайте сонет Рембо «Моя циганерія». Яку «невідповідність» між змістом та формою цього твору свідомо допускає автор? Яким чином вона символізує «невідповідності» в образі ліричного героя твору?
5.* На прикладі поетичних творів, не проаналізованих у підручнику, підготуйте доповідь на тему: « Розвиток символізму у французькій ліричній поезії від Бодлера до Рембо».



Зарубіжна література 10 клас. За заг. ред. В.Я. Звиняцьковського

Вислано читачами з інтернет-сайту


Планування уроків з зарубіжної літератури, завдання та відповіді з зарубіжної літератури по класам, домашнє завадання та робота


Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення

Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.

Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.