KNOWLEDGE HYPERMARKET


«Чума» Художнє осмислення подій Другої світової війни у світлі екзистенціалістської філософії в романі.

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 11 клас>>Зарубіжна література: „Чума” Художнє осмислення подій Другої світової війни у світлі екзистенціалістської філософії в романі. Алегоричне зображення французького Руху Опору та „дослідження” екзистенціалістської ситуації зіткнення людини з вселенським абсурдом як підтекст сюжету про боротьбу оранців з чумою.

Роман «Чума»

Роман «Чума» є вершинним досягненням творчості А. Камю. Він увійшов до історії літератури XX ст. як літературний пам'ятник борцям проти гітлерівської навали.


Історія написання твору. Над «Чумою» письменник працював близько восьми років, упродовж яких кілька разів змінювалися і загальна концепція твору, і його зміст.


Перші нотатки про роман датовані ще 1938 р. Первісний нарис розповідав про двох бідних молодих людей, які попри злидні та абсурдність ворожого світу знайшли свою «зачаровану пустелю» щастя - любов. Згодом, уже в остаточному варіанті роману ця історія майже без змін була перенесена до зворушливої сповіді скромного чиновника міської мерії Жозефа Грана. Отже, на початковому етапі роботи важливу роль відігравала тема кохання.


Звістка про початок Другої світової війни, що застала Камю в Алжирі, суттєво змінила первісний задум. Війна була сприйнята митцем як наочне втілення абсурдності існування. Відтак ідея абсурду набула конкретного соціально-історичного забарвлення.
1941 p., стомлений подорожжю шляхами переможеної Франції, Камю прибув до Орана, одного з приморських міст Алжиру. Місто справило на нього гнітюче враження. «Немає жодного місця, - відзначав письменник, - що його оранці не спотворили б якоюсь огидною будівлею, здатною перекреслити будь-який пейзаж. Місто, що відвертається від моря, обертаючись навколо своєї осі, ніби равлик». Таким Оран увійшов до його роману.


Поволі у задумі твору почала набувати першочергової значущості ідея активного опору злу. Цей важливий поворот зафіксований також чернетками Камю: «Усі борються - кожен по-своєму. Боягузтво - лише у тому, аби встати навколішки».


Особливості сюжету й жанру роману. На поверхні сюжет твору виглядає як опис пошесті чуми в алжирському місті Орані. Крок за кроком автор розкриває динаміку розвитку епідемії: від перших сигналів лиха - загадкової хвороби щурів, що блискавично перекинулася на людей, - до народного свята, яким городяни відзначили перемогу над смертю, котра лютувала у їхньому місті. Широким планом змальовані в романі герої, що обрали шлях боротьби з чумою. Деякі з них полягли) жертвами хвороби. Врешті-решт, чума відступила.


Під поверхнею розлогого звіту про пошесть відкриваються пласти інакомовних значень. Насамперед - алегоричний зміст, на який вказує взятий за епіграф до роману вислів відомого англійського письменника Д. Дефо: «Якщо вільно зобразити ув'язнення через інше ув'язнення, то й вільно зобразити будь-який реально існуючий предмет через щось зовсім неіснуюче».

Слова Дефо містять зачин теми ув'язнення, що поєднує вигаданий сюжет про блокаду зачумленого Орана з реальною історичною ситуацією в Європі, ураженій бацилами «коричневої чуми» (ця метафора була поширеним у тогочасній пресі визначенням гітлерівської пошесті, отож сама назва роману Камю сприймалася його сучасниками як натяк на нацистську окупацію).


У тексті книжки розсипані численні думки оповідача та його друзів, що постійно нагадують про таке «подвійне бачення» речей. До реалій німецької окупації відсилають і деякі подробиці пошесті. Наприклад, ізоляція хворих на чуму у лікарні асоціюється з гестапівськими в'язницями; стадіони, заповнені людьми, взятими на карантинний облік, - з концтаборами; процедура захоронення померлих - з масовими розстрілами невинних людей тощо. Сам Камю зазначав, що головним змістом його роману є боротьба європейського опору проти нацизму. «Доказом цього є те, що ворог, не названий у романі прямо, був впізнаний всіма і у всіх країнах Європи... "Чума" є дещо більше за хроніку опору...»


Варто, проте, у цьому поясненні звернути увагу на визначення: «дещо більше за хроніку». Очевидно, письменник мав на увазі ті символічні значення сюжету «Чуми», що виходять за межі тлумачення роману лише як алегорії Другої світової війни. Адже розповідь про оранську пошесть може бути прочитана як символічне узагальнення численних катастроф новітньої історії - таких, як тоталітарні режими у СРСР, Угорщині чи Китаї і так далі, аж до сучасних політичних диктатур, локальних воєн, міжнаціональних конфліктів тощо. Та й в історії минулого можна знайти безліч прикладів подібних ексцесів політичної влади. Не випадково Камю зашифровує ситуацію «колективного лиха» саме в образі чуми - хвороби, що здобула чорну славу давнього супутника людства. Чума виростає у творі у символ метафізичного Зла, страшної руйнівної сили, що загрожує людському життю, а проблематика роману повертається під кутом головних екзистенційних питань - переживання особистістю «межової ситуації», пошуків духовної Пори в абсурдному світі, морального вибору тощо. ; Багатошарова побудова сюжету зумовила своєрідність жан-ру твору. З одного боку, роман написаний у формі «хроніки», від особи безпосереднього учасника подій. Саме так визначає гін'і нотатки в романі оповідач; з позначенням «хроніка» роман шеякий час виходив і на батьківщині письменника. У творі читач постійно натрапляє на статистичні дані, які з фактографічною точністю відбивають динаміку перебігу пошесті, що Віакож надає оповіді документального забарвлення.


А з другого боку, роман побудований як притча, що в інакомовній формі порушує одвічні проблеми людського буття й насичена найширшими філософсько-моральними узагальненнями та складною символікою. Дослідники ставлять «Чуму» В один ряд з найвидатнішими романами-притчами XX ст. -«Процесом» і «Замком» Ф. Кафки, «Котлованом» А. Платоціта та ін.


«Фактографічна» та «символічна» проекції в романі постійно накладаються одна на одну. Завдяки цьому, наприклад, Оран, не втрачаючи рис конкретного міста, позначеного на карті Алжиру, і водночас відтворюючи дух Європи, «ув'язненої» в тенетах нацистської окупації, стає «універсальною моделлю Міста». Відтак письменник підводить читача до усвідомлення того, що випробування, через які пройшли його герої, могли б трапитися деінде на земній кулі.


Є.Волощук "Зарубіжна література 11 клас"

Вислано читачами інтернет-сайту


Найбільша бібліотека рефератів, домашнє завдання із зарубіжної літератури, відповіді на тести, все для учителя та школярам на допомогу у підготовці домашньої роботи

Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення


Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.

Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.