KNOWLEDGE HYPERMARKET


Художні особливості оповідань Чехова:роль символічної деталі, психологічного підтексту,відкритого фіналу
(Создана новая страница размером '''Гіпермаркет Знань>>[[Зарубіжна лі...)
Строка 1: Строка 1:
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Зарубіжна література|Зарубіжна література]]>>[[Зарубіжна література 10 клас|Зарубіжна література 10 клас]]>> Зарубіжна література: Художні особливості оповідань Чехова:роль символічної деталі, психологічного підтексту,відкритого фіналу'''  
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Зарубіжна література|Зарубіжна література]]>>[[Зарубіжна література 10 клас|Зарубіжна література 10 клас]]>> Зарубіжна література: Художні особливості оповідань Чехова:роль символічної деталі, психологічного підтексту,відкритого фіналу'''  
 +
<br>
 +
<metakeywords>Зарубіжна література, 10 клас, Художні особливості, оповідань Чехова:роль символічної деталі, психологічного підтексту,відкритого фіналу</metakeywords>«ПРАВДА БЕЗУМОВНА І ЧЕСНА»<br>Дослідники виділяють три основні етапи у творчості Чехова: перший — приблизно до середини 80-х років; другий — з середини 80-х до початку 90-х; третій — з 90-х років до кінця життя. Звичайно, такий розподіл досить умовний, бо творчий розвиток письменника був не однолінійним і безконфліктним, а внутрішньо драматичним і різнобічним. Його гуморески не вичерпуються чистим гумором, в темному мороці повсякденності раптом спалахують мотиви краси, поезії, чистого кохання, зображення жорстокого, гнітючого життя змінюється утвердженням віри в людину, в її здатність прокинутися від духовної сплячки. Та й провести чітку межу між періодами «початківства», «зрілості» та «розквіту» не зовсім просто, бо у Чехова є «наскрізні» теми та мотиви: доля «маленької» людини, безплідні шукання інтелігенції, духовне зубожіння її представників, трагізм повсякденності, в дрібницях якої задихаються герої, злиденне і жорстоке життя простого народу.<br>Однак загальноприйнята періодизація чеховської прози допомагає окреслити творчу еволюцію письменника, показати шлях від сміху над кумедними ситуаціями і людськими вадами до усвідомлення закономірності трагічних обставин людського існування, до розкриття глибокої драми особистості, що страждає від безвиході, безглуздості, дисгармонійності буття.
-
«ПРАВДА БЕЗУМОВНА І ЧЕСНА»<br>Дослідники виділяють три основні етапи у творчості Чехова: перший — приблизно до середини 80-х років; другий — з середини 80-х до початку 90-х; третій — з 90-х років до кінця життя. Звичайно, такий розподіл досить умовний, бо творчий розвиток письменника був не однолінійним і безконфліктним, а внутрішньо драматичним і різнобічним. Його гуморески не вичерпуються чистим гумором, в темному мороці повсякденності раптом спалахують мотиви краси, поезії, чистого кохання, зображення жорстокого, гнітючого життя змінюється утвердженням віри в людину, в її здатність прокинутися від духовної сплячки. Та й провести чітку межу між періодами «початківства», «зрілості» та «розквіту» не зовсім просто, бо у Чехова є «наскрізні» теми та мотиви: доля «маленької» людини, безплідні шукання інтелігенції, духовне зубожіння її представників, трагізм повсякденності, в дрібницях якої задихаються герої, злиденне і жорстоке життя простого народу.<br>Однак загальноприйнята періодизація чеховської прози допомагає окреслити творчу еволюцію письменника, показати шлях від сміху над кумедними ситуаціями і людськими вадами до усвідомлення закономірності трагічних обставин людського існування, до розкриття глибокої драми особистості, що страждає від безвиході, безглуздості, дисгармонійності буття.
+
<br>Перший період іноді називають «осколочним» — з 1883 року Чехов почав працювати для петербурзького журналу «Осколки», писав для нього регулярний огляд «Осколки мос-ковской жизни». В цей період він виступає переважно в гумористичних виданнях, редактори і критики вимагають від молодого автора стислості, гумору, розважальності. Зовні «Антоша Чехонте» дотримується цієї форми, але більшість його гумористичних оповідань не були просто «смішними». Викриваючи ницість, крутійство, дурість, жадібність, бездуховність, малюючи «дрібні драми дрібних обивателів», письменник помічає і «трагізм дрібниць життя», від якого страждають люди, які часто навіть не усвідомлюють цього трагізму. Парадоксально, що найбільш «веселий» етап чеховської творчості припадає на один з найтяжчих періодів російської історії: після вбивства народовольцями Олександра II розпочалися арешти, заслання, цензурні переслідування і погроми. Настрої непевності, безвиході, незадоволення, страх і розгубленість перед життям, що оселилися в суспільній свідомості, відбилися і на характерах та поведінці персонажів чеховських «смішних» оповідань.<br>Ідеалом Чехова, як ми вже говорили, завжди була людина внутрішньо благородна, цілеспрямована, але в повсякденному житті він найчастіше зустрічає таких людей, що живуть дрібними і банальними інтересами, — та навіть життям жалюгідне обивательське існування назвати не можна.<br><br><br>Серед персонажів ранніх оповідань Чехова зустрічаємо представників різного віку, різних професій і суспільних станів: фабрикантів, купців, домовласників, ремісників, прикажчиків, службовців — секретарів, кондукторів, телефоністів, касирів; поліцейських, чиновників різного рангу, духовних осіб, студентів, гімназистів, провінційних акторів, письменників, журналістів, учителів, дворян-поміщиків, навіть баронів та графів, а також їхніх дружин, дітей, коханок, родичів. Всі вони, за словами автора, «живуть в чаду нудьги і банальності». їм не властиві чисті, високі, благородні почуття, навіть кохання у них буденне, позбавлене романтики — висловлюють свої емоції, освідчуються вони у знижено-побутово-му плані: «Адже я, якщо лізу до вас, то від кохання» («Який з трьох»); «Природа постановила, щоб людина у певний період свого життя кохала. Настав цей період, то й кохай на всі заставки» («Щасливчик»). Смішно читати про цих дрібних людців — й водночас прикро за їхні порожні душі, вульгарність, тупість, примітивність, безкрилість. Наприклад, в оповіданні «У лазні» лісничий Аляляєв відмовився від одруження тому, що батько нареченої дав посагу не 8500, а 8200 карбованців. Татусь і не осуджує жениха, а скоріше співчуває йому: «Торгувався він зі мною два місяці. Я йому вісім тисяч даю, а він править вісім з половиною. Торгувались-торгувались; сядемо, бувало, чай пити, вип'ємо по п'ятнадцять шклянок, і все торгуємося. Я йому двісті накинув — не хоче. Так і розійшлися за триста карбованців. Одходив бідний і плакав... Дуже вже любив Дашу...»<br>В гумористичних оповіданнях Чехова торжествує дух меркантилізму, грубого практицизму, житейської прози, високі почуття обертаються брудним сподом, головним виявляється в людині не її честь, достойність, розум, а ранг, чин, суспільне становище, вміст гаманця.<br>Характерне в цьому плані оповідання «Товстий і тонкий» (1883). На вокзалі випадково зустрілися двоє колишніх приятелів, що багато років тому вчилися разом у гімназії. Після теплих привітань і обіймів з'ясувалося, що один з них — «товстий» — досяг найвищого чину таємного радника, а «тонкому» не пощастило, він мав невеликий чин колезького реєстратора.<br><br>&nbsp;<br>І двох людей немовби розділила незрима безодня... «Тонкий раптом зблід, скам'янів, але швидко лице його викривилося на всі боки широкою усмішкою; здавалося, що від лиця та очей його іскрами сипнуло. Сам він знітився, згорбився, звузився... Чемодани його, вузли й коробки знітилися, зморщилися...» Він починає белькотіти щось шанобливо і принижено, хихикати, «мов китаєць той», аж таємного радника знудило.<br>Та ж думка — про глибину соціальних контрастів, що спотворюють і руйнують людські душі, — звучить і в оповіданнях «На гвіздку», «Хамелеон», «Маска», «Унтер Пришибеєв». Герой оповідання «Смерть чиновника», дрібний урядовець Черв'яков, у театрі випадково чхнув на лисину незнайомого начальника; страх і переживання довели його до могили. Тут явно відчуваються гоголівські інтонації: принижений, забитий, заляканий Черв'яков до болю нагадує Акакія Акакійови-ча зі знаменитої «Шинелі».<br>Чеховські персонажі — всі ці «товсті», «тонкі», «хамелеони», «женихи і татусі», «пани обивателі», спритні удовиці, хитрі молодиці, що дурять своїх чоловіків, дівчата, що полюють на женихів, пияки-актори, очманілі від нудьги дачники — належать навколишньому середовищу і не намагаються протистояти йому.<br>Ми вже говорили, що рання творчість Чехова не зводиться до викриття, висміювання людських вад. Письменник не лише сміявся, а й сумував, сатиричний чи гумористичний аспект творчості поєднувався у нього з трагічним.<br>Трагічні тони особливо відчутні у тих творах другого періоду творчості Чехова, що зображують внутрішній світ «маленької» людини і тяжке життя простолюду. Тема народу розкривається в таких оповіданнях, як «Зловмисник», «Туга», «Горе», «Ванька», «Спати хочеться», написаних в середині 80-х років.<br><br><br>Сюжет оповідання «Зловмисник» (1885) узятий з самого життя: Чехов познайомився у підмосковному містечку з селянином Микитою Пантюхіним, «великим майстром з ловлі налимів», який використовував гайки замість грузила. Антон Павлович намагався пояснити Микиті, що відкручувати гайки не можна, через це може відбутися аварія поїзда, але мужикові це було абсолютно незрозуміло. В оповіданні колоритно змальований селянин, який став злочинцем, сам того не відаючи і не розуміючи. Перед судовим слідчим стоїть Денис Григор'єв, «маленький, замшілий на диво мужичина в пістрявій сорочці та латаних штанях», з розкуйовдженим волоссям і босий. Він не розуміє, в чому його звинувачують, бубонить лише про «спосіб без грузила» і що «всі так роблять». А коли його відправляють до в'язниці, зовсім розгублюється, гадає, що причина цієї кари — недоплата податків... У маленькому оповіданні — всього на двох з половиною сторінках — автор показав два світи, уособлені в образах слідчого й мужика: між ними прірва, вони не розуміють один одного, хоча обидва по суті своїй не злі люди, та й розмовляють однією мовою.
-
<br>Перший період іноді називають «осколочним» — з 1883 року Чехов почав працювати для петербурзького журналу «Осколки», писав для нього регулярний огляд «Осколки мос-ковской жизни». В цей період він виступає переважно в гумористичних виданнях, редактори і критики вимагають від молодого автора стислості, гумору, розважальності. Зовні «Антоша Чехонте» дотримується цієї форми, але більшість його гумористичних оповідань не були просто «смішними». Викриваючи ницість, крутійство, дурість, жадібність, бездуховність, малюючи «дрібні драми дрібних обивателів», письменник помічає і «трагізм дрібниць життя», від якого страждають люди, які часто навіть не усвідомлюють цього трагізму. Парадоксально, що найбільш «веселий» етап чеховської творчості припадає на один з найтяжчих періодів російської історії: після вбивства народовольцями Олександра II розпочалися арешти, заслання, цензурні переслідування і погроми. Настрої непевності, безвиході, незадоволення, страх і розгубленість перед життям, що оселилися в суспільній свідомості, відбилися і на характерах та поведінці персонажів чеховських «смішних» оповідань.<br>Ідеалом Чехова, як ми вже говорили, завжди була людина внутрішньо благородна, цілеспрямована, але в повсякденному житті він найчастіше зустрічає таких людей, що живуть дрібними і банальними інтересами, — та навіть життям жалюгідне обивательське існування назвати не можна.<br><br><br>Серед персонажів ранніх оповідань Чехова зустрічаємо представників різного віку, різних професій і суспільних станів: фабрикантів, купців, домовласників, ремісників, прикажчиків, службовців — секретарів, кондукторів, телефоністів, касирів; поліцейських, чиновників різного рангу, духовних осіб, студентів, гімназистів, провінційних акторів, письменників, журналістів, учителів, дворян-поміщиків, навіть баронів та графів, а також їхніх дружин, дітей, коханок, родичів. Всі вони, за словами автора, «живуть в чаду нудьги і банальності». їм не властиві чисті, високі, благородні почуття, навіть кохання у них буденне, позбавлене романтики — висловлюють свої емоції, освідчуються вони у знижено-побутово-му плані: «Адже я, якщо лізу до вас, то від кохання» («Який з трьох»); «Природа постановила, щоб людина у певний період свого життя кохала. Настав цей період, то й кохай на всі заставки» («Щасливчик»). Смішно читати про цих дрібних людців — й водночас прикро за їхні порожні душі, вульгарність, тупість, примітивність, безкрилість. Наприклад, в оповіданні «У лазні» лісничий Аляляєв відмовився від одруження тому, що батько нареченої дав посагу не 8500, а 8200 карбованців. Татусь і не осуджує жениха, а скоріше співчуває йому: «Торгувався він зі мною два місяці. Я йому вісім тисяч даю, а він править вісім з половиною. Торгувались-торгувались; сядемо, бувало, чай пити, вип'ємо по п'ятнадцять шклянок, і все торгуємося. Я йому двісті накинув — не хоче. Так і розійшлися за триста карбованців. Одходив бідний і плакав... Дуже вже любив Дашу...»<br>В гумористичних оповіданнях Чехова торжествує дух меркантилізму, грубого практицизму, житейської прози, високі почуття обертаються брудним сподом, головним виявляється в людині не її честь, достойність, розум, а ранг, чин, суспільне становище, вміст гаманця.<br>Характерне в цьому плані оповідання «Товстий і тонкий» (1883). На вокзалі випадково зустрілися двоє колишніх приятелів, що багато років тому вчилися разом у гімназії. Після теплих привітань і обіймів з'ясувалося, що один з них — «товстий» — досяг найвищого чину таємного радника, а «тонкому» не пощастило, він мав невеликий чин колезького реєстратора.<br><br>&nbsp;<br>І двох людей немовби розділила незрима безодня... «Тонкий раптом зблід, скам'янів, але швидко лице його викривилося на всі боки широкою усмішкою; здавалося, що від лиця та очей його іскрами сипнуло. Сам він знітився, згорбився, звузився... Чемодани його, вузли й коробки знітилися, зморщилися...» Він починає белькотіти щось шанобливо і принижено, хихикати, «мов китаєць той», аж таємного радника знудило.<br>Та ж думка — про глибину соціальних контрастів, що спотворюють і руйнують людські душі, — звучить і в оповіданнях «На гвіздку», «Хамелеон», «Маска», «Унтер Пришибеєв». Герой оповідання «Смерть чиновника», дрібний урядовець Черв'яков, у театрі випадково чхнув на лисину незнайомого начальника; страх і переживання довели його до могили. Тут явно відчуваються гоголівські інтонації: принижений, забитий, заляканий Черв'яков до болю нагадує Акакія Акакійови-ча зі знаменитої «Шинелі».<br>Чеховські персонажі — всі ці «товсті», «тонкі», «хамелеони», «женихи і татусі», «пани обивателі», спритні удовиці, хитрі молодиці, що дурять своїх чоловіків, дівчата, що полюють на женихів, пияки-актори, очманілі від нудьги дачники — належать навколишньому середовищу і не намагаються протистояти йому.<br>Ми вже говорили, що рання творчість Чехова не зводиться до викриття, висміювання людських вад. Письменник не лише сміявся, а й сумував, сатиричний чи гумористичний аспект творчості поєднувався у нього з трагічним.<br>Трагічні тони особливо відчутні у тих творах другого періоду творчості Чехова, що зображують внутрішній світ «маленької» людини і тяжке життя простолюду. Тема народу розкривається в таких оповіданнях, як «Зловмисник», «Туга», «Горе», «Ванька», «Спати хочеться», написаних в середині 80-х років.<br><br><br>Сюжет оповідання «Зловмисник» (1885) узятий з самого життя: Чехов познайомився у підмосковному містечку з селянином Микитою Пантюхіним, «великим майстром з ловлі налимів», який використовував гайки замість грузила. Антон Павлович намагався пояснити Микиті, що відкручувати гайки не можна, через це може відбутися аварія поїзда, але мужикові це було абсолютно незрозуміло. В оповіданні колоритно змальований селянин, який став злочинцем, сам того не відаючи і не розуміючи. Перед судовим слідчим стоїть Денис Григор'єв, «маленький, замшілий на диво мужичина в пістрявій сорочці та латаних штанях», з розкуйовдженим волоссям і босий. Він не розуміє, в чому його звинувачують, бубонить лише про «спосіб без грузила» і що «всі так роблять». А коли його відправляють до в'язниці, зовсім розгублюється, гадає, що причина цієї кари — недоплата податків... У маленькому оповіданні — всього на двох з половиною сторінках — автор показав два світи, уособлені в образах слідчого й мужика: між ними прірва, вони не розуміють один одного, хоча обидва по суті своїй не злі люди, та й розмовляють однією мовою.
+
<br>Герої оповідань цього періоду часто страждають, невимовно мучаться, читачеві передаються їхні скорботні переживання. Мотив некомунікабельності людей, заявлений у «Зловмиснику», на повну силу прозвучав у творі «Туга». Візник Іона втратив єдиного сина і не знаходить людини, з якою він міг би поговорити про своє тяжке горе. Всі байдужі до туги нещасного батька — і наймачі, і двірник, і молодий візник, з яким він живе у брудній хаті. «Очі Іонині тривожно, з мукою перебігають по юрмах, що снують обабіч вулиці: чи не знайдеться з-між цих тисяч людей хоч одного, хто б його вислухав? Але юрми біжать, не помічаючи ні візника, ні туги візникової. Якби груди Іонині лопнули і з них вилилась тая туга, то вона б, здається, весь світ залила, а отже її проте не видно». Врешті-решт, не витримуючи цієї муки, Іона йде на стайню до своєї коняки і розповідає їй все...<br><br><br>В оповіданні «Горе» токар Григорій Петров везе свою хвору дружину до лікарні, мріє, що стара одужає, а він подарує лікареві портсигар з карельської берези, виточений власноруч. Але жінка в дорозі помирає, а Григорій, обморозивши руки, стає калікою. Письменник тонко передає переживання свого героя: він завжди кривдив, ображав дружину, так і не встиг сказати їй, що вона для нього — найдорожча у світі, і те, що жінка вже ніколи не дізнається про його почуття, тяжко мучить Григорія.<br>Згадаємо відоме оповідання «Ванька»: селянський хлопчик, якого віддали «в люди», скаржиться в листі на свої поневіряння — здається, важко уявити собі безнадійніше становище. Лист цей адресований власне «в нікуди»: наївний хлопчина пише на конверті «На село дідусеві». Але читач розуміє, що нічого не змінилося б в долі сироти, якби дідусь і отримав це відчайдушне послання — адже він віддав онука «в люди» не від хорошого життя.<br><br><br>«Спати хочеться» — це опис одного дня з життя замученої господарями дівчинки-няньки Варки. Читачеві передається фізичне відчуття стомленості, знемоги, непереборне прагнення маленької раби кинути все і хоч ненадовго заснути. В ЇЇ свідомості викривлюється сама дійсність: причину своїх страждань вона бачить у хворій дитині, що постійно плаче. Доведена безсонням майже до божевілля, Варка душить дитину.<br>Приблизно з середини 80-х років Чехов переживає період творчого зламу. Він рішуче долає установку: всіма засобами примусити&nbsp; читача сміятися.&nbsp;&nbsp; Про&nbsp; це свідчать і&nbsp; оповідання&nbsp; «Горе», «Туга», «Ванька», «Спати хочеться», схарактеризовані вище, і твори про дітей — «Гриша», «Дітвора», «Життєва дрібниця». Малі діти зображені тут з надзвичайною теплотою: щирі й наївні, вони ще не стикалися з потворними сторонами життя, вони ще нічого не знають про соціальну нерівність, маленькі герої добрі, співчутливі до оточуючих. І тим болючішими для них стають перші зіткнення з несправедливістю, брехнею, зрадою. В оповіданні «Життєва дрібниця» (1886) восьмирічного хлопчика грубо обдурили дорослі, він гірко плаче, бо дізнався, що в житті, «крім солодких груш, пиріжків і золотих годинників», є безсоромна брехня, багато темного і несправедливого, чому немає назви в дитячій мові.<br><br><br>В оповіданнях та повістях Чехова все частіше з'являються персонажі, які протистоять гнітючому середовищу, страждають саме через свою людяність, внутрішню інтелігентність («Тапер», «Без місця», «Переполох»). Все частіше письменник зосереджується не на зовнішніх подіях (як в ранніх творах), а на внутрішньому світі людини — її переживаннях, надіях, розчаруваннях. Це відчувається і в оповіданнях про людей «з народу», але ще виразніше заглибленість у психологічні аспекти виявилася у творах, герої яких належать до інтелігенції (вчителі, музиканти, гувернантки). У чеховській прозі посилюються ліризм і психологічний аналіз, більше місця займає підтекст.<br>Героїня оповідання «Переполох», молода гувернантка Ма-шенька Павлецька, була наївно переконана в тому, що завжди можна відстояти свою людську гідність. Але одного дня у її господині пропала дорогоцінна прикраса, людей обшукують, хазяйка особисто нишпорить в кімнаті гувернантки. Дівчина глибоко ображена, вона вперше відчула принизливість свого підлеглого становища, свою залежність від невихованих, брутальних панів. У душі поселяються страх, невпевненість у собі; колишні уявлення про життя розбиті, знищені. Машенька залишає ненависний дім, але чи зможе вона забути образу, чи позбавиться страху, чи буде їй краще на іншому місці?  
-
 
+
-
<br>Герої оповідань цього періоду часто страждають, невимовно мучаться, читачеві передаються їхні скорботні переживання. Мотив некомунікабельності людей, заявлений у «Зловмиснику», на повну силу прозвучав у творі «Туга». Візник Іона втратив єдиного сина і не знаходить людини, з якою він міг би поговорити про своє тяжке горе. Всі байдужі до туги нещасного батька — і наймачі, і двірник, і молодий візник, з яким він живе у брудній хаті. «Очі Іонині тривожно, з мукою перебігають по юрмах, що снують обабіч вулиці: чи не знайдеться з-між цих тисяч людей хоч одного, хто б його вислухав? Але юрми біжать, не помічаючи ні візника, ні туги візникової. Якби груди Іонині лопнули і з них вилилась тая туга, то вона б, здається, весь світ залила, а отже її проте не видно». Врешті-решт, не витримуючи цієї муки, Іона йде на стайню до своєї коняки і розповідає їй все...<br><br><br>В оповіданні «Горе» токар Григорій Петров везе свою хвору дружину до лікарні, мріє, що стара одужає, а він подарує лікареві портсигар з карельської берези, виточений власноруч. Але жінка в дорозі помирає, а Григорій, обморозивши руки, стає калікою. Письменник тонко передає переживання свого героя: він завжди кривдив, ображав дружину, так і не встиг сказати їй, що вона для нього — найдорожча у світі, і те, що жінка вже ніколи не дізнається про його почуття, тяжко мучить Григорія.<br>Згадаємо відоме оповідання «Ванька»: селянський хлопчик, якого віддали «в люди», скаржиться в листі на свої поневіряння — здається, важко уявити собі безнадійніше становище. Лист цей адресований власне «в нікуди»: наївний хлопчина пише на конверті «На село дідусеві». Але читач розуміє, що нічого не змінилося б в долі сироти, якби дідусь і отримав це відчайдушне послання — адже він віддав онука «в люди» не від хорошого життя.<br><br><br>«Спати хочеться» — це опис одного дня з життя замученої господарями дівчинки-няньки Варки. Читачеві передається фізичне відчуття стомленості, знемоги, непереборне прагнення маленької раби кинути все і хоч ненадовго заснути. В ЇЇ свідомості викривлюється сама дійсність: причину своїх страждань вона бачить у хворій дитині, що постійно плаче. Доведена безсонням майже до божевілля, Варка душить дитину.<br>Приблизно з середини 80-х років Чехов переживає період творчого зламу. Він рішуче долає установку: всіма засобами примусити&nbsp; читача сміятися.&nbsp;&nbsp; Про&nbsp; це свідчать і&nbsp; оповідання&nbsp; «Горе», «Туга», «Ванька», «Спати хочеться», схарактеризовані вище, і твори про дітей — «Гриша», «Дітвора», «Життєва дрібниця». Малі діти зображені тут з надзвичайною теплотою: щирі й наївні, вони ще не стикалися з потворними сторонами життя, вони ще нічого не знають про соціальну нерівність, маленькі герої добрі, співчутливі до оточуючих. І тим болючішими для них стають перші зіткнення з несправедливістю, брехнею, зрадою. В оповіданні «Життєва дрібниця» (1886) восьмирічного хлопчика грубо обдурили дорослі, він гірко плаче, бо дізнався, що в житті, «крім солодких груш, пиріжків і золотих годинників», є безсоромна брехня, багато темного і несправедливого, чому немає назви в дитячій мові.<br><br><br>В оповіданнях та повістях Чехова все частіше з'являються персонажі, які протистоять гнітючому середовищу, страждають саме через свою людяність, внутрішню інтелігентність («Тапер», «Без місця», «Переполох»). Все частіше письменник зосереджується не на зовнішніх подіях (як в ранніх творах), а на внутрішньому світі людини — її переживаннях, надіях, розчаруваннях. Це відчувається і в оповіданнях про людей «з народу», але ще виразніше заглибленість у психологічні аспекти виявилася у творах, герої яких належать до інтелігенції (вчителі, музиканти, гувернантки). У чеховській прозі посилюються ліризм і психологічний аналіз, більше місця займає підтекст.<br>Героїня оповідання «Переполох», молода гувернантка Ма-шенька Павлецька, була наївно переконана в тому, що завжди можна відстояти свою людську гідність. Але одного дня у її господині пропала дорогоцінна прикраса, людей обшукують, хазяйка особисто нишпорить в кімнаті гувернантки. Дівчина глибоко ображена, вона вперше відчула принизливість свого підлеглого становища, свою залежність від невихованих, брутальних панів. У душі поселяються страх, невпевненість у собі; колишні уявлення про життя розбиті, знищені. Машенька залишає ненависний дім, але чи зможе вона забути образу, чи позбавиться страху, чи буде їй краще на іншому місці?
+
-
 
+
-
<br>В цей же період з'являються чеховські повісті. Своїм «дебютом» письменник назвав повість «Степ» (1888), оцінивши тим самим свої ранні оповідання як підготовку до істинної творчості. Цей перший великий прозовий твір став натхненною поетичною думою про вітчизну. Образ безмежних степових просторів символізує велич рідної землі, духовні сили рідного народу. Степ неначе сумує в очікуванні богатиря, який зможе подолати «гнітючу силу». «І тоді в тріскотінні кузьок, у непевних постатях і могилах, у блакитному небі, в місячному світлі, в леті нічної птиці, в усьому, що бачиш і чуєш, уявлятися починає свято краси, молодість, розквіт сил і жагуче прагнення до&nbsp;&nbsp; життя, душа озивається до прекрасної суворої батьківщини, і хочеться летіти над степом разом з нічною птицею. І в святі краси, в надмірному щасті відчуваєш напруження й тугу, ніби степ розуміє, що він самотній, що багатство його й натхнення гинуть марно для світу, нічиєю не оспівані піснею і нікому не потрібні, і крізь радісне гудіння чуєш його тужливий, безнадійний заклик: Співця, співця!»<br><br><br>В повісті переплелися давнина і сучасність, вічна журба степу і туга за вільним і щасливим життям. Не гуляють широким степом богатирі — ним понуро плентаються стомлені, обідрані люди. Життя підкоряється тут багатону купцеві Варламову, захопленому пристрастю до наживи. Автор підкреслює контраст між щедрою, величною природою і злиденністю людського існування. Як степ знемагає в очікуванні грози, так знемагає, чекаючи визволення від безвиході й вічних злиднів, богатирський народ.<br>Краса і велич природи передана через сприйняття хлопчика-підлітка Єгорушки Князєва, який вперше у житті подорожує безкраїм південним степом. Його безпосередні враження, емоційні реакції, роздуми надають твору особливої щирості, тонкого ліризму. Повість залишає відчуття світла, теплоти, віри в оновлення життя, хоча тон її — сумовитий, журливий.<br>Відомо, що Чехов збирався продовжити «Степ». В одному з листів (до Д. Григоровича) письменник висловлює думку, яку мав намір покласти в основу цього твору: «Російське життя б'є російську людину так, що мокрого місця не залишається... Простору так багато, що маленькій людині бракує сил орієнтуватися». Але цей задум не було здійснено.
+
-
 
+
-
<br>Спроби героїв «зорієнтуватися» в житті, зрозуміти його сенс не дають позитивних результатів — усвідомивши своє становище, прозрівши, вони не стають щасливішими, а розуміння загальної трагедії ще більше поглиблює їхню особисту драму. Абсурд людського існування, духовні хвороби суспільства, драма інтелігенції, хибні цінності обивателів відтворено в таких повістях, як «Палата№ 6» (1892), «Дуель» (1891), «Стрибуха» (1891).<br>В «Палаті № 6» зображено те «всезагальне безумство», яке вважається звичайним порядком життя. По суті, там ненормальні всі: один вирізняється байдужістю, другий — нахабством, третій — вульгарністю, четвертий — манією переслідування. Справжній божевільний, психічно хворий — єдиний серед них, хто думає і говорить «про людську підлість, про насильство, що придушує правду, про прекрасне життя, яке з часом буде на землі». Громов гостро відчуває людський біль, бурхливо реагує на несправедливість, на відміну від доктора Рагіна, якому давно байдужі і людські страждання, і соціальне зло.<br><br>Микола Лєсков говорив, що в цій повісті «в мініатюрі зображені наші суспільні порядки і характери. Повсюди — палата № 6. Це — Росія».<br>Чехов показав шкідливість пасивності, безвідповідальності, що часто стають причиною зла, свавілля, нехтування гідністю і правами людини.<br>Третій період творчості є періодом розквіту таланту Чехо-ва. Він пише менше, ніж раніше, — заважає важка хвороба, але твори його визначаються довершеністю, стають ще більш ліричними; посилюється філософічність. Письменник продовжує свої улюблені теми: духовні цінності, сенс життя, розлад суспільства, інтелігенція і народ.
+
 +
<br>В цей же період з'являються чеховські повісті. Своїм «дебютом» письменник назвав повість «Степ» (1888), оцінивши тим самим свої ранні оповідання як підготовку до істинної творчості. Цей перший великий прозовий твір став натхненною поетичною думою про вітчизну. Образ безмежних степових просторів символізує велич рідної землі, духовні сили рідного народу. Степ неначе сумує в очікуванні богатиря, який зможе подолати «гнітючу силу». «І тоді в тріскотінні кузьок, у непевних постатях і могилах, у блакитному небі, в місячному світлі, в леті нічної птиці, в усьому, що бачиш і чуєш, уявлятися починає свято краси, молодість, розквіт сил і жагуче прагнення до&nbsp;&nbsp; життя, душа озивається до прекрасної суворої батьківщини, і хочеться летіти над степом разом з нічною птицею. І в святі краси, в надмірному щасті відчуваєш напруження й тугу, ніби степ розуміє, що він самотній, що багатство його й натхнення гинуть марно для світу, нічиєю не оспівані піснею і нікому не потрібні, і крізь радісне гудіння чуєш його тужливий, безнадійний заклик: Співця, співця!»<br><br><br>В повісті переплелися давнина і сучасність, вічна журба степу і туга за вільним і щасливим життям. Не гуляють широким степом богатирі — ним понуро плентаються стомлені, обідрані люди. Життя підкоряється тут багатону купцеві Варламову, захопленому пристрастю до наживи. Автор підкреслює контраст між щедрою, величною природою і злиденністю людського існування. Як степ знемагає в очікуванні грози, так знемагає, чекаючи визволення від безвиході й вічних злиднів, богатирський народ.<br>Краса і велич природи передана через сприйняття хлопчика-підлітка Єгорушки Князєва, який вперше у житті подорожує безкраїм південним степом. Його безпосередні враження, емоційні реакції, роздуми надають твору особливої щирості, тонкого ліризму. Повість залишає відчуття світла, теплоти, віри в оновлення життя, хоча тон її — сумовитий, журливий.<br>Відомо, що Чехов збирався продовжити «Степ». В одному з листів (до Д. Григоровича) письменник висловлює думку, яку мав намір покласти в основу цього твору: «Російське життя б'є російську людину так, що мокрого місця не залишається... Простору так багато, що маленькій людині бракує сил орієнтуватися». Але цей задум не було здійснено.
 +
<br>Спроби героїв «зорієнтуватися» в житті, зрозуміти його сенс не дають позитивних результатів — усвідомивши своє становище, прозрівши, вони не стають щасливішими, а розуміння загальної трагедії ще більше поглиблює їхню особисту драму. Абсурд людського існування, духовні хвороби суспільства, драма інтелігенції, хибні цінності обивателів відтворено в таких повістях, як «Палата№ 6» (1892), «Дуель» (1891), «Стрибуха» (1891).<br>В «Палаті № 6» зображено те «всезагальне безумство», яке вважається звичайним порядком життя. По суті, там ненормальні всі: один вирізняється байдужістю, другий — нахабством, третій — вульгарністю, четвертий — манією переслідування. Справжній божевільний, психічно хворий — єдиний серед них, хто думає і говорить «про людську підлість, про насильство, що придушує правду, про прекрасне життя, яке з часом буде на землі». Громов гостро відчуває людський біль, бурхливо реагує на несправедливість, на відміну від доктора Рагіна, якому давно байдужі і людські страждання, і соціальне зло.<br><br>Микола Лєсков говорив, що в цій повісті «в мініатюрі зображені наші суспільні порядки і характери. Повсюди — палата № 6. Це — Росія».<br>Чехов показав шкідливість пасивності, безвідповідальності, що часто стають причиною зла, свавілля, нехтування гідністю і правами людини.<br>Третій період творчості є періодом розквіту таланту Чехо-ва. Він пише менше, ніж раніше, — заважає важка хвороба, але твори його визначаються довершеністю, стають ще більш ліричними; посилюється філософічність. Письменник продовжує свої улюблені теми: духовні цінності, сенс життя, розлад суспільства, інтелігенція і народ.
 +
<br>
 +
<br>
<sub>Збірка конспектів уроків по всім класам з зарубіжнгої літератури, реферати з української мови, книги та підручники згідно каленадарного плануванння 10 класу</sub>  
<sub>Збірка конспектів уроків по всім класам з зарубіжнгої літератури, реферати з української мови, книги та підручники згідно каленадарного плануванння 10 класу</sub>  
-
 
+
<br>
  '''<u>Зміст уроку</u>'''
  '''<u>Зміст уроку</u>'''

Версия 14:41, 17 ноября 2009

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 10 клас>> Зарубіжна література: Художні особливості оповідань Чехова:роль символічної деталі, психологічного підтексту,відкритого фіналу


«ПРАВДА БЕЗУМОВНА І ЧЕСНА»
Дослідники виділяють три основні етапи у творчості Чехова: перший — приблизно до середини 80-х років; другий — з середини 80-х до початку 90-х; третій — з 90-х років до кінця життя. Звичайно, такий розподіл досить умовний, бо творчий розвиток письменника був не однолінійним і безконфліктним, а внутрішньо драматичним і різнобічним. Його гуморески не вичерпуються чистим гумором, в темному мороці повсякденності раптом спалахують мотиви краси, поезії, чистого кохання, зображення жорстокого, гнітючого життя змінюється утвердженням віри в людину, в її здатність прокинутися від духовної сплячки. Та й провести чітку межу між періодами «початківства», «зрілості» та «розквіту» не зовсім просто, бо у Чехова є «наскрізні» теми та мотиви: доля «маленької» людини, безплідні шукання інтелігенції, духовне зубожіння її представників, трагізм повсякденності, в дрібницях якої задихаються герої, злиденне і жорстоке життя простого народу.
Однак загальноприйнята періодизація чеховської прози допомагає окреслити творчу еволюцію письменника, показати шлях від сміху над кумедними ситуаціями і людськими вадами до усвідомлення закономірності трагічних обставин людського існування, до розкриття глибокої драми особистості, що страждає від безвиході, безглуздості, дисгармонійності буття.


Перший період іноді називають «осколочним» — з 1883 року Чехов почав працювати для петербурзького журналу «Осколки», писав для нього регулярний огляд «Осколки мос-ковской жизни». В цей період він виступає переважно в гумористичних виданнях, редактори і критики вимагають від молодого автора стислості, гумору, розважальності. Зовні «Антоша Чехонте» дотримується цієї форми, але більшість його гумористичних оповідань не були просто «смішними». Викриваючи ницість, крутійство, дурість, жадібність, бездуховність, малюючи «дрібні драми дрібних обивателів», письменник помічає і «трагізм дрібниць життя», від якого страждають люди, які часто навіть не усвідомлюють цього трагізму. Парадоксально, що найбільш «веселий» етап чеховської творчості припадає на один з найтяжчих періодів російської історії: після вбивства народовольцями Олександра II розпочалися арешти, заслання, цензурні переслідування і погроми. Настрої непевності, безвиході, незадоволення, страх і розгубленість перед життям, що оселилися в суспільній свідомості, відбилися і на характерах та поведінці персонажів чеховських «смішних» оповідань.
Ідеалом Чехова, як ми вже говорили, завжди була людина внутрішньо благородна, цілеспрямована, але в повсякденному житті він найчастіше зустрічає таких людей, що живуть дрібними і банальними інтересами, — та навіть життям жалюгідне обивательське існування назвати не можна.


Серед персонажів ранніх оповідань Чехова зустрічаємо представників різного віку, різних професій і суспільних станів: фабрикантів, купців, домовласників, ремісників, прикажчиків, службовців — секретарів, кондукторів, телефоністів, касирів; поліцейських, чиновників різного рангу, духовних осіб, студентів, гімназистів, провінційних акторів, письменників, журналістів, учителів, дворян-поміщиків, навіть баронів та графів, а також їхніх дружин, дітей, коханок, родичів. Всі вони, за словами автора, «живуть в чаду нудьги і банальності». їм не властиві чисті, високі, благородні почуття, навіть кохання у них буденне, позбавлене романтики — висловлюють свої емоції, освідчуються вони у знижено-побутово-му плані: «Адже я, якщо лізу до вас, то від кохання» («Який з трьох»); «Природа постановила, щоб людина у певний період свого життя кохала. Настав цей період, то й кохай на всі заставки» («Щасливчик»). Смішно читати про цих дрібних людців — й водночас прикро за їхні порожні душі, вульгарність, тупість, примітивність, безкрилість. Наприклад, в оповіданні «У лазні» лісничий Аляляєв відмовився від одруження тому, що батько нареченої дав посагу не 8500, а 8200 карбованців. Татусь і не осуджує жениха, а скоріше співчуває йому: «Торгувався він зі мною два місяці. Я йому вісім тисяч даю, а він править вісім з половиною. Торгувались-торгувались; сядемо, бувало, чай пити, вип'ємо по п'ятнадцять шклянок, і все торгуємося. Я йому двісті накинув — не хоче. Так і розійшлися за триста карбованців. Одходив бідний і плакав... Дуже вже любив Дашу...»
В гумористичних оповіданнях Чехова торжествує дух меркантилізму, грубого практицизму, житейської прози, високі почуття обертаються брудним сподом, головним виявляється в людині не її честь, достойність, розум, а ранг, чин, суспільне становище, вміст гаманця.
Характерне в цьому плані оповідання «Товстий і тонкий» (1883). На вокзалі випадково зустрілися двоє колишніх приятелів, що багато років тому вчилися разом у гімназії. Після теплих привітань і обіймів з'ясувалося, що один з них — «товстий» — досяг найвищого чину таємного радника, а «тонкому» не пощастило, він мав невеликий чин колезького реєстратора.

 
І двох людей немовби розділила незрима безодня... «Тонкий раптом зблід, скам'янів, але швидко лице його викривилося на всі боки широкою усмішкою; здавалося, що від лиця та очей його іскрами сипнуло. Сам він знітився, згорбився, звузився... Чемодани його, вузли й коробки знітилися, зморщилися...» Він починає белькотіти щось шанобливо і принижено, хихикати, «мов китаєць той», аж таємного радника знудило.
Та ж думка — про глибину соціальних контрастів, що спотворюють і руйнують людські душі, — звучить і в оповіданнях «На гвіздку», «Хамелеон», «Маска», «Унтер Пришибеєв». Герой оповідання «Смерть чиновника», дрібний урядовець Черв'яков, у театрі випадково чхнув на лисину незнайомого начальника; страх і переживання довели його до могили. Тут явно відчуваються гоголівські інтонації: принижений, забитий, заляканий Черв'яков до болю нагадує Акакія Акакійови-ча зі знаменитої «Шинелі».
Чеховські персонажі — всі ці «товсті», «тонкі», «хамелеони», «женихи і татусі», «пани обивателі», спритні удовиці, хитрі молодиці, що дурять своїх чоловіків, дівчата, що полюють на женихів, пияки-актори, очманілі від нудьги дачники — належать навколишньому середовищу і не намагаються протистояти йому.
Ми вже говорили, що рання творчість Чехова не зводиться до викриття, висміювання людських вад. Письменник не лише сміявся, а й сумував, сатиричний чи гумористичний аспект творчості поєднувався у нього з трагічним.
Трагічні тони особливо відчутні у тих творах другого періоду творчості Чехова, що зображують внутрішній світ «маленької» людини і тяжке життя простолюду. Тема народу розкривається в таких оповіданнях, як «Зловмисник», «Туга», «Горе», «Ванька», «Спати хочеться», написаних в середині 80-х років.


Сюжет оповідання «Зловмисник» (1885) узятий з самого життя: Чехов познайомився у підмосковному містечку з селянином Микитою Пантюхіним, «великим майстром з ловлі налимів», який використовував гайки замість грузила. Антон Павлович намагався пояснити Микиті, що відкручувати гайки не можна, через це може відбутися аварія поїзда, але мужикові це було абсолютно незрозуміло. В оповіданні колоритно змальований селянин, який став злочинцем, сам того не відаючи і не розуміючи. Перед судовим слідчим стоїть Денис Григор'єв, «маленький, замшілий на диво мужичина в пістрявій сорочці та латаних штанях», з розкуйовдженим волоссям і босий. Він не розуміє, в чому його звинувачують, бубонить лише про «спосіб без грузила» і що «всі так роблять». А коли його відправляють до в'язниці, зовсім розгублюється, гадає, що причина цієї кари — недоплата податків... У маленькому оповіданні — всього на двох з половиною сторінках — автор показав два світи, уособлені в образах слідчого й мужика: між ними прірва, вони не розуміють один одного, хоча обидва по суті своїй не злі люди, та й розмовляють однією мовою.


Герої оповідань цього періоду часто страждають, невимовно мучаться, читачеві передаються їхні скорботні переживання. Мотив некомунікабельності людей, заявлений у «Зловмиснику», на повну силу прозвучав у творі «Туга». Візник Іона втратив єдиного сина і не знаходить людини, з якою він міг би поговорити про своє тяжке горе. Всі байдужі до туги нещасного батька — і наймачі, і двірник, і молодий візник, з яким він живе у брудній хаті. «Очі Іонині тривожно, з мукою перебігають по юрмах, що снують обабіч вулиці: чи не знайдеться з-між цих тисяч людей хоч одного, хто б його вислухав? Але юрми біжать, не помічаючи ні візника, ні туги візникової. Якби груди Іонині лопнули і з них вилилась тая туга, то вона б, здається, весь світ залила, а отже її проте не видно». Врешті-решт, не витримуючи цієї муки, Іона йде на стайню до своєї коняки і розповідає їй все...


В оповіданні «Горе» токар Григорій Петров везе свою хвору дружину до лікарні, мріє, що стара одужає, а він подарує лікареві портсигар з карельської берези, виточений власноруч. Але жінка в дорозі помирає, а Григорій, обморозивши руки, стає калікою. Письменник тонко передає переживання свого героя: він завжди кривдив, ображав дружину, так і не встиг сказати їй, що вона для нього — найдорожча у світі, і те, що жінка вже ніколи не дізнається про його почуття, тяжко мучить Григорія.
Згадаємо відоме оповідання «Ванька»: селянський хлопчик, якого віддали «в люди», скаржиться в листі на свої поневіряння — здається, важко уявити собі безнадійніше становище. Лист цей адресований власне «в нікуди»: наївний хлопчина пише на конверті «На село дідусеві». Але читач розуміє, що нічого не змінилося б в долі сироти, якби дідусь і отримав це відчайдушне послання — адже він віддав онука «в люди» не від хорошого життя.


«Спати хочеться» — це опис одного дня з життя замученої господарями дівчинки-няньки Варки. Читачеві передається фізичне відчуття стомленості, знемоги, непереборне прагнення маленької раби кинути все і хоч ненадовго заснути. В ЇЇ свідомості викривлюється сама дійсність: причину своїх страждань вона бачить у хворій дитині, що постійно плаче. Доведена безсонням майже до божевілля, Варка душить дитину.
Приблизно з середини 80-х років Чехов переживає період творчого зламу. Він рішуче долає установку: всіма засобами примусити  читача сміятися.   Про  це свідчать і  оповідання  «Горе», «Туга», «Ванька», «Спати хочеться», схарактеризовані вище, і твори про дітей — «Гриша», «Дітвора», «Життєва дрібниця». Малі діти зображені тут з надзвичайною теплотою: щирі й наївні, вони ще не стикалися з потворними сторонами життя, вони ще нічого не знають про соціальну нерівність, маленькі герої добрі, співчутливі до оточуючих. І тим болючішими для них стають перші зіткнення з несправедливістю, брехнею, зрадою. В оповіданні «Життєва дрібниця» (1886) восьмирічного хлопчика грубо обдурили дорослі, він гірко плаче, бо дізнався, що в житті, «крім солодких груш, пиріжків і золотих годинників», є безсоромна брехня, багато темного і несправедливого, чому немає назви в дитячій мові.


В оповіданнях та повістях Чехова все частіше з'являються персонажі, які протистоять гнітючому середовищу, страждають саме через свою людяність, внутрішню інтелігентність («Тапер», «Без місця», «Переполох»). Все частіше письменник зосереджується не на зовнішніх подіях (як в ранніх творах), а на внутрішньому світі людини — її переживаннях, надіях, розчаруваннях. Це відчувається і в оповіданнях про людей «з народу», але ще виразніше заглибленість у психологічні аспекти виявилася у творах, герої яких належать до інтелігенції (вчителі, музиканти, гувернантки). У чеховській прозі посилюються ліризм і психологічний аналіз, більше місця займає підтекст.
Героїня оповідання «Переполох», молода гувернантка Ма-шенька Павлецька, була наївно переконана в тому, що завжди можна відстояти свою людську гідність. Але одного дня у її господині пропала дорогоцінна прикраса, людей обшукують, хазяйка особисто нишпорить в кімнаті гувернантки. Дівчина глибоко ображена, вона вперше відчула принизливість свого підлеглого становища, свою залежність від невихованих, брутальних панів. У душі поселяються страх, невпевненість у собі; колишні уявлення про життя розбиті, знищені. Машенька залишає ненависний дім, але чи зможе вона забути образу, чи позбавиться страху, чи буде їй краще на іншому місці?


В цей же період з'являються чеховські повісті. Своїм «дебютом» письменник назвав повість «Степ» (1888), оцінивши тим самим свої ранні оповідання як підготовку до істинної творчості. Цей перший великий прозовий твір став натхненною поетичною думою про вітчизну. Образ безмежних степових просторів символізує велич рідної землі, духовні сили рідного народу. Степ неначе сумує в очікуванні богатиря, який зможе подолати «гнітючу силу». «І тоді в тріскотінні кузьок, у непевних постатях і могилах, у блакитному небі, в місячному світлі, в леті нічної птиці, в усьому, що бачиш і чуєш, уявлятися починає свято краси, молодість, розквіт сил і жагуче прагнення до   життя, душа озивається до прекрасної суворої батьківщини, і хочеться летіти над степом разом з нічною птицею. І в святі краси, в надмірному щасті відчуваєш напруження й тугу, ніби степ розуміє, що він самотній, що багатство його й натхнення гинуть марно для світу, нічиєю не оспівані піснею і нікому не потрібні, і крізь радісне гудіння чуєш його тужливий, безнадійний заклик: Співця, співця!»


В повісті переплелися давнина і сучасність, вічна журба степу і туга за вільним і щасливим життям. Не гуляють широким степом богатирі — ним понуро плентаються стомлені, обідрані люди. Життя підкоряється тут багатону купцеві Варламову, захопленому пристрастю до наживи. Автор підкреслює контраст між щедрою, величною природою і злиденністю людського існування. Як степ знемагає в очікуванні грози, так знемагає, чекаючи визволення від безвиході й вічних злиднів, богатирський народ.
Краса і велич природи передана через сприйняття хлопчика-підлітка Єгорушки Князєва, який вперше у житті подорожує безкраїм південним степом. Його безпосередні враження, емоційні реакції, роздуми надають твору особливої щирості, тонкого ліризму. Повість залишає відчуття світла, теплоти, віри в оновлення життя, хоча тон її — сумовитий, журливий.
Відомо, що Чехов збирався продовжити «Степ». В одному з листів (до Д. Григоровича) письменник висловлює думку, яку мав намір покласти в основу цього твору: «Російське життя б'є російську людину так, що мокрого місця не залишається... Простору так багато, що маленькій людині бракує сил орієнтуватися». Але цей задум не було здійснено.


Спроби героїв «зорієнтуватися» в житті, зрозуміти його сенс не дають позитивних результатів — усвідомивши своє становище, прозрівши, вони не стають щасливішими, а розуміння загальної трагедії ще більше поглиблює їхню особисту драму. Абсурд людського існування, духовні хвороби суспільства, драма інтелігенції, хибні цінності обивателів відтворено в таких повістях, як «Палата№ 6» (1892), «Дуель» (1891), «Стрибуха» (1891).
В «Палаті № 6» зображено те «всезагальне безумство», яке вважається звичайним порядком життя. По суті, там ненормальні всі: один вирізняється байдужістю, другий — нахабством, третій — вульгарністю, четвертий — манією переслідування. Справжній божевільний, психічно хворий — єдиний серед них, хто думає і говорить «про людську підлість, про насильство, що придушує правду, про прекрасне життя, яке з часом буде на землі». Громов гостро відчуває людський біль, бурхливо реагує на несправедливість, на відміну від доктора Рагіна, якому давно байдужі і людські страждання, і соціальне зло.

Микола Лєсков говорив, що в цій повісті «в мініатюрі зображені наші суспільні порядки і характери. Повсюди — палата № 6. Це — Росія».
Чехов показав шкідливість пасивності, безвідповідальності, що часто стають причиною зла, свавілля, нехтування гідністю і правами людини.
Третій період творчості є періодом розквіту таланту Чехо-ва. Він пише менше, ніж раніше, — заважає важка хвороба, але твори його визначаються довершеністю, стають ще більш ліричними; посилюється філософічність. Письменник продовжує свої улюблені теми: духовні цінності, сенс життя, розлад суспільства, інтелігенція і народ.



Збірка конспектів уроків по всім класам з зарубіжнгої літератури, реферати з української мови, книги та підручники згідно каленадарного плануванння 10 класу


Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення

Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.

Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.