|
|
(6 промежуточных версий не показаны.) | Строка 1: |
Строка 1: |
- | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Інформатика|Інформатика]]>>[[Інформатика 6 клас|Інформатика 6 клас]]>>Інформатика: Процедури'''<metakeywords>Інформатика, клас, урок, на Тему, Процедури</metakeywords> | + | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Інформатика|Інформатика]]>>[[Інформатика 6 клас|Інформатика 6 клас]]>>Інформатика: Процедури'''<metakeywords>Інформатика, клас, урок, на Тему, Процедури</metakeywords> |
| | | |
- | ПРОЦЕДУРИ
| + | '''Процедури''' |
| | | |
- | <br>1. В яких випадках при складанні алгоритму для Черепашки можна використовувати цикли?<br>2. Пригадайте випадки, коли ви виконували одну й ту саму послідовність дій, але через різні проміжки часу.<br><br>Алгоритм з процедурою<br>Маємо все ті ж рівнобедрені прямокутні трикутники(4).<br>Вам відома послідовність команд для малювання одного такого трикутника:<br> | + | <br>1.''В яких випадках при складанні алгоритму для Черепашки можна використовувати цикли?<br>2. Пригадайте випадки, коли ви виконували одну й ту саму послідовність дій,<br> але через різні проміжки часу.''<br><br>[[Алгоритм|Алгоритм]] '''з процедурою'''<br>Маємо все ті ж рівнобедрені прямокутні трикутники(4).<br>Вам відома послідовність команд для малювання одного такого трикутника:<br> |
| | | |
- | Опусти хвостик<br> | + | Опусти хвостик<br> |
| | | |
| Вперед на 50 | | Вперед на 50 |
Строка 11: |
Строка 11: |
| Вправо на 90 | | Вправо на 90 |
| | | |
- | Вперед на 50<br> | + | Вперед на 50<br> |
| | | |
- | Вліво на 45<br> | + | Вліво на 45<br> |
| | | |
- | Назад на 70<br> | + | Назад на 70<br> |
| | | |
- | Підніми хвостик<br><br>Оскільки маємо чотири рівні між собою трикутники, то в таких випадках ви використовували команду циклу. До цього циклу включалися також і команди переходу від одного трикутника до іншого. | + | Підніми хвостик<br><br>Оскільки маємо чотири рівні між собою трикутники, то в таких випадках ви використовували команду циклу. До цього циклу включалися також і [[Поняття команди.|команди]] переходу від одного трикутника до іншого. |
| | | |
- | <br>На всіх попередніх мал юнках відстані між рівними об'єктами були рівні, тому й команди переходу від одного об'єкта до іншого теж були однакові і могли бути включені до циклу. На цьому ж малюнку ситуація принципово інша. Відстані між трикутниками різні, тому й команди переходу від одного трикутника до іншого теж будуть різні, а значить, вони не можуть бути включені до циклу.<br><br>Якщо ж не використовувати команду циклу, то потрібно в алгоритмі чотири рази повторити одні й ті ж самі сім команд малювання трикутника. Це незручно і зробить алгоритм досить громіздким. А якщо таких трикутників буде не 4, а значно більше?
| + | На всіх попередніх мал юнках відстані між рівними об'єктами були рівні, тому й команди переходу від одного об'єкта до іншого теж були однакові і могли бути включені до циклу. На цьому ж малюнку ситуація принципово інша. Відстані між трикутниками різні, тому й команди переходу від одного трикутника до іншого теж будуть різні, а значить, вони не можуть бути включені до циклу.<br>Якщо ж не використовувати команду [[Тема 39. Команди циклу Повтори поки|циклу]], то потрібно в алгоритмі чотири рази повторити одні й ті ж самі сім команд малювання трикутника. Це незручно і зробить алгоритм досить громіздким. А якщо таких трикутників буде не 4, а значно більше? |
- | | + | |
- | <br>
| + | |
| | | |
| Щоб спростити запис такого алгоритму, команди, що повинні повторюватись, виносять в окрему частину і дають їй ім'я. Таку частину алгоритму називають процедурою.<br>Щоб викликати на виконання команди процедури, потрібно лише вказати її ім'я. Команда, що складається з імені процедури, називається командою виклику процедури.<br>Ім'я процедури — це довільна послідовність букв і цифр, в якій першою є буква. Великі та малі букви в імені не розрізняються. | | Щоб спростити запис такого алгоритму, команди, що повинні повторюватись, виносять в окрему частину і дають їй ім'я. Таку частину алгоритму називають процедурою.<br>Щоб викликати на виконання команди процедури, потрібно лише вказати її ім'я. Команда, що складається з імені процедури, називається командою виклику процедури.<br>Ім'я процедури — це довільна послідовність букв і цифр, в якій першою є буква. Великі та малі букви в імені не розрізняються. |
| | | |
- | <br>Для наведеного малюнка процедура для малювання прямокутного трикутника ПрямТр виглядатиме так:<br>
| + | Для наведеного малюнка процедура для малювання прямокутного трикутника ПрямТр виглядатиме так:<br> |
| + | |
| + | <br> |
| + | |
| + | Проц ПрямТр <br>Початок<br>Опусти хвостик<br>Вперед на 50<br>Вправо на 90<br>Вперед на 50<br>Вліво на 45<br>Назад на 70<br>Підніми хвостик <br>Кінець<br><br>А сам алгоритм малювання чотирьох трикутників буде таким: |
| | | |
- | Проц ПрямТр <br>Початок<br>Опусти хвостик<br>Вперед на 50<br>Вправо на 90<br>Вперед на 50<br>Вліво на 45<br>Назад на 70<br>Підніми хвостик <br>Кінець<br><br>А сам алгоритм малювання чотирьох трикутників буде таким:<br>Проц ПрямТр <br>Початок <br>Опусти хвостик <br>Вперед на 50 <br>Вправо на 90 <br>Вперед на 50 <br>Вліво на 45 <br>Назад на 70 <br>Підніми хвостик <br>Кінець<br><br>ПрямТр <br>Вправо на 45 <br>Вперед на 60 <br>Вліво на 90 <br>ПрямТр <br>Вправо на 45 <br>Вперед на 80 <br>Вліво на 90 <br>ПрямТр <br>Вправо на 45 <br>Вперед на 70 <br>Вліво на 90 <br>ПрямТр
| + | <br>Проц ПрямТр <br>Початок <br>Опусти хвостик <br>Вперед на 50 <br>Вправо на 90 <br>Вперед на 50 <br>Вліво на 45 <br>Назад на 70 <br>Підніми хвостик <br>Кінець<br><br>ПрямТр <br>Вправо на 45 <br>Вперед на 60 <br>Вліво на 90 <br>ПрямТр <br>Вправо на 45 <br>Вперед на 80 <br>Вліво на 90 <br>ПрямТр <br>Вправо на 45 <br>Вперед на 70 <br>Вліво на 90 <br>ПрямТр |
| | | |
| <br>Розглянемо особливості запису і виконання алгоритму, шо містить процедуру. | | <br>Розглянемо особливості запису і виконання алгоритму, шо містить процедуру. |
| | | |
- | <br>Якщо алгоритм містить процедуру, то його запис розпочинається із запису цієї процедури.
| + | Якщо алгоритм містить процедуру, то його запис розпочинається із запису цієї процедури. |
| | | |
- | <br>Запис процедури розпочинається зрядка заголовка, який має вигляд Проц ім'я процедури. У наступному рядку записується спеціальне слово Початок, далі йдуть команди, що входять до процедури, і закінчується запис процедури спеціальним словом Кінець Після цього записуються команди основної частини алгоритму.<br>Зауважимо, що в наведеному прикладі між процедурою і основною частиною алгоритму пропущено один рядок. Це зроблено для зручності сприйняття алгоритму в цілому. Рекомендуємо вам завжди так робити.<br><br>Виконання алгоритму з процедурою<br>Черепашка розпочинає виконання алгоритму з процедурою з першої команди основної частини алгоритму. У наведеному алгоритмі це команда ПрямТр. У системі команд виконавця Черепашка команди ПрямТр немає. Це означає, що в алгоритмі повинна бути процедура з таким іменем, і Черепашка починає послідовно виконувати її команди.<br><br>Після закінчення виконання команд процедури Черепашка викопує наступну команду основної частини алгоритму Вправо на 45. Коли в основній частині алгоритму знову зустрінеться команда ПрямТр, Черепашка знову виконає команди цієї процедури, після чого виконає наступну команду основної частини алгоритму. І так далі, доки Черепашка не ви конає всі команди основної частини алгоритму.<br><br><u>''Алгоритм з кількома процедурами''</u><br>Алгоритм може містити не одну, а кілька процедур. Усі вони мають бути записані послідовно одна за одною па початку алгоритму, і кожна повинна мати своє унікальне для цього алгоритму ім'я.
| + | Запис процедури розпочинається зрядка заголовка, який має вигляд Проц ім'я процедури. У наступному рядку записується спеціальне слово Початок, далі йдуть команди, що входять до процедури, і закінчується запис процедури спеціальним словом Кінець Після цього записуються команди основної частини алгоритму.<br>Зауважимо, що в наведеному прикладі між процедурою і основною частиною алгоритму пропущено один рядок. Це зроблено для зручності сприйняття алгоритму в цілому. Рекомендуємо вам завжди так робити.<br><br>'''Виконання алгоритму з процедурою'''<br>Черепашка розпочинає виконання алгоритму з процедурою з першої команди основної частини алгоритму. У наведеному алгоритмі це команда ПрямТр. У системі команд виконавця Черепашка команди ПрямТр немає. Це означає, що в алгоритмі повинна бути процедура з таким іменем, і Черепашка починає послідовно виконувати її команди.<br><br>Після закінчення виконання команд процедури Черепашка викопує наступну команду основної частини алгоритму Вправо на 45. Коли в основній частині алгоритму знову зустрінеться команда ПрямТр, Черепашка знову виконає команди цієї процедури, після чого виконає наступну команду основної частини алгоритму. І так далі, доки Черепашка не ви конає всі команди основної частини алгоритму.<br><br>'''Алгоритм з кількома процедурами'''<br>Алгоритм може містити не одну, а кілька процедур. Усі вони мають бути записані послідовно одна за одною па початку алгоритму, і кожна повинна мати своє унікальне для цього алгоритму ім'я. |
| | | |
- | <br>Наведемо приклад такого алгоритму для малюнка.<br>[[Image:Ass15.jpg]]<br><br>Малюнок складається з трьох рівних між собою рівносторонніх трикутників і двох рівних між собою квадратів. Відстані між ними різні. Тому доцільно використати в алгоритмі дві процедури: процедуру для малювання рівностороннього трикутника і процедуру для малювання квадрата.<br> | + | <br>Наведемо приклад такого алгоритму для малюнка.<br>[[Image:Ass15.jpg|640x120px|Алгоритм може містити не одну, а кілька процедур.]]<br><br>Малюнок складається з трьох рівних між собою рівносторонніх трикутників і двох рівних між собою квадратів. Відстані між ними різні. Тому доцільно використати в алгоритмі дві процедури: процедуру для малювання рівностороннього трикутника і процедуру для малювання квадрата.<br> |
- | | + | |
- | <br> | + | |
| | | |
| Проц РівнТр | | Проц РівнТр |
Строка 87: |
Строка 87: |
| Вперед на 65 | | Вперед на 65 |
| | | |
- | Вліво на 90 <br><br><u>Квадрат</u><br>Звертаємо вашу увагу, що процедури можна використовувати не тільки тоді, коли малюнок містить кілька однакових об'єктів, а й тоді, коли малюнок складається з різних об'єктів. | + | Вліво на 90 <br><br>'''Квадрат'''<br>Звертаємо вашу увагу, що процедури можна використовувати не тільки тоді, коли малюнок містить кілька однакових об'єктів, а й тоді, коли малюнок складається з різних об'єктів. |
| | | |
- | <br>Так, наприклад, якщо па малюнку один рівносторонній трикутник, один рівнобедрений прямокутний трикутник і один прямокутник, то можна скласти три процедури для малювання кожного З цих об'єктів, а в основній частині алгоритму викликати їх однією командою і переходити до малювання наступного об'єкта.
| + | Так, наприклад, якщо па малюнку один рівносторонній трикутник, один рівнобедрений прямокутний трикутник і один прямокутник, то можна скласти три процедури для малювання кожного З цих об'єктів, а в основній частині алгоритму викликати їх однією командою і переходити до малювання наступного об'єкта. |
| | | |
- | <br>Такий підхід до складання алгоритму називається процедурним. Алгоритм з процедурами значно легше сприймається, в ньому легше, при потребі, шукати помилки.<br>Крім того, процедури одного алгоритму можуть бути включені й до іншого алгоритму, якщо малюнок, для малювання якого він складається, містить точно такі ж об'єкти.
| + | Такий підхід до складання алгоритму називається процедурним. Алгоритм з процедурами значно легше сприймається, в ньому легше, при потребі, шукати помилки.<br>Крім того, процедури одного алгоритму можуть бути включені й до іншого алгоритму, якщо малюнок, для малювання якого він складається, містить точно такі ж об'єкти. |
| | | |
- | Це дає змогу створити бібліотеку процедур малювання найбільш поширених об'єктів і використовувати її для складання різноманітних алгоритмів.<br><br><u>''Запитання та завдання''</u><br>1. Що таке процедура?<br>2. В яких випадках використовують процедури при складанні алгоритмів?<br>3. Наведіть приклади процедур з оточуючого життя.<br>4. Як записуються процедури в алгоритмі?<br>5. Що може бути іменем процедури?<br>6. Як виглядає команда викл ику процедури?<br>7. Як виконавець виконує алгоритм, який містить процедури?<br>8. У чому полягає суть процедурного методу при складанні алгоритму?<br>9. Складіть алгоритми для Черепашки, використовуючи процедури: | + | Це дає змогу створити бібліотеку процедур малювання найбільш поширених об'єктів і використовувати її для складання різноманітних алгоритмів.<br><br>'''Запитання та завдання'''<br>''1. Що таке процедура?<br>2. В яких випадках використовують процедури при складанні алгоритмів?<br>3. Наведіть приклади процедур з оточуючого життя.<br>4. Як записуються процедури в алгоритмі?<br>5. Що може бути іменем процедури?<br>6. Як виглядає команда викл ику процедури?<br>7. Як виконавець виконує алгоритм, який містить процедури?<br>8. У чому полягає суть процедурного методу при складанні алгоритму?'' |
| | | |
- | [[Image:Ass16.jpg]]
| + | <br> |
| | | |
- | <br> | + | ''Ломаковська Г.В., Колесніков С.Я., Ривкінд Й.Я. [http://school.xvatit.com/index.php?title=%D0%86%D0%BD%D1%84%D0%BE%D1%80%D0%BC%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%BA%D0%B0_6_%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81 Інформатика 6 клас]<br>'' |
| | | |
- | [[Image:Ass17.jpg]]
| + | ''Вислано читачаму з інтернет-сайту''<br> |
| | | |
- | <br> | + | <br> |
| | | |
- | [[Image:Ass18.jpg]] | + | <br><sub>Реферати, домашня робота, [[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|конспекти]] інформатики, вся інформатика онлайн</sub> |
| | | |
- | <br> | + | '''<u>Зміст уроку</u>''' |
- | | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] конспект уроку і опорний каркас |
- | 10. Виконайте в зошиті алгоритм (процедури РівиТр, ПрямТр, Квадрат наведені на сторінках 78 і 80):<br><br>а) РівнТр Вправо на 90 Вперед на 60 Вліво на 90 РівнТр Вправо на 90 Вперед на 70 Вліво на 90 РівнТр Вправо на 90 Вперед на 80 Вліво на 90 Назад на 50 РівнТр<br><br>б) Вправо на 45 ПрямТр Вперед на 80 Вліво на 45 ПрямТр Вперед на 90 Вліво на 45 ПрямТр Вперед на 100 Вліво на 45 ПрямТр<br><br>в)Повтори 3 рази [ Вліво на 45 ПрямТр Назад на 80 ]<br><br>г) Проц Гірямокутникі Початок Опусти хвостик Повтори 2 рази [ Вперед на 20 Вправо на 90 Вперед на 40 Вправо на 90 ] Підніми хвостик Кінець<br>Прямокутник1 Вправо 90 Вперед на 50 Прямокутникі Вправо 90 Вперед на 60 Прямокутникі Вправо 90 Вперед на 70 Прямокутник1<br><br>д) Проц Прямокутник2 Початок Опусти хвостик Повтори 2 рази [ Вперед на 20 Вправо на 90 Вперед на 30 Вправо на 90 ] Підніми хвостик Кінець<br>Повтори 3 рази [ Вправо на 45 Прямокутники Вправо на 45 Вперед на 50 Вліво на 90 ]<br><br>е) Повтори 3 рази [ ПрямТр Вправо на 45 Вперед на 70 Вліво на 90 Квадрат Вправо на 90 Вперед на 40 Вліво на 90 ]<br>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] презентація уроку |
- | | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] акселеративні методи та інтерактивні технології |
- | <br>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] закриті вправи (тільки для використання вчителями) |
- | | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] оцінювання |
- | ''Ломаковська Г.В., Колесніков С.Я., Ривкінд Й.Я. Інформатика 5 клас<br>'' | + | |
- | | + | '''<u>Практика</u>''' |
- | ''Вислано читачаму з інтернет-сайту''<br>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] задачі та вправи,самоперевірка |
- | | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] практикуми, лабораторні, кейси |
- | <br>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський |
- | | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] домашнє завдання |
- | <br><sub>Реферати, домашня робота, [[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|конспекти]] інформатики, вся інформатика онлайн</sub>
| + | |
- | | + | '''<u>Ілюстрації</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg]] акселеративні методи на уроці [[Image:1236084776 kr.jpg]] національні особливості | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] виділити головне в уроці - опорний каркас [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/nichego-sebe-uroki/ нічого собі уроки] | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] реферати |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] відеокліпи [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] нова система освіти | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] фішки для допитливих |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] вправи на пошук інформації [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] підручники основні допоміжні | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] шпаргалки |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] гумор, притчі, приколи, приказки, цитати [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] презентація уроку | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] додаткові доповнення [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] реферати | + | |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] домашнє завдання [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] речовки та вікторизми | + | '''<u>Доповнення</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] задачі та вправи (рішення та відповіді) [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] риторичні питання від учнів | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ) |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] закриті вправи (тільки для використання вчителями) [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності звичайний І | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] підручники основні і допоміжні |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] знайди інформацію сам [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності високий ІІ | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] тематичні свята, девізи |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] статті |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] національні особливості |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] словник термінів |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] інше |
| | | |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки] [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності олімпійський III | + | '''<u>Тільки для вчителів</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] ілюстрації, графіки, таблиці [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] самоперевірка | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки] |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] інтерактивні технології [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] система оцінювання | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] календарний план на рік |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] календарний план на рік [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] скласти пазл з різних частин інформації | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] методичні рекомендації |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] кейси та практикуми [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] словник термінів
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] програми |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] комікси [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] статті | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення] |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/forum/ коментарі та обговорення] [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тематичні свята
| + | |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] конспект уроку [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тести
| + | |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] методичні рекомендації [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] шпаргалка
| + | |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] навчальні програми [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] що ще не відомо, не відкрито вченими
| + | |
| | | |
| <br> Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам]. | | <br> Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишите нам]. |
| | | |
| Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум]. | | Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум]. |
Текущая версия на 09:26, 8 ноября 2012
Гіпермаркет Знань>>Інформатика>>Інформатика 6 клас>>Інформатика: Процедури
Процедури
1.В яких випадках при складанні алгоритму для Черепашки можна використовувати цикли? 2. Пригадайте випадки, коли ви виконували одну й ту саму послідовність дій, але через різні проміжки часу.
Алгоритм з процедурою Маємо все ті ж рівнобедрені прямокутні трикутники(4). Вам відома послідовність команд для малювання одного такого трикутника:
Опусти хвостик
Вперед на 50
Вправо на 90
Вперед на 50
Вліво на 45
Назад на 70
Підніми хвостик
Оскільки маємо чотири рівні між собою трикутники, то в таких випадках ви використовували команду циклу. До цього циклу включалися також і команди переходу від одного трикутника до іншого.
На всіх попередніх мал юнках відстані між рівними об'єктами були рівні, тому й команди переходу від одного об'єкта до іншого теж були однакові і могли бути включені до циклу. На цьому ж малюнку ситуація принципово інша. Відстані між трикутниками різні, тому й команди переходу від одного трикутника до іншого теж будуть різні, а значить, вони не можуть бути включені до циклу. Якщо ж не використовувати команду циклу, то потрібно в алгоритмі чотири рази повторити одні й ті ж самі сім команд малювання трикутника. Це незручно і зробить алгоритм досить громіздким. А якщо таких трикутників буде не 4, а значно більше?
Щоб спростити запис такого алгоритму, команди, що повинні повторюватись, виносять в окрему частину і дають їй ім'я. Таку частину алгоритму називають процедурою. Щоб викликати на виконання команди процедури, потрібно лише вказати її ім'я. Команда, що складається з імені процедури, називається командою виклику процедури. Ім'я процедури — це довільна послідовність букв і цифр, в якій першою є буква. Великі та малі букви в імені не розрізняються.
Для наведеного малюнка процедура для малювання прямокутного трикутника ПрямТр виглядатиме так:
Проц ПрямТр Початок Опусти хвостик Вперед на 50 Вправо на 90 Вперед на 50 Вліво на 45 Назад на 70 Підніми хвостик Кінець
А сам алгоритм малювання чотирьох трикутників буде таким:
Проц ПрямТр Початок Опусти хвостик Вперед на 50 Вправо на 90 Вперед на 50 Вліво на 45 Назад на 70 Підніми хвостик Кінець
ПрямТр Вправо на 45 Вперед на 60 Вліво на 90 ПрямТр Вправо на 45 Вперед на 80 Вліво на 90 ПрямТр Вправо на 45 Вперед на 70 Вліво на 90 ПрямТр
Розглянемо особливості запису і виконання алгоритму, шо містить процедуру.
Якщо алгоритм містить процедуру, то його запис розпочинається із запису цієї процедури.
Запис процедури розпочинається зрядка заголовка, який має вигляд Проц ім'я процедури. У наступному рядку записується спеціальне слово Початок, далі йдуть команди, що входять до процедури, і закінчується запис процедури спеціальним словом Кінець Після цього записуються команди основної частини алгоритму. Зауважимо, що в наведеному прикладі між процедурою і основною частиною алгоритму пропущено один рядок. Це зроблено для зручності сприйняття алгоритму в цілому. Рекомендуємо вам завжди так робити.
Виконання алгоритму з процедурою Черепашка розпочинає виконання алгоритму з процедурою з першої команди основної частини алгоритму. У наведеному алгоритмі це команда ПрямТр. У системі команд виконавця Черепашка команди ПрямТр немає. Це означає, що в алгоритмі повинна бути процедура з таким іменем, і Черепашка починає послідовно виконувати її команди.
Після закінчення виконання команд процедури Черепашка викопує наступну команду основної частини алгоритму Вправо на 45. Коли в основній частині алгоритму знову зустрінеться команда ПрямТр, Черепашка знову виконає команди цієї процедури, після чого виконає наступну команду основної частини алгоритму. І так далі, доки Черепашка не ви конає всі команди основної частини алгоритму.
Алгоритм з кількома процедурами Алгоритм може містити не одну, а кілька процедур. Усі вони мають бути записані послідовно одна за одною па початку алгоритму, і кожна повинна мати своє унікальне для цього алгоритму ім'я.
Наведемо приклад такого алгоритму для малюнка.
Малюнок складається з трьох рівних між собою рівносторонніх трикутників і двох рівних між собою квадратів. Відстані між ними різні. Тому доцільно використати в алгоритмі дві процедури: процедуру для малювання рівностороннього трикутника і процедуру для малювання квадрата.
Проц РівнТр
Початок
Опусти хвостик
Повтори 3 рази
[ Вперед на 40
Вправо на 120 ] Підніми хвостик
Кінець
Проц Квадрат
Початок
Опусти хвостик
Повтори 4 рази [ Вперед на ЗО
Вправо на 90 ] Підніми хвостик
Кінець Вправо на ЗО
РівнТр Вправо на 60 Вперед на 50
Вліво на 90
РівнТр Вправо на 60
Вперед на 55
Вліво на 90
Квадрат
Вправо на 90
Вперед на 60
Вліво на 60
РівнТр Вправо на 60
Вперед на 65
Вліво на 90
Квадрат Звертаємо вашу увагу, що процедури можна використовувати не тільки тоді, коли малюнок містить кілька однакових об'єктів, а й тоді, коли малюнок складається з різних об'єктів.
Так, наприклад, якщо па малюнку один рівносторонній трикутник, один рівнобедрений прямокутний трикутник і один прямокутник, то можна скласти три процедури для малювання кожного З цих об'єктів, а в основній частині алгоритму викликати їх однією командою і переходити до малювання наступного об'єкта.
Такий підхід до складання алгоритму називається процедурним. Алгоритм з процедурами значно легше сприймається, в ньому легше, при потребі, шукати помилки. Крім того, процедури одного алгоритму можуть бути включені й до іншого алгоритму, якщо малюнок, для малювання якого він складається, містить точно такі ж об'єкти.
Це дає змогу створити бібліотеку процедур малювання найбільш поширених об'єктів і використовувати її для складання різноманітних алгоритмів.
Запитання та завдання 1. Що таке процедура? 2. В яких випадках використовують процедури при складанні алгоритмів? 3. Наведіть приклади процедур з оточуючого життя. 4. Як записуються процедури в алгоритмі? 5. Що може бути іменем процедури? 6. Як виглядає команда викл ику процедури? 7. Як виконавець виконує алгоритм, який містить процедури? 8. У чому полягає суть процедурного методу при складанні алгоритму?
Ломаковська Г.В., Колесніков С.Я., Ривкінд Й.Я. Інформатика 6 клас
Вислано читачаму з інтернет-сайту
Реферати, домашня робота, конспекти інформатики, вся інформатика онлайн
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|