KNOWLEDGE HYPERMARKET


Основні пристрої введення-виведення даних. Повні уроки
(Новая страница: «'''Гіпермаркет Знань>>Інформатика>...»)
Строка 1: Строка 1:
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Інформатика|Інформатика]]>>[[Інформатика 10 клас. Повні уроки|Інформатика 10 клас. Повні уроки]]>> Інформатика: Основні пристрої введення-виведення даних.'''  
'''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Інформатика|Інформатика]]>>[[Інформатика 10 клас. Повні уроки|Інформатика 10 клас. Повні уроки]]>> Інформатика: Основні пристрої введення-виведення даних.'''  
-
<metakeywords>Інформатика, клас, урок, на тему, 10 клас, Основні пристрої введення-виведення даних.</metakeywords>
+
<metakeywords>Інформатика, клас, урок, на тему, 10 клас, Основні пристрої введення-виведення даних.</metakeywords>  
 +
<br> '''Тема: Основні пристрої введення-виведення даних.'''
-
'''Тема: Основні пристрої введення-виведення даних.'''
+
<br>
-
 
+
=== '''Мета:''' ===
-
=== '''Мета:''' ===
+
*Розглянути основні пристої введення\виведення ПК.
*Розглянути основні пристої введення\виведення ПК.
Строка 15: Строка 15:
*Показати їх важливість для користувачів
*Показати їх важливість для користувачів
-
=== '''Тип уроку:''' ===
+
=== '''Тип уроку:''' ===
*теоретичний із застосуванням наглядного матеріалу
*теоретичний із застосуванням наглядного матеріалу
-
=== Хід уроку: ===
+
=== Хід уроку: ===
*Вступ
*Вступ
-
*Монітори
+
*Монітори  
-
*Основні параметри моніторів
+
*Основні параметри моніторів  
-
*Клавіатура
+
*Клавіатура  
-
*Маніпулятор "мишка"
+
*Маніпулятор "мишка"<br>
-
=== '''Вступ.''' ===
+
=== '''Вступ.''' ===
-
Процес взаємодії користувача з персональним комп'ютером (ПК) неодмінно включає процедури введення вхідних даних і одержання результатів обробки цих даних. Тому, обов'язковими складовими типової конфігурації ПК є різноманітні обладнання введення-виведення, серед яких можна виділити стандартні обладнання, без яких сучасний процес діалогу взагалі неможливий, і периферійні або додаткові. До стандартних обладнань введення-виведення відносяться монітор, клавіатура і маніпулятор "мишка".
+
-
=== '''Монітори''' ===
+
-
Перші комп'ютери моніторів не мали, був лише набір миготливих світлодіодів та роздруківка результатів на принтері. З розвитком комп'ютерної техніки з'явилися монітори й зараз вони є необхідною частиною базової конфігурації персонального комп'ютера.
+
-
Монітор (дисплей) - це стандартне обладнання висновку, призначене для візуального відображення текстових і графічних даних. Залежно від принципу дії, монітори діляться на:
+
-
• монітори з електронно-променевою трубкою;
+
-
• дисплеї на рідких кристалах.
+
-
[[Image: Монитт.jpg]]
+
-
Монітор з електронно-променевою трубкою
+
-
Монітор з електронно-променевою трубкою схожий на телевізор. Електронно-променева трубка являє собою електронно-вакуумне обладнання у вигляді скляної колби, у горловині якої перебуває електронна трубка, на дні - екран із шаром люмінофора. При нагріванні, електронна гармата випромінює потік електронів, які з високою швидкістю рухаються до екрана. Потік електронів (електронний промінь) проходить через фокусуючу і відхиляючу котушку, яка направляє його в певну крапку люмінофорного покриття екрана. Під дією електронів, люмінофор випромінює світло, яке бачить користувач.
+
-
[[Image: Montr.jpg]]
+
-
Люмінофор характеризується часом випромінювання після дії електронного потоку. Електронний промінь рухається досить швидко, розкреслюючи екран рядками ліворуч праворуч і зверху вниз. Під час розгорнення, тобто пересування по екрану, промінь впливає на ті елементарні ділянки люмінофорного покриття, де може з'явитися зображення. Інтенсивність променя постійно змінюється, що обумовлює світіння відповідних ділянок екрана. Оскільки, світіння зникає дуже швидко, електронний промінь повинен безупинно пробігати по екрану, відновлюючи його.
+
-
{{#ev:youtube|oPeRE2wqTy8}}
+
Процес взаємодії користувача з персональним комп'ютером (ПК) неодмінно включає процедури введення вхідних даних і одержання результатів обробки цих даних. Тому, обов'язковими складовими типової конфігурації ПК є різноманітні обладнання введення-виведення, серед яких можна виділити стандартні обладнання, без яких сучасний процес діалогу взагалі неможливий, і периферійні або додаткові. До стандартних обладнань введення-виведення відносяться монітор, клавіатура і маніпулятор "мишка".
-
Дисплеї на рідких кристалах (Liquid Crystal Display - LCD)
+
=== '''Монітори'''  ===
-
У дисплеях на рідких кристалах безбликовый плоский екран і низька потужність споживання електричної енергії (5 Вт, у порівнянні, монітор з електронно-променевою трубкою споживає 100 Вт).
+
-
Існує три види дисплеїв на рідких кристалах:
+
-
• монохромний з пасивною матрицею;
+
-
• кольоровий з пасивною матрицею;
+
-
• кольоровий з активною матрицею.
+
-
У дисплеях на рідких кристалах поляризаційний фільтр створює дві різні світлові хвилі. Світлова хвиля проходить крізь рідкокристалічне гніздо. Кожне гніздо має свій колір. Рідкі кристали являють собою молекули, які можуть перетікати як рідина. Ця речовина пропускає світло, але під дією електричного заряду, молекули змінюють свою орієнтацію.
+
-
[[Image: rdkrs.jpg]]
+
-
У дисплеях на рідких кристалах з пасивною матрицею кожним гніздом керує електричний заряд (напруга), який передається через транзисторну схему відповідно до розташування гнізд у рядках і стовпцях матриці екрана. Гніздо реагує на імпульс вступник напруги.
+
Перші комп'ютери моніторів не мали, був лише набір миготливих світлодіодів та роздруківка результатів на принтері. З розвитком комп'ютерної техніки з'явилися монітори й зараз вони є необхідною частиною базової конфігурації персонального комп'ютера. Монітор (дисплей) - це стандартне обладнання висновку, призначене для візуального відображення текстових і графічних даних. Залежно від принципу дії, монітори діляться на: • монітори з електронно-променевою трубкою; • дисплеї на рідких кристалах.<br>
-
У дисплеях з активною матрицею кожне гніздо оснащене окремим транзисторним ключем. Це забезпечує вищу яскравість зображення чому в дисплеях з пасивною матрицею, оскільки кожне гніздо перебуває під дією постійного, а не імпульсного електричного поля. Відповідно, активна матриця споживає більше енергії. Крім того, наявність окремого транзисторного ключа для кожного гнізда ускладнює виробництво, що, у свою чергу, збільшує їхню ціну.
+
 
-
=== ''' Основні параметри моніторів '''  ===
+
<br>
-
З погляду користувача, основними характеристиками монітора є розмір по діагоналі здатність, що дозволяє, частота регенерації (відновлення) і клас захисту.
+
 
-
Розмір монітора. Екран монітора виміряється по діагоналі в дюймах. Розміри коливаються від 9 дюймів до 42 дюймів Чим більше екран, тем дорожче монітор. Розповсюдженими є розміри 14, 15, 17, 19 і 21 дюйма. Монітори великого розміру краще використовувати для настільних видавничих систем і графічних робіт, у яких потрібно бачити всі деталі зображення. Оптимальними для масового використання є 15- і 17-дюймові монітори.
+
<br>
-
Розв'язна здатність. У графічному режимі роботи зображення на екрані монітора складається із крапок (пікселів). Кількість крапок по горизонталі й вертикалі, які монітор здатний відтворити чітко й роздільно називається його розв'язною здатністю. Вираження "розв'язна здатність 800х600" означає, що монітор може виводити 600 горизонтальних рядків по 800 крапок у кожній. Стандартними є такі режими розв'язної здатності: 800х600, 1024х768, 1152х864 і вище.  
+
 
-
Частота регенерації (оновлення). Цей параметр інакше називається частотою кадрового розгорнення. Він показує скільки раз у секунду монітор може повністю обновити зображення на екрані. Частота регенерації виміряється в герцах (Гц). Чим більше частота, тем менше утома око й більше часу можна працювати безупинно. Сьогодні мінімально припустимої вважається частота в 75 Гц, нормальної - 85 Гц, комфортної - 100 Гц і більше. Цей параметр залежить і від характеристик відеоадаптера.
+
[[Image:Монитт.jpg]] <br>
-
{{#ev:youtube|2ysqMPb7_c8}}
+
 
 +
<br>
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
'''Монітор з електронно-променевою трубкою'''<br>
 +
 
 +
Монітор з електронно-променевою трубкою схожий на телевізор. Електронно-променева трубка являє собою електронно-вакуумне обладнання у вигляді скляної колби, у горловині якої перебуває електронна трубка, на дні - екран із шаром люмінофора. При нагріванні, електронна гармата випромінює потік електронів, які з високою швидкістю рухаються до екрана. Потік електронів (електронний промінь) проходить через фокусуючу і відхиляючу котушку, яка направляє його в певну крапку люмінофорного покриття екрана. Під дією електронів, люмінофор випромінює світло, яке бачить користувач. <br>
 +
 
 +
[[Image:Montr.jpg]] <br>
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
''Люмінофор'' характеризується часом випромінювання після дії електронного потоку. Електронний промінь рухається досить швидко, розкреслюючи екран рядками ліворуч праворуч і зверху вниз. Під час розгорнення, тобто пересування по екрану, промінь впливає на ті елементарні ділянки люмінофорного покриття, де може з'явитися зображення. Інтенсивність променя постійно змінюється, що обумовлює світіння відповідних ділянок екрана. Оскільки, світіння зникає дуже швидко, електронний промінь повинен безупинно пробігати по екрану, відновлюючи його.
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
{{#ev:youtube|oPeRE2wqTy8}}
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
'''Дисплеї на рідких кристалах (Liquid Crystal Display - LCD) '''<br>
 +
 
 +
У дисплеях на рідких кристалах безбликовый плоский екран і низька потужність споживання електричної енергії (5 Вт, у порівнянні, монітор з електронно-променевою трубкою споживає 100 Вт).
 +
 
 +
Існує три види дисплеїв на рідких кристалах:
 +
 
 +
• монохромний з пасивною матрицею;
 +
 
 +
• кольоровий з пасивною матрицею;
 +
 
 +
• кольоровий з активною матрицею.
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
У дисплеях на рідких кристалах поляризаційний фільтр створює дві різні світлові хвилі. Світлова хвиля проходить крізь рідкокристалічне гніздо. Кожне гніздо має свій колір. Рідкі кристали являють собою молекули, які можуть перетікати як рідина. Ця речовина пропускає світло, але під дією електричного заряду, молекули змінюють свою орієнтацію.<br>
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
[[Image:Rdkrs.jpg|362x362px|Rdkrs.jpg]]
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
У дисплеях на рідких кристалах з пасивною матрицею кожним гніздом керує електричний заряд (напруга), який передається через транзисторну схему відповідно до розташування гнізд у рядках і стовпцях матриці екрана. Гніздо реагує на імпульс вступник напруги. У дисплеях з активною матрицею кожне гніздо оснащене окремим транзисторним ключем. Це забезпечує вищу яскравість зображення чому в дисплеях з пасивною матрицею, оскільки кожне гніздо перебуває під дією постійного, а не імпульсного електричного поля. Відповідно, активна матриця споживає більше енергії. Крім того, наявність окремого транзисторного ключа для кожного гнізда ускладнює виробництво, що, у свою чергу, збільшує їхню ціну.  
 +
 
 +
<br>
 +
 
 +
=== '''Основні параметри моніторів '''  ===
 +
 
 +
З погляду користувача, основними характеристиками монітора є розмір по діагоналі здатність, що дозволяє, частота регенерації (відновлення) і клас захисту. <br>
 +
 
 +
'''Розмір монітора. '''Екран монітора виміряється по діагоналі в дюймах. Розміри коливаються від 9 дюймів до 42 дюймів Чим більше екран, тем дорожче монітор. Розповсюдженими є розміри 14, 15, 17, 19 і 21 дюйма. Монітори великого розміру краще використовувати для настільних видавничих систем і графічних робіт, у яких потрібно бачити всі деталі зображення. Оптимальними для масового використання є 15- і 17-дюймові монітори.  
 +
 
 +
'''Роздільна здатність.''' У графічному режимі роботи зображення на екрані монітора складається із крапок (пікселів). Кількість крапок по горизонталі й вертикалі, які монітор здатний відтворити чітко й роздільно називається його розв'язною здатністю. Вираження "розв'язна здатність 800х600" означає, що монітор може виводити 600 горизонтальних рядків по 800 крапок у кожній. Стандартними є такі режими розв'язної здатності: 800х600, 1024х768, 1152х864 і вище.  
 +
 
 +
'''Частота регенерації (оновлення). '''Цей параметр інакше називається частотою кадрового розгорнення. Він показує скільки раз у секунду монітор може повністю обновити зображення на екрані. Частота регенерації виміряється в герцах (Гц). Чим більше частота, тем менше утома око й більше часу можна працювати безупинно. Сьогодні мінімально припустимої вважається частота в 75 Гц, нормальної - 85 Гц, комфортної - 100 Гц і більше. Цей параметр залежить і від характеристик відеоадаптера. {{#ev:youtube|2ysqMPb7_c8}}  
 +
 
 +
=== '''Клавіатура '''  ===
-
=== ''' Клавіатура ''' ===
 
Клавіатура - це стандартне клавішне обладнання введення, призначене для введення алфавітно-цифрових даних і команд керування. Комбінація монітора й клавіатури забезпечує найпростіший інтерфейс користувача: за допомогою клавіатури керують комп'ютерною системою, а за допомогою монітора одержують результат.  
Клавіатура - це стандартне клавішне обладнання введення, призначене для введення алфавітно-цифрових даних і команд керування. Комбінація монітора й клавіатури забезпечує найпростіший інтерфейс користувача: за допомогою клавіатури керують комп'ютерною системою, а за допомогою монітора одержують результат.  
-
[[Image: Клавв.jpg]]
+
 
 +
[[Image:Клавв.jpg]]  
 +
 
 +
<br>
 +
 
Клавіатури мають по 101-104 клавіші, розміщених по стандарту QWERTY (у верхньому лівому куті алфавітної частини клавіатури перебувають клавіші Q, W, E, R, T, Y). Відрізняються вони лише незначними варіантами розташування й формою службових клавіш, а також особливостями, обумовленими використовуваною мовою.  
Клавіатури мають по 101-104 клавіші, розміщених по стандарту QWERTY (у верхньому лівому куті алфавітної частини клавіатури перебувають клавіші Q, W, E, R, T, Y). Відрізняються вони лише незначними варіантами розташування й формою службових клавіш, а також особливостями, обумовленими використовуваною мовою.  
-
Набір клавіш клавіатури розбитий на кілька функціональних груп:
+
 
-
• алфавітно-цифрові;
+
Набір клавіш клавіатури розбитий на кілька функціональних груп:  
-
• функціональні;
+
 
-
• службові;
+
• алфавітно-цифрові;  
-
Основне призначення алфавітно-цифрових клавіш - уведення знакової інформації й команд, які набираються по буквах. Кожна клавіша може працювати у двох режимах (регістрах) і, відповідно, може використовуватися для введення декількох символів. Перемикання між нижнім регістром (уведення маленьких символів) і верхнім регістром (уведення більших символів) здійснюється при натисканні клавіші <SHIFT> (нефіксоване перемикання) або за допомогою клавіші <CAPS LOCK> (фіксоване перемикання).
+
 
-
Група функціональних клавіш включає дванадцять клавіш, позначених від F1 до F12, і розташована у верхній частині клавіатури. Функції цих клавіш залежать від конкретних програм, які працюють в цей час, а в деяких випадках і від операційної системи.
+
• функціональні;  
-
Службові клавіші використовуються для різних допоміжних цілей, таких як, зміна регістру, режимів вставки, утвір комбінацій "гарячих" клавіш і т.д. До цієї групи ставляться такі клавіші, як <SHIFT>, <CAPS LOCK>, <Enter>, <Ctrl>, <Alt>, <Esc>, <Del>, <Insert>, <Tab>, <Backspace> та інші.
+
 
-
{{#ev:youtube|a6vNtk5uJS0}}
+
• службові  
 +
 
 +
Основне призначення алфавітно-цифрових клавіш - уведення знакової інформації й команд, які набираються по буквах. Кожна клавіша може працювати у двох режимах (регістрах) і, відповідно, може використовуватися для введення декількох символів. Перемикання між нижнім регістром (уведення маленьких символів) і верхнім регістром (уведення більших символів) здійснюється при натисканні клавіші &lt;SHIFT&gt; (нефіксоване перемикання) або за допомогою клавіші &lt;CAPS LOCK&gt; (фіксоване перемикання).  
 +
 
 +
Група функціональних клавіш включає дванадцять клавіш, позначених від F1 до F12, і розташована у верхній частині клавіатури. Функції цих клавіш залежать від конкретних програм, які працюють в цей час, а в деяких випадках і від операційної системи. Службові клавіші використовуються для різних допоміжних цілей, таких як, зміна регістру, режимів вставки, утвір комбінацій "гарячих" клавіш і т.д. До цієї групи ставляться такі клавіші, як &lt;SHIFT&gt;, &lt;CAPS LOCK&gt;, &lt;Enter&gt;, &lt;Ctrl&gt;, &lt;Alt&gt;, &lt;Esc&gt; та інші.
 +
 
 +
<br> {{#ev:youtube|a6vNtk5uJS0}}
=== '''Маніпулятор «мишка»''' ===
=== '''Маніпулятор «мишка»''' ===
 +
Мишка - це обладнання керування маніпуляторного типу. Вона має вигляд невеликої пластмасової коробочки із двома (або трьома) клавішами. Переміщення мишки по поверхні синхронізоване з переміщенням графічного об'єкта, який називається курсор мишки, по екрану монітора. На відміну від клавіатури, мишка не є стандартним обладнанням керування, тому для роботи з нею потрібне наявність спеціальної системної програми - драйвера мишки. Драйвер мишки призначений для інтерпретації сигналів, що надходять від мишки, а також для забезпечення механізму передачі інформації про положення й стан мишки операційній системі й іншим прикладним програмам. Драйвер мишки встановлюється при першому підключенні мишки або при завантаженні операційної системи.
Мишка - це обладнання керування маніпуляторного типу. Вона має вигляд невеликої пластмасової коробочки із двома (або трьома) клавішами. Переміщення мишки по поверхні синхронізоване з переміщенням графічного об'єкта, який називається курсор мишки, по екрану монітора. На відміну від клавіатури, мишка не є стандартним обладнанням керування, тому для роботи з нею потрібне наявність спеціальної системної програми - драйвера мишки. Драйвер мишки призначений для інтерпретації сигналів, що надходять від мишки, а також для забезпечення механізму передачі інформації про положення й стан мишки операційній системі й іншим прикладним програмам. Драйвер мишки встановлюється при першому підключенні мишки або при завантаженні операційної системи.
-
[[Image: Ммрпи.jpg]]
+
 
-
До параметрів мишки, якими може настроїти користувач, відносять: чутливість (характеризує величину переміщення курсору мишки по екрану при заданому переміщенні мишки), функції лівої й правої клавіш, а також чутливість до подвійного кличу (визначає максимальний проміжок часу, протягом якого два окремі кличі клавіші розглядаються як один подвійний клич).
+
[[Image:Ммрпи.jpg]]
-
Також, існують бездротові мишки, які підключаються за допомогою USB роз’ємів і керуються за допомогою безпровідної технології Bluetooth.
+
 
-
[[Image: bezprovvv.jpg]]
+
До параметрів мишки, якими може настроїти користувач, відносять: чутливість (характеризує величину переміщення курсору мишки по екрану при заданому переміщенні мишки), функції лівої й правої клавіш, а також чутливість до подвійного кличу (визначає максимальний проміжок часу, протягом якого два окремі кличі клавіші розглядаються як один подвійний клич). Також, існують бездротові мишки, які підключаються за допомогою USB роз’ємів і керуються за допомогою безпровідної технології Bluetooth.  
 +
 
 +
 
 +
[[Image:Bezprovvv.jpg]]
{{#ev:youtube|cjKBqjN2ggQ}}
{{#ev:youtube|cjKBqjN2ggQ}}
Строка 87: Строка 139:
'''Самоконтроль:'''
'''Самоконтроль:'''
-
1. Що таке монітор і які різновиди його ви знаєте?
+
1. Що таке монітор і які різновиди його ви знаєте?
-
 
+
-
2. Які основні параметри дисплеїв?
+
-
3. Назвіть і охарактеризуйте види дисплеїв на рідких кристалах.
+
2. Які основні параметри дисплеїв?
-
4. Що таке роздільна здатність монітора?
+
3. Назвіть і охарактеризуйте види дисплеїв на рідких кристалах.
-
5. Які види клавіатури ви знаєте?
+
4. Що таке роздільна здатність монітора?
-
6. Як працює маніпулятор «мишка»?
+
5. Які види клавіатури ви знаєте?
 +
6. Як працює маніпулятор «мишка»?
-
''Список використаної літератури:''
+
<br> ''Список використаної літератури:''
-
1. Урок на тему: «Пристрої комп’ютера», Волошенко А. Р., м. Липецьк.
+
1. Урок на тему: «Пристрої комп’ютера», Волошенко А. Р., м. Липецьк.
-
2. Великий довідник школяра (5-11 клас), 2010
+
2. Великий довідник школяра (5-11 клас), 2010
-
3. Морзе Н.В., Вембер В.П., Кузьмінська О.Г. Інформатика. 10 клас. "Школяр", 2010.
+
3. Морзе Н.В., Вембер В.П., Кузьмінська О.Г. Інформатика. 10 клас. "Школяр", 2010.  
-
4. Соломенчук В., Соломенчук П. Железо ПК 2010. - БХВ-Петербург, 2010 г.
+
4. Соломенчук В., Соломенчук П. Железо ПК 2010. - БХВ-Петербург, 2010 г.
-
5. Леонтьев В. Твой компьютер 2010. Все новое "железо" года. - Олма Медиа Групп, 2010 г.
+
5. Леонтьев В. Твой компьютер 2010. Все новое "железо" года. - Олма Медиа Групп, 2010 г.
-
''Скомпоновано та надіслано викладачем Київського національного університету імені Тараса Шевченка Соловйовим М. С.''
+
<br> ''Скомпоновано та надіслано викладачем Київського національного університету імені Тараса Шевченка Соловйовим М. С.''
-
Якщо у вас є виправлення чи пропозиції до цього уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишіть нам].  
+
Якщо у вас є виправлення чи пропозиції до цього уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишіть нам].
Якщо ви хочете побачити інші виправлення чи пропозиції до уроків, дивіться тут - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум].
Якщо ви хочете побачити інші виправлення чи пропозиції до уроків, дивіться тут - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум].
[[Category:Інформатика_10_клас]]
[[Category:Інформатика_10_клас]]

Версия 16:30, 27 февраля 2011

Гіпермаркет Знань>>Інформатика>>Інформатика 10 клас. Повні уроки>> Інформатика: Основні пристрої введення-виведення даних.


Тема: Основні пристрої введення-виведення даних.


Содержание

Мета:

  • Розглянути основні пристої введення\виведення ПК.
  • Розказати про їхні різновиди
  • Показати їх важливість для користувачів

Тип уроку:

  • теоретичний із застосуванням наглядного матеріалу

Хід уроку:

  • Вступ
  • Монітори
  • Основні параметри моніторів
  • Клавіатура
  • Маніпулятор "мишка"

Вступ.

Процес взаємодії користувача з персональним комп'ютером (ПК) неодмінно включає процедури введення вхідних даних і одержання результатів обробки цих даних. Тому, обов'язковими складовими типової конфігурації ПК є різноманітні обладнання введення-виведення, серед яких можна виділити стандартні обладнання, без яких сучасний процес діалогу взагалі неможливий, і периферійні або додаткові. До стандартних обладнань введення-виведення відносяться монітор, клавіатура і маніпулятор "мишка".

Монітори

Перші комп'ютери моніторів не мали, був лише набір миготливих світлодіодів та роздруківка результатів на принтері. З розвитком комп'ютерної техніки з'явилися монітори й зараз вони є необхідною частиною базової конфігурації персонального комп'ютера. Монітор (дисплей) - це стандартне обладнання висновку, призначене для візуального відображення текстових і графічних даних. Залежно від принципу дії, монітори діляться на: • монітори з електронно-променевою трубкою; • дисплеї на рідких кристалах.



Монитт.jpg



Монітор з електронно-променевою трубкою

Монітор з електронно-променевою трубкою схожий на телевізор. Електронно-променева трубка являє собою електронно-вакуумне обладнання у вигляді скляної колби, у горловині якої перебуває електронна трубка, на дні - екран із шаром люмінофора. При нагріванні, електронна гармата випромінює потік електронів, які з високою швидкістю рухаються до екрана. Потік електронів (електронний промінь) проходить через фокусуючу і відхиляючу котушку, яка направляє його в певну крапку люмінофорного покриття екрана. Під дією електронів, люмінофор випромінює світло, яке бачить користувач.

Montr.jpg


Люмінофор характеризується часом випромінювання після дії електронного потоку. Електронний промінь рухається досить швидко, розкреслюючи екран рядками ліворуч праворуч і зверху вниз. Під час розгорнення, тобто пересування по екрану, промінь впливає на ті елементарні ділянки люмінофорного покриття, де може з'явитися зображення. Інтенсивність променя постійно змінюється, що обумовлює світіння відповідних ділянок екрана. Оскільки, світіння зникає дуже швидко, електронний промінь повинен безупинно пробігати по екрану, відновлюючи його.




Дисплеї на рідких кристалах (Liquid Crystal Display - LCD)

У дисплеях на рідких кристалах безбликовый плоский екран і низька потужність споживання електричної енергії (5 Вт, у порівнянні, монітор з електронно-променевою трубкою споживає 100 Вт).

Існує три види дисплеїв на рідких кристалах:

• монохромний з пасивною матрицею;

• кольоровий з пасивною матрицею;

• кольоровий з активною матрицею.


У дисплеях на рідких кристалах поляризаційний фільтр створює дві різні світлові хвилі. Світлова хвиля проходить крізь рідкокристалічне гніздо. Кожне гніздо має свій колір. Рідкі кристали являють собою молекули, які можуть перетікати як рідина. Ця речовина пропускає світло, але під дією електричного заряду, молекули змінюють свою орієнтацію.


Rdkrs.jpg


У дисплеях на рідких кристалах з пасивною матрицею кожним гніздом керує електричний заряд (напруга), який передається через транзисторну схему відповідно до розташування гнізд у рядках і стовпцях матриці екрана. Гніздо реагує на імпульс вступник напруги. У дисплеях з активною матрицею кожне гніздо оснащене окремим транзисторним ключем. Це забезпечує вищу яскравість зображення чому в дисплеях з пасивною матрицею, оскільки кожне гніздо перебуває під дією постійного, а не імпульсного електричного поля. Відповідно, активна матриця споживає більше енергії. Крім того, наявність окремого транзисторного ключа для кожного гнізда ускладнює виробництво, що, у свою чергу, збільшує їхню ціну.


Основні параметри моніторів

З погляду користувача, основними характеристиками монітора є розмір по діагоналі здатність, що дозволяє, частота регенерації (відновлення) і клас захисту.

Розмір монітора. Екран монітора виміряється по діагоналі в дюймах. Розміри коливаються від 9 дюймів до 42 дюймів Чим більше екран, тем дорожче монітор. Розповсюдженими є розміри 14, 15, 17, 19 і 21 дюйма. Монітори великого розміру краще використовувати для настільних видавничих систем і графічних робіт, у яких потрібно бачити всі деталі зображення. Оптимальними для масового використання є 15- і 17-дюймові монітори.

Роздільна здатність. У графічному режимі роботи зображення на екрані монітора складається із крапок (пікселів). Кількість крапок по горизонталі й вертикалі, які монітор здатний відтворити чітко й роздільно називається його розв'язною здатністю. Вираження "розв'язна здатність 800х600" означає, що монітор може виводити 600 горизонтальних рядків по 800 крапок у кожній. Стандартними є такі режими розв'язної здатності: 800х600, 1024х768, 1152х864 і вище.

Частота регенерації (оновлення). Цей параметр інакше називається частотою кадрового розгорнення. Він показує скільки раз у секунду монітор може повністю обновити зображення на екрані. Частота регенерації виміряється в герцах (Гц). Чим більше частота, тем менше утома око й більше часу можна працювати безупинно. Сьогодні мінімально припустимої вважається частота в 75 Гц, нормальної - 85 Гц, комфортної - 100 Гц і більше. Цей параметр залежить і від характеристик відеоадаптера.

Клавіатура

Клавіатура - це стандартне клавішне обладнання введення, призначене для введення алфавітно-цифрових даних і команд керування. Комбінація монітора й клавіатури забезпечує найпростіший інтерфейс користувача: за допомогою клавіатури керують комп'ютерною системою, а за допомогою монітора одержують результат.

Клавв.jpg


Клавіатури мають по 101-104 клавіші, розміщених по стандарту QWERTY (у верхньому лівому куті алфавітної частини клавіатури перебувають клавіші Q, W, E, R, T, Y). Відрізняються вони лише незначними варіантами розташування й формою службових клавіш, а також особливостями, обумовленими використовуваною мовою.

Набір клавіш клавіатури розбитий на кілька функціональних груп:

• алфавітно-цифрові;

• функціональні;

• службові

Основне призначення алфавітно-цифрових клавіш - уведення знакової інформації й команд, які набираються по буквах. Кожна клавіша може працювати у двох режимах (регістрах) і, відповідно, може використовуватися для введення декількох символів. Перемикання між нижнім регістром (уведення маленьких символів) і верхнім регістром (уведення більших символів) здійснюється при натисканні клавіші <SHIFT> (нефіксоване перемикання) або за допомогою клавіші <CAPS LOCK> (фіксоване перемикання).

Група функціональних клавіш включає дванадцять клавіш, позначених від F1 до F12, і розташована у верхній частині клавіатури. Функції цих клавіш залежать від конкретних програм, які працюють в цей час, а в деяких випадках і від операційної системи. Службові клавіші використовуються для різних допоміжних цілей, таких як, зміна регістру, режимів вставки, утвір комбінацій "гарячих" клавіш і т.д. До цієї групи ставляться такі клавіші, як <SHIFT>, <CAPS LOCK>, <Enter>, <Ctrl>, <Alt>, <Esc> та інші.


Маніпулятор «мишка»

Мишка - це обладнання керування маніпуляторного типу. Вона має вигляд невеликої пластмасової коробочки із двома (або трьома) клавішами. Переміщення мишки по поверхні синхронізоване з переміщенням графічного об'єкта, який називається курсор мишки, по екрану монітора. На відміну від клавіатури, мишка не є стандартним обладнанням керування, тому для роботи з нею потрібне наявність спеціальної системної програми - драйвера мишки. Драйвер мишки призначений для інтерпретації сигналів, що надходять від мишки, а також для забезпечення механізму передачі інформації про положення й стан мишки операційній системі й іншим прикладним програмам. Драйвер мишки встановлюється при першому підключенні мишки або при завантаженні операційної системи.

Ммрпи.jpg

До параметрів мишки, якими може настроїти користувач, відносять: чутливість (характеризує величину переміщення курсору мишки по екрану при заданому переміщенні мишки), функції лівої й правої клавіш, а також чутливість до подвійного кличу (визначає максимальний проміжок часу, протягом якого два окремі кличі клавіші розглядаються як один подвійний клич). Також, існують бездротові мишки, які підключаються за допомогою USB роз’ємів і керуються за допомогою безпровідної технології Bluetooth.


Bezprovvv.jpg



Самоконтроль:

1. Що таке монітор і які різновиди його ви знаєте?

2. Які основні параметри дисплеїв?

3. Назвіть і охарактеризуйте види дисплеїв на рідких кристалах.

4. Що таке роздільна здатність монітора?

5. Які види клавіатури ви знаєте?

6. Як працює маніпулятор «мишка»?


Список використаної літератури:

1. Урок на тему: «Пристрої комп’ютера», Волошенко А. Р., м. Липецьк.

2. Великий довідник школяра (5-11 клас), 2010

3. Морзе Н.В., Вембер В.П., Кузьмінська О.Г. Інформатика. 10 клас. "Школяр", 2010.

4. Соломенчук В., Соломенчук П. Железо ПК 2010. - БХВ-Петербург, 2010 г.

5. Леонтьев В. Твой компьютер 2010. Все новое "железо" года. - Олма Медиа Групп, 2010 г.


Скомпоновано та надіслано викладачем Київського національного університету імені Тараса Шевченка Соловйовим М. С.

Якщо у вас є виправлення чи пропозиції до цього уроку, напишіть нам.

Якщо ви хочете побачити інші виправлення чи пропозиції до уроків, дивіться тут - Образовательный форум.

Предмети > Інформатика > Інформатика 10 клас