|
|
Строка 21: |
Строка 21: |
| <br>Було все мов на лезі,<br>Якому все стинати —<br>І квітку прямо в цезій<br>Поцілувала Мати. | | <br>Було все мов на лезі,<br>Якому все стинати —<br>І квітку прямо в цезій<br>Поцілувала Мати. |
| | | |
- | <br>І. Драч ставав безкомпромісним, змальовуючи абсурдні, потворні явища суспільного життя, прояви паразитування на людському горі. Гостра сатира досягала своєї мети, викриваючи знікчемнілого мародера, чи боягуза-конформіс-та, чи державного функціонера, байдужого до чорнобильської катастрофи, здебільшого її винуватця, що так і не зазнав справедливого покарання, підставивши замість себе так званих стрілочників. Особливого загострення цей мотив набув у розділі «Роздуми під час відкритого Чорнобильського суду в закритій зоні на стару тему: "Ірод і Пілат"». Звертаючись до євангелічних персонажів, безпосередньо винних у розп'ятті Христа, поет вбачає у них вічні риси злочинців, що проступають на виду наших сучасників, здатних спритно «умити руки», тобто уникнути відповідальності. Питання про людське сумління існувало завжди, але розв'язувати його доводиться кожному окремо, хоч би за якої доби він жив. Болючих обрисів набувало воно і для І. Драча. Він осуджував себе самого за хибні захоплення ідеєю ентеерівського (від НТР —науково-технічний прогресі прогресу, відображеного в «Поліській легенді» (зоірка «Корінь і крона»), де благословлявся неприродний фатальний шлюб цнотливої Прип'яті з підступним «мирним» атомом тощо. Адже, коли маєш осуджувати когось, слід починати із себе,—таким непом» іьним євангелічним принципом користувався поет, звертаючись до свого, а відтак до вселюдського сумління, загострюючи пересторогу існування світу.<br><br> | + | <br>І. Драч ставав безкомпромісним, змальовуючи абсурдні, потворні явища суспільного життя, прояви паразитування на людському горі. Гостра сатира досягала своєї мети, викриваючи знікчемнілого мародера, чи боягуза-конформіс-та, чи державного функціонера, байдужого до чорнобильської катастрофи, здебільшого її винуватця, що так і не зазнав справедливого покарання, підставивши замість себе так званих стрілочників. Особливого загострення цей мотив набув у розділі «Роздуми під час відкритого Чорнобильського суду в закритій зоні на стару тему: "Ірод і Пілат"». Звертаючись до євангелічних персонажів, безпосередньо винних у розп'ятті Христа, поет вбачає у них вічні риси злочинців, що проступають на виду наших сучасників, здатних спритно «умити руки», тобто уникнути відповідальності. Питання про людське сумління існувало завжди, але розв'язувати його доводиться кожному окремо, хоч би за якої доби він жив. Болючих обрисів набувало воно і для І. Драча. Він осуджував себе самого за хибні захоплення ідеєю ентеерівського (від НТР —науково-технічний прогресі прогресу, відображеного в «Поліській легенді» (зоірка «Корінь і крона»), де благословлявся неприродний фатальний шлюб цнотливої Прип'яті з підступним «мирним» атомом тощо. Адже, коли маєш осуджувати когось, слід починати із себе,—таким непом» іьним євангелічним принципом користувався поет, звертаючись до свого, а відтак до вселюдського сумління, загострюючи пересторогу існування світу.<br><br> |
- | <pre>• акселеративні методи на уроці • національні особливості | + | |
- | • виділити головне в уроці - опорний каркас • нічого собі уроки
| + | <br> |
- | • відеокліпи • нова система освіти
| + | |
- | • вправи на пошук інформації • підручники основні допоміжні
| + | |
- | • гумор, притчі, приколи, приказки, цитати • презентація уроку
| + | |
- | • додаткові доповнення • реферати
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg]] акселеративні методи на уроці [[Image:1236084776 kr.jpg]] національні особливості |
- | • домашнє завдання • речовки та вікторизми
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] виділити головне в уроці - опорний каркас [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/nichego-sebe-uroki/ нічого собі уроки] |
- | • задачі та вправи (рішення та відповіді) • риторичні питання від учнів
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] відеокліпи [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] нова система освіти |
- | • закриті вправи (тільки для використання вчителями) • рівень складності звичайний І
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] вправи на пошук інформації [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] підручники основні допоміжні |
- | • знайди інформацію сам • рівень складності високий ІІ
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] гумор, притчі, приколи, приказки, цитати [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] презентація уроку |
- | • ідеальні уроки • рівень складності олімпійський III
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] додаткові доповнення [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] реферати |
- | • ілюстрації, графіки, таблиці • самоперевірка
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] домашнє завдання [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] речовки та вікторизми |
- | • інтерактивні технології • система оцінювання
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] задачі та вправи (рішення та відповіді) [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] риторичні питання від учнів |
- | • календарний план на рік • скласти пазл з різних частин інформації
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] закриті вправи (тільки для використання вчителями) [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності звичайний І |
- | • кейси та практикуми • словник термінів
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] знайди інформацію сам [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності високий ІІ |
- | • комікси • статті
| + | |
- | • коментарі та обговорення • тематичні свята
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки] [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності олімпійський III |
- | • конспект уроку • тести
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] ілюстрації, графіки, таблиці [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] самоперевірка |
- | • методичні рекомендації • шпаргалка
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] інтерактивні технології [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] система оцінювання |
- | • навчальні програми • що ще не відомо, не відкрито вченими</pre>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] календарний план на рік [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] скласти пазл з різних частин інформації |
- | <br>
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] кейси та практикуми [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] словник термінів |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] комікси [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] статті |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/forum/ коментарі та обговорення] [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тематичні свята |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] конспект уроку [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тести |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] методичні рекомендації [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] шпаргалка |
| + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] навчальні програми [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] що ще не відомо, не відкрито вченими |
Версия 07:59, 21 июля 2009
«ЧОРНОБИЛЬСЬКА МАДОННА»
Наприкінці XX ст. Україні випало пережити ще одне жахливе випробування—чорнобильське лихо. Письменники, перейняті народним болем, намагалися осмислити цю катастрофу, розкрити її страшну правду, приховану за товщею офіційної брехні радянської пропаганди. З таким завданням прагнули впоратися Б. Олійник (поема «Сім»), В. Яворівський (роман „Марія з полином в кінці століття”), Ю. Щербак (документальна повість «Чорнобиль») та ін.
Особливе місце в тогочасному літературному доробку на цю тему посіла поема І. Драча «Чорнобильська мадонна», опублікована спочатку в журналі «Вітчизна» (1988, № 1), а потім у збірці «Храм сонця» (1988). На відміну від інших авторів, поет волів не так зобразити перебіг жахливих подій, як висвітлити їх крізь призму вистражданого людського серця, показати у сконцентрованій місткій метафорі людську розтерзану долю на перехресті конкретного життя та всесвітньої історії. Відтак витворюється враження перетину віків на площині постійних трагедій. Центральний образ—образ мадонни, матері, покликаної захищати свій рід і свій народ, концентрує, в собі різночасові рівні минулого, сучасного та майбутнього, охоплює їх переживанням відповідальності за долю нації та людства. Постать Мадонни—надзвичайно узагальнена у пластичній конкретності «від Рубльова до Леонардо да Вінчі, від Вишгородської Мадонни і до Сікстинської, від Марії Оранти до атомної Японки». Мати Божа, втілена в земне єство, набуває різнопланового символічного вигляду, являється у вигляді то скіфської мадонни, то «хрещатицької», яка рятує світ від самогубства, то колишньої ув'язненої німецького концтабору та ін. Змальовуючи її в такому розмаїтті, І. Драч почував неабияке утруднення творчого характеру, гостро переживаючи перевтілення у цей глибоко життєвий образ, що став частиною його єства:
Ти намагався писати про Неї.— Вона пише тобою, Як недолугою ручкою, як нікчемним пером, як олівцем, Хапливим і ошалілим, покручем-олівцем...
Поет переймався біблійними та шевченківськими мотивами не тільки тоді, коли осмислював постать Чорнобильської мадонни, а й у багатьох ліричних, сатиричних, гротескових фрагментах свого твору, позбавленого традиційної композиційної послідовності, охопленого стихією розчахненої атомною катастрофою дійсності, яка ніби втратила звичну протяжність. Не дотримання версифікаційних канонів правило пером І. Драча, а могутній сплеск людського страждання. Він не міг дозволити собі спокійно описувати трагічні події. Така манера видалась би фальшивою. Само-вимога найвищої точності у формулюванні поетичної думки полягала у максимально усвідомленій щирості, коли вже йшлося про засвоєння постійно нехтуваних людством уроків минувшини й сьогодення, в якому постійно повторювалися біди за майже незмінним сценарієм. Тут потрібна була неординарна мистецька сила, аби правда постала такою, якою вона є:
Я нипалив до чорнота жури
Свою прокляту одчайдушну душу
І жестами, німий, возговорив...
Хай жестами. Але сказати мушу.
Поет намагався бути лаконічним, строгим у конкретних промовистих деталях, навіть коли застосовував метафору чи інші засоби художньої умовності:
Було все мов на лезі, Якому все стинати — І квітку прямо в цезій Поцілувала Мати.
І. Драч ставав безкомпромісним, змальовуючи абсурдні, потворні явища суспільного життя, прояви паразитування на людському горі. Гостра сатира досягала своєї мети, викриваючи знікчемнілого мародера, чи боягуза-конформіс-та, чи державного функціонера, байдужого до чорнобильської катастрофи, здебільшого її винуватця, що так і не зазнав справедливого покарання, підставивши замість себе так званих стрілочників. Особливого загострення цей мотив набув у розділі «Роздуми під час відкритого Чорнобильського суду в закритій зоні на стару тему: "Ірод і Пілат"». Звертаючись до євангелічних персонажів, безпосередньо винних у розп'ятті Христа, поет вбачає у них вічні риси злочинців, що проступають на виду наших сучасників, здатних спритно «умити руки», тобто уникнути відповідальності. Питання про людське сумління існувало завжди, але розв'язувати його доводиться кожному окремо, хоч би за якої доби він жив. Болючих обрисів набувало воно і для І. Драча. Він осуджував себе самого за хибні захоплення ідеєю ентеерівського (від НТР —науково-технічний прогресі прогресу, відображеного в «Поліській легенді» (зоірка «Корінь і крона»), де благословлявся неприродний фатальний шлюб цнотливої Прип'яті з підступним «мирним» атомом тощо. Адже, коли маєш осуджувати когось, слід починати із себе,—таким непом» іьним євангелічним принципом користувався поет, звертаючись до свого, а відтак до вселюдського сумління, загострюючи пересторогу існування світу.
акселеративні методи на уроці національні особливості
виділити головне в уроці - опорний каркас нічого собі уроки
відеокліпи нова система освіти
вправи на пошук інформації підручники основні допоміжні
гумор, притчі, приколи, приказки, цитати презентація уроку
додаткові доповнення реферати
домашнє завдання речовки та вікторизми
задачі та вправи (рішення та відповіді) риторичні питання від учнів
закриті вправи (тільки для використання вчителями) рівень складності звичайний І
знайди інформацію сам рівень складності високий ІІ
ідеальні уроки рівень складності олімпійський III
ілюстрації, графіки, таблиці самоперевірка
інтерактивні технології система оцінювання
календарний план на рік скласти пазл з різних частин інформації
кейси та практикуми словник термінів
комікси статті
коментарі та обговорення тематичні свята
конспект уроку тести
методичні рекомендації шпаргалка
навчальні програми що ще не відомо, не відкрито вченими
|