<br> '''Тема: '''Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини. Система образів роману, значення і символіка його назви.”Сильна особистість” та „маленька людина”<br>'''Мета''': розширити знання учнів про роман «Злочин і кара».<br> - розвиток аналітичного мислення учнів;<br> - виховання інтересу до творчості письменника, пошани до культурної спадщини.<br>'''Тип уроку:''' навчально - виховний<br>'''Хід уроку''':
<br> '''Тема: '''Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини. Система образів роману, значення і символіка його назви.”Сильна особистість” та „маленька людина”<br>'''Мета''': розширити знання учнів про роман «Злочин і кара».<br> - розвиток аналітичного мислення учнів;<br> - виховання інтересу до творчості письменника, пошани до культурної спадщини.<br>'''Тип уроку:''' навчально - виховний<br>'''Хід уроку''':
-
[[Image:T19pn.jpeg]]<br>У романі Ф.М.Достоєвського «Злочин і кара» висвітлені складні соціальні, філософські, етичні проблеми: мети і сенсу людського існування, зіткнення ідеології і життя, злочину і покарання, бунту і упокорювання, падіння особи і духовного відродження.<br> {{#ev:youtube|sAMPBvtrMho&feature}} <br>В центрі уваги письменника – страшна дійсність Росії середини XIX століття, кричущі контрасти суспільства: убогість, безправ'я, пригноблення «принижених і ображених» і розкіш, пересичення, вседозволеність «господарів життя». В цьому «страшному» світі, за Достоєвським, є одне джерело порятунку – краса і сила духу, готовність людини до безкорисливої жертви. Цей етичний ідеал втілений в образі Соні Мармеладової.
+
[[Image:T19pn.jpeg]]<br> У романі Ф.М.Достоєвського «Злочин і кара» висвітлені складні соціальні, філософські, етичні проблеми: мети і сенсу людського існування, зіткнення ідеології і життя, злочину і покарання, бунту і упокорювання, падіння особи і духовного відродження.<br> {{#ev:youtube|sAMPBvtrMho&feature}} <br>
-
[[Image:T19pn1.jpeg]]<br>Софія Семенівна – дочка від першого брака Мармеладова Семена Захарович. Соня – це дівчина «років вісімнадцяти, худенька, але досить приваблива блондинка, з чудовими блакитними очима». Коли вони пожвавлювалися, «вираз обличчя ставав такем добрим і простодушним, що мимоволі притягувало до неї». Не дивлячись на свій вік, Соня здавалася майже дитям. Цю деталь письменник не випадково кілька разів підкреслює. Вона стає символічною. <br>Зовнішньо дитячий вигляд Соні – віддзеркалення чистоти її душі. Життя з нещасним батьком-п'яницею, з мачухою Катериною Іванівною – «божевільною від горя», серед голодних дітей, потворних криків і докорів вимушує Соню на відчайдушний крок – піти по «жовтому квитку».
+
В центрі уваги письменника – страшна дійсність Росії середини XIX століття, кричущі контрасти [[Якими є правила життя людей у суспільстві.|'''суспільства''']]: убогість, безправ'я, пригноблення «принижених і ображених» і розкіш, пересичення, вседозволеність «господарів життя». В цьому «страшному» світі, за Достоєвським, є одне джерело порятунку – краса і сила духу, готовність людини до безкорисливої жертви. Цей етичний ідеал втілений в образі Соні Мармеладової.
-
[[Image:T19pn3.jpeg]]<br>Свій перший заробіток – тридцять карбованців – вона мовчки виклала перед Катериною Іванівною. Соня «переступила», щоб врятувати від голодної смерті брата і сестру, хвору мачуху і п'яницю-батька. В ім'я любові до них готова перенести будь-які страждання. Це людина з чуйною душею.<br>Достоєвський не випадково згадує, що Соня дружила з Лізаветою. Саме сестра старої-процентщиці принесла дівчині «Новий заповіт». Вони обмінялися хрестами. {{#ev:youtube|DiTKlD7lioM}}
+
[[Image:T19pn1.jpeg]]<br>
+
+
Софія Семенівна – дочка від першого брака Мармеладова Семена Захарович. Соня – це дівчина «років вісімнадцяти, худенька, але досить приваблива блондинка, з чудовими блакитними очима». Коли вони пожвавлювалися, «вираз обличчя ставав такем добрим і простодушним, що мимоволі притягувало до неї». Не дивлячись на свій вік, Соня здавалася майже дитям. Цю деталь письменник не випадково кілька разів підкреслює. Вона стає символічною. <br>Зовнішньо дитячий вигляд Соні – віддзеркалення чистоти її душі. Життя з нещасним батьком-п'яницею, з мачухою Катериною Іванівною – «божевільною від горя», серед голодних дітей, потворних криків і докорів вимушує Соню на відчайдушний крок – піти по «жовтому квитку».
+
+
[[Image:T19pn3.jpeg]]<br> Свій перший заробіток – тридцять карбованців – вона мовчки виклала перед Катериною Іванівною. Соня «переступила», щоб врятувати від голодної смерті брата і сестру, хвору мачуху і п'яницю-батька. В ім'я любові до них готова перенести будь-які страждання. Це людина з чуйною душею.<br>Достоєвський не випадково згадує, що Соня дружила з Лізаветою. Саме сестра старої-процентщиці принесла дівчині [[Біблія Легенди Притчі|'''«Новий заповіт»''']]. Вони обмінялися хрестами. {{#ev:youtube|DiTKlD7lioM}}
Коли Раскольніков признався Соні, що він вбивця, то побачив, що обличчя дівчини прийняло те вираження, з яким Лізавета відсторонилася від занесеної над нею сокири.
Коли Раскольніков признався Соні, що він вбивця, то побачив, що обличчя дівчини прийняло те вираження, з яким Лізавета відсторонилася від занесеної над нею сокири.
-
[[Image:T19ss1.jpeg]]<br>Обидві ці жінки втілюють етичний ідеал письменника. Вони не плачуть, не стогнуть, а, все віддаючи, «дивляться покірливо і тихо».<br>Не випадково Достоєвський дає героїні її ім'я. Воно перекладається з грецької мови як «мудрість». У християнстві свята Софія особливо вшановується. Вона загинула в муках за віру. Ім'я героїні додає особливої глибини її образу. Мудрість Соні – в упокорюванні і терпінні, в любові до ближнього. Соня жертвує собою в ім'я воскресіння душі Раскольнікова. Вона здійснює етичний подвиг – розділяє з улюбленою людиною каторгу і заслання. Образ Соні допомагає письменникові виразити свою заповітну думку: зло можна знищити лише шляхом етичного самовдосконалення.
+
[[Image:T19ss1.jpeg]]<br> Обидві ці жінки втілюють етичний ідеал письменника. Вони не плачуть, не стогнуть, а, все віддаючи, «дивляться покірливо і тихо».<br>Не випадково Достоєвський дає героїні її ім'я. Воно перекладається з грецької мови як «мудрість». У християнстві свята Софія особливо вшановується. Вона загинула в муках за віру. Ім'я героїні додає особливої глибини її образу. Мудрість Соні – в упокорюванні і терпінні, в любові до ближнього. Соня жертвує собою в ім'я воскресіння душі Раскольнікова. Вона здійснює етичний подвиг – розділяє з улюбленою людиною каторгу і заслання. Образ Соні допомагає письменникові виразити свою заповітну думку: зло можна знищити лише шляхом етичного самовдосконалення.
*'''А зараз ми проведемо невеличку дискусію на тему:'''
*'''А зараз ми проведемо невеличку дискусію на тему:'''
*''Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини в романі «Злочин і кара»?''
*''Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини в романі «Злочин і кара»?''
-
-Чи погоджуєтесь ви із загальноприйнятим баченням понятті духовний світ людини; <br>- Чи перебачає поняття «Духовний світ» критичне ставлення до себе?<br>Великий російський письменник Федір Михайлович Достоєвський прагнув показати шляхи етичного оновлення людського суспільства. Людина — це той центр життя, до якого прикований погляд письменника.
+
-Чи погоджуєтесь ви із загальноприйнятим баченням понятті духовний світ людини; <br>- Чи перебачає поняття «Духовний світ» критичне ставлення до себе?<br>Великий російський письменник Федір Михайлович [[Федір Достоєвський. Повні уроки|'''Достоєвський''']] прагнув показати шляхи етичного оновлення людського суспільства. Людина — це той центр життя, до якого прикований погляд письменника.
-
[[Image:T19ss3.jpeg]]<br> “Злочин і кара” — це роман Достоєвського, який вже більше століття служить приводом для напружених роздумів про ціну людського життя, про моральні кордони свавілля, про те, скільки в людині від диявола, а скільки — від Бога.<br>Вже з перших сторінок роману можна відчути весь тягар і безвихідність життя його головного героя. Колишній студент Раскольніков мешкає в комірці "під самим дахом високого п'ятиповерхового будинку". Головні якості змальованого в романі простору — тіснота і вузькість. Герой, що попав в такий простір, відчуває духовну порожнечу і самоту.<br>Достоєвський виявив згубну дію помилкової, індивідуалістичної ідеї на свідомість людини. Таким чином, не лише “середовище” здатне впливати на вчинки людини, але думка, ідея. Обурення соціальною несправедливістю отримали збочене, помилкове рішення. Протест Раскольнікова проти уселенського горя обернувся егоїстичним самоствердженням, анархічним бунтом. Достоєвський показав, що буржуазна філософія індивідуалізму приводить до злочину.<br>Ідея зла в ім'я добра терпить крах. Розкаяння Раскольнікова відкриває шлях до порятунку людської душі. Душевні муки Родіона, які приводять до покаяння, допомагають йому уникнути долі Свідрігайлова. Раскольников йде на каторгу.<br>Така дорога Раскольнікова від злочину до покарання. Страшній теорії надлюдини Достоєвський протиставляє ідеали гуманізму, любові і прощення. У етичному вдосконаленні бачить письменник ідеал людини і суспільства, в якому немає місця насильству і злу.
+
[[Image:T19ss3.jpeg]]<br> “Злочин і кара” — це роман Достоєвського, який вже більше століття служить приводом для напружених роздумів про ціну людського життя, про моральні кордони свавілля, про те, скільки в людині від диявола, а скільки — від Бога.<br>Вже з перших сторінок роману можна відчути весь тягар і безвихідність життя його головного героя. Колишній студент Раскольніков мешкає в комірці "під самим дахом високого п'ятиповерхового будинку". Головні якості змальованого в романі простору — тіснота і вузькість. Герой, що попав в такий простір, відчуває духовну порожнечу і самоту.<br>Достоєвський виявив згубну дію помилкової, індивідуалістичної ідеї на свідомість людини. Таким чином, не лише “середовище” здатне впливати на [[Як наші вчинки впливають на життя.|'''вчинки''']] людини, але думка, ідея. Обурення соціальною несправедливістю отримали збочене, помилкове рішення. Протест Раскольнікова проти уселенського горя обернувся егоїстичним самоствердженням, анархічним бунтом. Достоєвський показав, що буржуазна філософія індивідуалізму приводить до злочину.<br>Ідея зла в ім'я добра терпить крах. Розкаяння Раскольнікова відкриває шлях до порятунку людської душі. Душевні муки Родіона, які приводять до покаяння, допомагають йому уникнути долі Свідрігайлова. Раскольников йде на каторгу.<br>Така дорога Раскольнікова від злочину до покарання. Страшній теорії надлюдини Достоєвський протиставляє ідеали гуманізму, любові і прощення. У етичному вдосконаленні бачить письменник ідеал людини і суспільства, в якому немає місця насильству і злу.
{{#ev:youtube|oDoI8S5ICOQ&feature}}
{{#ev:youtube|oDoI8S5ICOQ&feature}}
Строка 28:
Строка 32:
*'''Домашнє завдання:'''
*'''Домашнє завдання:'''
-
Наведіть аргументи на користь реалістичності роману Достоєвського.<br>Поміркуйте, чому творчість Достоєвського називають новим словом у реалізмі. Доведіть або спростуйте цю тезу.<br>'''Список використаної літератури:'''<br>Урок на тему : Образ Раскольнікова в сучасному суспільстві, Власенко Н. М., викладача світової літератури Сш. № 7 ,м. Хмельницький. <br>Урок на тему : Еволюція образу Раскольнікова, Вличко П. Д., <br>викладача світової літератури Сш. № 12 ,м. Калуш.<br>Белов Сергій Володимирович Роман Ф.М.Достоєвського "Злочин і покарання". Коментар.- М.: Освіта, 2005.- 240с.<br>Достоєвський Ф.М. Вина і Кара.- Вінніпег: Український Голос, 2008.- 261с.<br>Бачинин Владимир Аркадьевич, Панов Николай Иванович Достоевский: философия, социология и психология преступления.- Харків: Основа, 2001.- 136с.<br>.6 класс.- Харьков: Изд. группа "Основа", 2008.- 96с.<br> Зарубежная повесть.- М.: Прогресс, 2005.- 944с.<br>Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.<br><br> <br> ----
+
Наведіть аргументи на користь реалістичності роману Достоєвського.<br>Поміркуйте, чому творчість Достоєвського називають новим словом у реалізмі. Доведіть або спростуйте цю тезу.<br>'''''Список використаної літератури:'''<br>Урок на тему : Образ Раскольнікова в сучасному суспільстві, Власенко Н. М., викладача світової літератури Сш. № 7 ,м. Хмельницький. <br>Урок на тему : Еволюція образу Раскольнікова, Вличко П. Д., <br>викладача світової літератури Сш. № 12 ,м. Калуш.<br>Белов Сергій Володимирович Роман Ф.М.Достоєвського "Злочин і покарання". Коментар.- М.: Освіта, 2005.- 240с.<br>Достоєвський Ф.М. Вина і Кара.- Вінніпег: Український Голос, 2008.- 261с.<br>Бачинин Владимир Аркадьевич, Панов Николай Иванович Достоевский: философия, социология и психология преступления.- Харків: Основа, 2001.- 136с.<br>.6 класс.- Харьков: Изд. группа "Основа", 2008.- 96с.<br> Зарубежная повесть.- М.: Прогресс, 2005.- 944с.''<br>Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.<br><br> <br> ----
-
'''<u>Над уроком працювали</u>'''
+
'''<u>Над уроком працювали</u>'''
-
Пилипенко В.В.
+
Пилипенко В.В.
-
Власенко Н. М.
+
Власенко Н. М.
-
Вличко П. Д.
+
Вличко П. Д.
-
Хорошун К.Е.
+
Хорошун К.Е.
-
----
+
+
----
+
<br>
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на [http://xvatit.com/forum/ '''Образовательном форуме'''], где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав [http://xvatit.com/club/blogs/ '''блог,'''] Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. [http://xvatit.com/school/guild/ '''Гильдия Лидеров Образования'''] открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.<br>
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на [http://xvatit.com/forum/ '''Образовательном форуме'''], где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав [http://xvatit.com/club/blogs/ '''блог,'''] Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. [http://xvatit.com/school/guild/ '''Гильдия Лидеров Образования'''] открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.<br>
Тема: Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини. Система образів роману, значення і символіка його назви.”Сильна особистість” та „маленька людина” Мета: розширити знання учнів про роман «Злочин і кара». - розвиток аналітичного мислення учнів; - виховання інтересу до творчості письменника, пошани до культурної спадщини. Тип уроку: навчально - виховний Хід уроку:
У романі Ф.М.Достоєвського «Злочин і кара» висвітлені складні соціальні, філософські, етичні проблеми: мети і сенсу людського існування, зіткнення ідеології і життя, злочину і покарання, бунту і упокорювання, падіння особи і духовного відродження.
В центрі уваги письменника – страшна дійсність Росії середини XIX століття, кричущі контрасти суспільства: убогість, безправ'я, пригноблення «принижених і ображених» і розкіш, пересичення, вседозволеність «господарів життя». В цьому «страшному» світі, за Достоєвським, є одне джерело порятунку – краса і сила духу, готовність людини до безкорисливої жертви. Цей етичний ідеал втілений в образі Соні Мармеладової.
Софія Семенівна – дочка від першого брака Мармеладова Семена Захарович. Соня – це дівчина «років вісімнадцяти, худенька, але досить приваблива блондинка, з чудовими блакитними очима». Коли вони пожвавлювалися, «вираз обличчя ставав такем добрим і простодушним, що мимоволі притягувало до неї». Не дивлячись на свій вік, Соня здавалася майже дитям. Цю деталь письменник не випадково кілька разів підкреслює. Вона стає символічною. Зовнішньо дитячий вигляд Соні – віддзеркалення чистоти її душі. Життя з нещасним батьком-п'яницею, з мачухою Катериною Іванівною – «божевільною від горя», серед голодних дітей, потворних криків і докорів вимушує Соню на відчайдушний крок – піти по «жовтому квитку».
Свій перший заробіток – тридцять карбованців – вона мовчки виклала перед Катериною Іванівною. Соня «переступила», щоб врятувати від голодної смерті брата і сестру, хвору мачуху і п'яницю-батька. В ім'я любові до них готова перенести будь-які страждання. Це людина з чуйною душею. Достоєвський не випадково згадує, що Соня дружила з Лізаветою. Саме сестра старої-процентщиці принесла дівчині «Новий заповіт». Вони обмінялися хрестами.
Коли Раскольніков признався Соні, що він вбивця, то побачив, що обличчя дівчини прийняло те вираження, з яким Лізавета відсторонилася від занесеної над нею сокири.
Обидві ці жінки втілюють етичний ідеал письменника. Вони не плачуть, не стогнуть, а, все віддаючи, «дивляться покірливо і тихо». Не випадково Достоєвський дає героїні її ім'я. Воно перекладається з грецької мови як «мудрість». У християнстві свята Софія особливо вшановується. Вона загинула в муках за віру. Ім'я героїні додає особливої глибини її образу. Мудрість Соні – в упокорюванні і терпінні, в любові до ближнього. Соня жертвує собою в ім'я воскресіння душі Раскольнікова. Вона здійснює етичний подвиг – розділяє з улюбленою людиною каторгу і заслання. Образ Соні допомагає письменникові виразити свою заповітну думку: зло можна знищити лише шляхом етичного самовдосконалення.
А зараз ми проведемо невеличку дискусію на тему:
Розкриття складності та суперечливості духовного світу людини в романі «Злочин і кара»?
-Чи погоджуєтесь ви із загальноприйнятим баченням понятті духовний світ людини; - Чи перебачає поняття «Духовний світ» критичне ставлення до себе? Великий російський письменник Федір Михайлович Достоєвський прагнув показати шляхи етичного оновлення людського суспільства. Людина — це той центр життя, до якого прикований погляд письменника.
“Злочин і кара” — це роман Достоєвського, який вже більше століття служить приводом для напружених роздумів про ціну людського життя, про моральні кордони свавілля, про те, скільки в людині від диявола, а скільки — від Бога. Вже з перших сторінок роману можна відчути весь тягар і безвихідність життя його головного героя. Колишній студент Раскольніков мешкає в комірці "під самим дахом високого п'ятиповерхового будинку". Головні якості змальованого в романі простору — тіснота і вузькість. Герой, що попав в такий простір, відчуває духовну порожнечу і самоту. Достоєвський виявив згубну дію помилкової, індивідуалістичної ідеї на свідомість людини. Таким чином, не лише “середовище” здатне впливати на вчинки людини, але думка, ідея. Обурення соціальною несправедливістю отримали збочене, помилкове рішення. Протест Раскольнікова проти уселенського горя обернувся егоїстичним самоствердженням, анархічним бунтом. Достоєвський показав, що буржуазна філософія індивідуалізму приводить до злочину. Ідея зла в ім'я добра терпить крах. Розкаяння Раскольнікова відкриває шлях до порятунку людської душі. Душевні муки Родіона, які приводять до покаяння, допомагають йому уникнути долі Свідрігайлова. Раскольников йде на каторгу. Така дорога Раскольнікова від злочину до покарання. Страшній теорії надлюдини Достоєвський протиставляє ідеали гуманізму, любові і прощення. У етичному вдосконаленні бачить письменник ідеал людини і суспільства, в якому немає місця насильству і злу.
Кроссворд по произведениям Ф.М. Достоевского
По горизонтали 1. Героиня "Преступления и наказания". 2. Девочка, героиня романа "Униженные и оскорбленные". 3.Младший Карамазов. 4. Петербургская поэма. 5. Русский писатель, прототип Кармазинова. 6. Роман, главный герой которого Долгорукий. 7. Мальчик Коля из романа "Братья Карамазовы". 8.Генерал из романа "Идиот". ________________________________________ По вертикали 1. Герой, выдвинувший идею власти над "всею тварью дрожащей". 2. Роман, написанный в 1870-1872 годах. 3. Роман об идеальном человеке. 4. Один из главных персонажей романа "Идиот". 5. Имя главного героя из произведения "Бедные люди". 6. Имя доктора Рутеншпица из поэмы "Двойник". 7. Адвокат, защищавший Дмитрия Карамазова. 8. Произведение, прототипом героини которого стала Апполинария Суслова. 9. Жених сестры Раскольникова. 10. Карамазов, не принимающий "божьего мира", если страдают невинные.
Завдання на закріплення нової теми: Чи вважаєте ви і на підставі чого «Злочин і кару» філософським романом; морально психологічним романом? Чи можна роман «Злочин і кара» зарахувати до детективного жанру? Чи є тут злочинець і слідчий? Чи показано хід розсліду вання? Чи має твір інші ознаки, характерні для детективного роману?
Домашнє завдання:
Наведіть аргументи на користь реалістичності роману Достоєвського. Поміркуйте, чому творчість Достоєвського називають новим словом у реалізмі. Доведіть або спростуйте цю тезу. Список використаної літератури: Урок на тему : Образ Раскольнікова в сучасному суспільстві, Власенко Н. М., викладача світової літератури Сш. № 7 ,м. Хмельницький. Урок на тему : Еволюція образу Раскольнікова, Вличко П. Д., викладача світової літератури Сш. № 12 ,м. Калуш. Белов Сергій Володимирович Роман Ф.М.Достоєвського "Злочин і покарання". Коментар.- М.: Освіта, 2005.- 240с. Достоєвський Ф.М. Вина і Кара.- Вінніпег: Український Голос, 2008.- 261с. Бачинин Владимир Аркадьевич, Панов Николай Иванович Достоевский: философия, социология и психология преступления.- Харків: Основа, 2001.- 136с. .6 класс.- Харьков: Изд. группа "Основа", 2008.- 96с. Зарубежная повесть.- М.: Прогресс, 2005.- 944с. Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.
----
Над уроком працювали
Пилипенко В.В.
Власенко Н. М.
Вличко П. Д.
Хорошун К.Е.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.