KNOWLEDGE HYPERMARKET


Рей Дýглас Брéдбері (нар. 1920). “Усмішка”.

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 6 клас >>Зарубіжна література:Рей Дуглас Бредбері (нар.1920р.). "Усмішка"

                      

                        Рей Дуглас БРЕДБЕРІ (нар. 1920 р.). "Усмішка"


Якось дванадцятирічний хлопчик знайшов справжнісінький скарб — цілий ящик журналів фантастики. Він занурився в запаморочливий світ неймовірних вигаданих пригод: то разом із невловимим Тарзаном володарював у джунглях , то спускався на океанське дно в підводному човні «Наутілус» капітана Немо, то гостював у принцеси Марсу... Хлопчик наче відгородився від навколишнього світу, в якому панував справжнісінький хаос — страшна економічна криза. Вона отримала назву Великої Депресії і зігнала сотні тисяч американців із насаджених місць. Серед них були й батьки цього хлопчика - Дугласа Бредбері, одного з найвідоміших фантастів сучасності.

У дитинстві Рею Бредбері було нелегко, адже він був товстеньким очкариком, абсолютно не придатним до традиційних хлоп'ячих розваг. І тоді допомогу прийшли книжки. Літературні герої в уяві хлопчика були та: реальними, як мама чи дядько. Рей був упевнений у тому, що на передостанніх сходинках ґанку їхнього будинку вночі ховалися чудовиська, яких чомусь міг бачити тільки він. А в усьому іншому Рей був таким, як і мільйони американських хлопчаків, його однолітків, чиє дитинство і юність припали на тридцяті роки минулого століття.

На той час у США було дуже багато аматорських літературних часописів. Як правило, ці журнали читали лише автори, які друкувалися в них, їхні родичі та друзі. Саме в одному з таких видань побачили світ перші, ще учнівські, оповідання Рея Бредбері. А потім були роки напруженої праці за друкарською машинкою. Начебто фантастичні оповідання читачам і подобалися, але прожити з гонорарів за них було неможливо.

У цей час Бредбері захопився вже згадуваними ідеями технократії. Технократи вважали, що основні проблеми суспільства пов'язані з неефективним управлінням економікою. Якщо нічого не змінити, то цивілізований світ скоро лежатиме в руїнах. Аби цього не сталося, в управління економікою необхідно запровадити наукові підходи, бо вивести людство з економічної скрути здатні не обмежені ділки-бізнесмени, а талановиті інженери та вчені.

А самого Бредбері з економічної скрути виводили величезні паки газет, які майбутньому фантасту доводилося розносити, — поки що це був єдиний його заробіток. Письменник перебував, як герой фантастичного твору, ніби у двох вимірах. У справжньому світі — він бідняк, змушений задля кількох доларів за день оббігати пів-Лос-Анджелеса, розносячи газети. А в іншому, уявному світі він — досить відомий і навіть популярний автор фантастичних оповідань.

На початку XX ст. фантастична література була в розквіті. Слово фантастика, як мовилося, значить, мистецтво уявляти. Тож особливість фантастичної літератури полягає в тому, що в ній автори намагаються створити дивний і незвичайний світ, в який людина в буденному житті потрапити не може. Письменник міг, наприклад, вигадати чарівний світ із власною розгорнутою історією і кодексом законів. Так з'явилася література фентезі, яскравими досягненнями якої є «Володар перснів» Р. Толкіна та серія книжок про Гаррі Поттера Дж. К. Ролінґ. Але є й інша фантастична література, в основі якої лежить зображення впливу досягнень науки і техніки на розвиток людства. Вона отримала назву науково-фантастична література. Серед засновників цієї літератури був Ж. Верн, якого Р. Бредбері вважав своїм літературним батьком.

З-поміж багатьох науково-фантастичних творів особливою популярністю користувалися книжки, в яких розповідалося про майбутнє людства. Така література отримала назву футуристична (від латин, futurum — майбутнє). У ній картини майбутнього часто малювали прекрасними і гармонійними: колись не буде війни, голоду, беззаконня й несправедливості, а люди будуть щасливими... Така література отримала назву утопічної.

Рею Бредбері всесвітню славу принесли футурологічні твори «Марсіанські хроніки», які він написав тоді, коли людина у космос ще не запустила навіть супутника, і «451° за Фаренгейтом». Майбутнє у творах Бредбері — це результат розвитку технократичної цивілізації. Однак не досягнення науки й техніки цікавлять письменника. У центрі його уваги — людина та її цінності в технократичному світі. Дім «Усе для щастя» з новели «Вельд», який повинен був забезпечити комфортне життя родині, насправді зруйнував сімейне щастя, перетворивши дітей на фактичних убивць своїх батьків. А 451° за Фаренгейтом — це температура, при якій займається папір, бо в майбутньому книжки будуть оголошені найбільшими ворогами людства, тому їх усі, без винятку, необхідно палити... Не дуже привабливі картини, правда? Література, в якій майбутнє людства змальовується гіршим, ніж сучасність, отримала назву антиутопічної. Саме до антиутопії належить новела Бредбері «Усмішка».

Хоча серед великого доробку письменника є повісті й романи, він — неперевершений майстер новели, невеликого за обсягом твору з несподіваним фіналом, часто — про незвичайне життєве явище чи подію. Кімната, що могла зробити уявні образи реальними (новела «Вельд»), — досить незвичайне явище, а до перетворення левів-фантомів на живих не були готові ані герої новели, ані читачі.

...У робочому кабінеті письменника-фантаста Рея Бредбері висить автомобільний номер «Р-451». Це — як нагадування про небезпеки, які чекають на людину, коли вона занадто захопиться перетворенням матеріального світу, забувши про космос душі. Можливо, саме через це один із найпопулярніших авторів науково-фантастичної літератури про космольоти так і не навчився керувати автомобілем і лише раз у житті скористався літаком...


Ю.І.Ковбасенко, Л.В.Ковбасенко. Зарубіжна література 6 клас.

Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.

Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь- форум.