Гіпермаркет Знань>>Історія всесвітня>>Всесвітня історія 7 клас>>Всесвітня історія: Індія. Господарське життя Общини і касти. Делійський султанат. Релігія та звичаї. Наука і культура. <met akeywords>Всесвітня історія, клас, урок, на тему, Індія, Господарське життя, Общини і касти, Делійський султанат, Релігія та звичаї Індії, Наука і культура Індії </metakeywords>
Індія Імперія Гуптів 1. Покажіть на карті Індію.
2. Як впливають географічні умови на заняття населення? 3. Назвіть найдавніші міста на річці Інд.
4. Які релігії були поширені в Індії? 5. Як і коли виник буддизм? Назвіть основні положення буддизму. 6. Згадайте, що таке касти, варни? Як поділяються варни?
Що спричиняє поділ суспільства на касти? Про то це свідчить? 7. Хто такі раджі?
На світанку Середньовіччя Індія складалася з багатьох невеликих країн найрізноманітніших типів. Кордони між ними змінювалися те швидше, аніж династії і раджі (князі), які гам правили, У Північній Індії сформувалося велике державне об'єднання - Магадха. Воно займало територію навколо середньої течії річки Гангу. Піднесення Магадхи почалося наприкінці ІІІ ст., коли при владі утвердився Гупта, який прийняв титул махараджі (великого царя). Саме вій започаткував династію Гуптів. Значне посилення Магадхи відбулося за правління його онука Чандрагупти (320- 335), який об'єднав Північну Індію. Держава Гуптів перетворилася на одну з найбільших імперій раннього Середньовіччя на Сході.
У VI ст. імперія Гуптів. що проіснувала близько двох століть, занепала, Остаточного удару їй завдало нашестя ефталітів (білих гунів), які прийшли з Центральної Азії. Після тривалих воєн у 528 р. гунти розбили армію ефталітів і поклали край вторгненням. Але це протистояння послабило імперію Гуптів і вона невдовзі зникла. На її уламках постало безліч менших країн, які стали легкою здобиччю для загарбників.
На індійські території неодноразово нападали араби. Починаючи з XI ст., ці землі хотіли завоювати тюркські мусульмани. У 1001 р. правитель міцної і войовничої тюрко-іранської держави Газневідів султан Махмуд Газквот здійснив свій перший похід в Індію. Легка перемога й багата військова здобич спонукали його продовжувати напади. У наступні роки він спустошував Індію ше 16 разів. Махмуд повергався додому в супроводі десятків тисяч полонених і переповнених золотом, сріблом та коштовностями караванів. Його столиця місто Газнї - розрослася розкішними будівлями, більшість яких спорудили індійські ремісники-бранці.
Касти й общини Ще в давнину в Індії відбувся поділ суспільства на чотири варни (стани). Це брахмани (жерці), кшатрії (воїни, правителі), вайш'ї (землероби, скотарі, торговці) і шудри (ремісники, слуги, раби).
КАСТА - замкнена суспільна група, члени якої пов'язані походженням, заняттям і правовим станом.
На початку нашої ери в організації варн спостерігаються значні зміни. Кожна варна стала поділятися на вищі й нижчі касти (давньоі ндійською «джаті» — народження, походження). Найбсзправнішою нижчою кастою були так звані «недоторканні», до яких ставилися з презирством. Вони виконували найважчу і найбрудпішу роботу: були слугами, прибирали сміття, забивали худобу тощо. До цієї касти належали й деякі відсталі племена У період Гуптів уже існували десятки каст.
Належність до певної касти визначалася походженням людини, вмінням поводитися, а також одягом, зачіскою, символічною позначкою на чолі, культурою харчування. Особи певної касти мали характерний тип житла, що відрізнявся зовнішнім виглядом і внутрішнім убранством. Люди, які належали до тієї чи іншої касти, були несхожі на осіб, належних до інших каст. Ніхто не мав права самовільно перейти з однієї касти в іншу. Шлюби між представниками різних каст, як правило, заборонялися. Однак у суспільстві не викликали осуду випадки, коли чоловік із вищої касти брав дружину з нижчої.
Специфікою індійською суспільства з давніх-давен була наявність у ньому сільської общини. Її основу становили декілька десятків або сотень родин землеробів-общинників, які володіли наділами й мали на них спадкове право. Община проводила зрошувальні роботи, організовувала необхідну взаємодопомогу й оборону. Постанови общини нерідко викарбовувалися на кам'яних плитах, умурованих у стіни храмів. Поступово з-поміж членів общини почали виокремлюватися ремісники: ковалі, теслярі, гончарі, каменярі, ткачі, мідники та ін. Вони обслуговували общину й отримували від неї все необхідне для прожиття.
Общину очолював староста, у якого було кілька помічників. Велике суспільне значення мала рада. Отже, індійська сільська община існувала як самоврядна одиниця, що забезпечувала себе всім необхідним. Це спричинило майже цілковиту відсутність у середньовічній Індії будь-якої внутрішньої торгівлі між містом і селом, що гальмувало розвиток суспільства в масштабах усієї країни.
ВИВЧАЄМО ДЖЕРЕЛА Напис 918 року про сільську общину Ми, члени зборів... села... прийняли таке рішення щодо виборів комітетів, починаючи з цього року, щорічно, а саме: «річного комітету», «комітету садів» і «комітету водойм».
[У селі] існує ЗО родів. Члени кожного з них повинні зібратися і написати на спеціальних білетах для жеребкування імена тих [жителів), які мають понад чверть моля землі, що обкладається податками; живуть у будинках, зведених на їхніх власних ділянках; перебувають у віці від ЗО до 60 років... тямущі в справах; володіють тілесною та духовною чистотою; не виконували общинних обов'язків упродовж трьох років і не к близькими родичами старшин, які виконували общинні обов'язки раніше.
| Потім ці білети | збираються в кожному кварталі, і хлопчик, який ще не вміє розрізняти знаки, виймає їх один за одним з тим, щоб від кожного кварталу було обрано по одній людині. Обрані таким чином 12 чоловік створюють «річний комітет». До цього так само мають бути витягнуті білети (з іменами членів) «комітету садів», і 12 чоловік нехай складуть «комітет садів». (Люди, записані) на решті шести білетах, утворять «комітет водойм».
Три комітети... нехай виконують свої обов'язки повних 360 днів...
1. Назвіть заняття мешканців села.
2. За якими ознаками й чеснотами висівалися кандидати в комітети? Чому?
3. Чи було голосування об'єктивним?
Делійський султанат Наприкінці XII ст. держава Газнсвідів була завойована Мухам медом Гурі, якпіі почав підкорювати індійські території. Ллє на цей раз мусульмани після грабунку індійських територій не повернули назад, а почали утверджувати своє панування в долині Гангу й просуватися вглиб Індії. У 1206 р.. після загибелі Мухаммеда Гурі, один із його воєначальників проголосив себе султаном і заснував па півночі Індії окрему державу зі столицею в Делі. Тому вона іі отримала назву Делійський султанат(1206-1526).
Державною релігією в Делійському султанаті було проголошено іслам, якпіі насаджувався, в основному, силою. Переважна більшість індійського населення вважалася «невірними». Ці люди стали маііже безправними іі сплачували непосильні податки. Особливо обтяжливим був подушний податок - джизья, що стягувався з усіх немусульман.
Вершини своєї могутності Делійський султанат досяг за правління талановитою воєначальника й адміністратора Ала ад-дін Мухаммеда (1296-1316). Він, передусім, дав відсіч монголам, які наприкінці XIII ст. здійснювали постійні напади на Північну Індію. Коли зовнішня небезпека минула. Ала ад-дін розпочав докорінні перетворення: призначив воїнам платню з державної скарбниці, підвищив податки, встановив сталі ціни па пшеницю, ячмінь, рис, цукор, олію, а також на тканини, коней, рабів тощо.
Наприкінці винятково жорстокого правління Ала ад-діна володіння Делійського султанату охопили весь Індостан. Проте ця держава виявилася дуже нестабільною і невдовзі після смерті свого творця почала занепадати. Наприкінці XIV ст. султанат розпочав міжусобну боротьбу. За цих умов у Північну Індію вторгся Тимур (Тамерлан). У 1398 р. він захопив Делі, пограбував це велике місто, стратив його жителів і повернувся назад у Середню Азію. Шлях, яким пройшли війська цього лютого завойовника, став пустелею. На Делійський султанат припинили зважати навіть правителі найближчих до столиці областей.
Після тривалого періоду смут часткове відродження держави відбулося за правління султана Бахула Лоді (1451-1489). Це був честолюбний, здібний і хоробрий володар. Він вів безперервні війни з метою розширення території султанату. Але на початку XVI ст. Індія опинилася перед заірозою нових іноземних нападів. У1526 р. на її терени вторгся нащадок Тимура кабульський правитель Бабур. Він захопив Делі й проголосив себе падишахом («великим царем»). Делійський султанат упав, а на його руїнах виникла імперія Великих Моголів, засновником якої став Бабур.
Релігійне життя та звичаї У перші століття нашої ери в Індії занепадає буддизм. Упродовж VIII- XII ст. його замінює індуїзм, що утвердився як основна релігія країни.
Серед розмаїття богів в індуїзмі найбільш поширені іі шановані Брахма. Вішну і Шпва. Вони утворюють «тримурті» тріаду головних богів. У центрі індуїстської релігії Брахма — творець усього живого. Звершуючи свої нелегкі справи, він щоразу втомлюється і засинає. І Іоки Брахма спить, світ скаженіє і згорає у вогні. Тоді Брахма прокидається, знову творить світ і засипає. І так щоразу. Бог Вішну є вершителем справедливості й добра, щирим борцем зі злом. Бог Шива втілює руйнівну силу. Цих трьох богів переважно зображують як єдине ціле.
Танцюючий Шива. Індія. XI XII ст. Шива, Парваті й Сканда. XI ст. Згідно з основними положеннями індуїзму, природа, все довкілля вважаються священними. Особливо шанують воду як велику очисну силу, тому одним із головних обрядів цієї релігії є ритуал щоденного омивання. Справжньою святістю наділяються води річки Ганг.
Головним положенням індуїзму є вчення про сансару: у своїх наступних життях людина може прийти на землю в будь-якому образі: рослин, людей, тварин. Індуїсти вшановують корів і змій як священних тварин; убивство корови лякало індуїстів сильніше, ніж убивство людини.
Індуїсти по-своєму сприймають смерть. Покійників спалюють. Із попелом осідає все негідне й нице, а з вогнем у рай відлітає очищена душа. Однак далеко не всі померлі заслуговували на рай. Тут усе вирішувала ііхпрма. тобто виконання людиною впродовж земного життя своїх обов'язків, дотримання правил поведінки тощо.
Адже індуїзм навчає, що кожна людина, залежно від способу життя, заслуговує па приналежність до вищої чи нижчої касти. Якщо людина вела чесне, добропорядне життя, то в наступному народженні її кастовий статус підвищиться, а якщо нечесне, то вона може народитися недоторканною чи якоюсь гидкою істотою.
Коли помирала дружина, чоловік мав право одружитися ще раз. Однак у випадку смерті чоловіка в жінки залишався небагатий вибір: або сеїті (самоспалення разом із тілом померлого), або невтішна іі принизлива доля вдови. Коли жінка обирала життя, то після спалення чоловіка їй голили все волосся (ще й брови) і знищували її прикраси, що залишилися від шлюбу, а нові забороняли носити. Із вдовою не дозволялося спілкуватися. Приречена на самотність та осуд жінка навіть спати, їсти та працювати була змушена окремо. Вважалося, що зустріч із нею приносить нещастя.
ВИВЧАЄМО ДЖЕРЕЛА ХІІІ ст. Розповідь про звичаї індуїстів із книги «Про різноманітність світу» Марко Поло ...Коли хто помре і тіло його спалюють, дружина кидається у погонь і спалює себе разом із чоловіком; таких жінок дуже хвалять. Кажучи правду, багато жінок роблять те, про що я вам зараз розповів. Місцевий народ молиться ідолам, а багато хто — бикові; бик, кажуть вони, найславніша тварина. М'ясо його ні за що у світі не їстимуть, і ніхто жодним чином не вб'є його.
...Ні звірів, ні худоби нони не вбивають, а захочеться їм поїсти баранини, або іншого м'яса, або птиці, то вбивати примушують сарацинів або інших людей не їхньої віри та звичаю. Є в них такий ще звичай: щодня двічі, уранці і увечері, усі чоловіки й жінки миються і. не омившись, не почнуть ні їсти, ні нити; а хто двічі на день не миється, тих вони вважають єретиками...
1. На які традиції звернув увагу Марко Поло в Індії?
2. Доведіть за текстом, що індійці вшановували тварин і не завдавали їм шкоди.
3. Як ви гадаєте, що здивувало Марко Поло більше — саті або те, що всі чоловіки й жінки два рази на день миються?
Більшість індуїстів прагнула поклонитися святим місцям. Численні паломники омивалися водами священного Гангу, підносили споїм божествам розкішні гірлянди квітів, обкурювали їхні зображення чи статуї пахощами, вершили перед ними святкові дійства. Індуїсти поклонялися богам у храмах і монастирях. Серцем храму було святилище — помешкання головного божества. Тут вершилися молитви. Часто біля храму була водойма. Якщо її не було, то облаштовували драбину, яка вела вниз до річки. Там проходили ритуальні омивання. У храмі споруджували також окрему залу, у якій здійснювалися ритуальні ганці. Адже, крім ремісників або писарів, тут проживали ще музиканти іі танцівниці. Індуїстські храми та монастирі звільнялися від сплати податків.
У їхньому підпорядкуванні були цілі села, жителі яких постачали продукти й інші життєво необхідні речі.
Хоча буддизм як релігія почав поступово занепадати, він продовжував мати своїх прихильників. Де-не-де навіть з'являлися нові буддиські храми. Переваги буддизму полягали в тому, що він надавав можливість одночасно дотримуватися нової і старої віри. Основним було те, що буддизм не визнавав поділу людей на варни й касти. Тому найшанованішим він був у колі недоторканних. Буддизм переконував, що доля людини залежить від неї самої.
Індійські танцюристки в народних костюмах. Сучасні фото
Оригінальними с звичаї індійців. Особливо це виявляється в їхній манері одягатися та способі харчування. За одяг індійцям правив довгий відріз тканини. Ним вони обвивали своє тіло й ноги, а вільний кінець перекидали через плече. У жінок такий одяг називався сарі. До появи ісламу індійці не носили взуття і головні убори. Тільки коли сонце припікало немилосердно, жінки прикривали голову кінцем сарі. Чоловіки носили напівдовге, а жінки — довге волосся. Жінки зазвичай одягали різноманітні прикраси, мали розписи на руках, долонях і ступнях, символічну цятку на чолі.
Мусульмани поширили в Індії традицію носити головні убори (тюрбани), туфлі та черевики. З їхнім приходом почали також шити одяг, передусім шальвари (шаровари) і штани, сорочки та сюртуки для чоловіків і спідниці для жінок.
Середньовічні індійці харчувалися переважно рослинними стравами й молочними продуктами. Вони майже не споживали м'ясо й алкогольні напої. Природні умови давали можливість індійцям збирати врожай двічі-тричі на рік. Тут вирощували пшеницю, горох, цукрову тростину та понад 20 сортів рису. Індія була також багатою на різні овочі та фрукти. Цікаво, що чай середньовічні індійці не вживали. В Індію його пізніше завезли англійці.
ВИВЧАЄМО ДЖЕРЕЛА VII ст. Китайський мандрівник Сюань Цзан про одяг індійців Одяг індійці не кроять і не шиють. Вони дуже люблять білі тканини іі мало цінують кольорові чи прикрашені малюнком... Свої плаття індійці роблять з каушейї й бавовни. Каушейю виробляє дикий шовковичний хробак. У них є плаття з кшауми — особливого виду коноплі. Одяг робиться з так званого камбала, зітканого з тонкої козячої вовни, і з карала, то виробляється з тонкої вовни дикої тварини.
1. Із чого виготовляли індійці одяг?
2. Про одяг індійців якого часу розповідає Сюань Цзан? Доведіть.
Наука і культура В епоху Середньовіччя в Індії були сприятливі умови для розвитку освіти і науки, зокрема математики, астрономії, медицини. Індійські математики застосовували оригінальну десяткову систему лічби, яка посередництвом арабів згодом потрапила до Європи. Звідси й назва — арабські числа. Високого рівня досягла астрономічна наука. Учені навчилися точніше визначати місце розміщення планет, вимірювати час тощо. Деякі індійські астрономи були відомі далеко за межами країни. Вагомі знання було накопичено й у галузі медицини. При лікуванні хвороб велике значення надавалося водним процедурам, застосуванню грав, здоровому способу харчування. Тоді ж був укладений довідник лікарських рослин.
У буддійських монастирях вивчали стародавні рукописи та створювали нові. За знаннями сюди сходилися прихильники буддизму з усіх куточків Азії. Так монастирі перетворювалися на своєрідні університети. Найбільшої популярності з-поміж таких шкіл здобула Наланда. Вона мала неабияку підтримку з боку багатьох азійських правителів, які надавали кошти для її розвитку. Тому навчання тут було безкоштовним. Учні та вчителі також отримували все необхідне для прожиття, у тому числі іі житло, медичну допомогу тощо.
ВИВЧАЄМО ДЖЕРЕЛА VII ст. Китайський мандрівник Сюань Цзан про Наландський університет Жерці, яких тут декілька тисяч, — люди виняткових здібностей і талантів. У даний час їхня популярність луже велика... Вони строго дотримуються приписів морального закону.
...З ранку й до ночі попи зайняті роздумами. Старі й молоді взаємно допомагають одне одному. Тих, хто не спроможний розібратись у Трипітаці (головка священна книга буддистів), поважають мало, вони соромляться і змушені переховуватися. Унаслідок цього, безліч учених з різних міст, які прагнули швидко здобути вміння вправно вести дискусії, приходять у Наланду. щоб розібратися у своїх сумнівах, після чого потік їхньої мудрості поширюється на всіх. З цієї причини дехто присвоює собі титул і ірландського вченого, завдяки чому має повагу всюди, де б не з'являвся.
1. Що вивчалося в Наланді як основний предмет?
2. Як суспільство ставилося до вчених?
РАДЖПУТИ («сини раджі») — нійськово-аристократична еліта індійського суспільства, яка займалася виключно воєнною справою, конкуруючи в цьому з кшатріями.
Гордістю Наланди була унікальна бібліотека, у якій працювало багато переписувачів. Можна стверджувати, що це був справжній центр просвітництва світової буддійської спільноти. На жаль, Налапда не збереглася до наших днів — знамениту школу безжально знищили мусульмани ще наприкінці XII ст.
Здобула визнання також індійська література. Епічні, ліричні та драматичні твори писали санскритом -літературно опрацьованою давньоіндійською мовою. Проте для більшості народу вона була незрозумілою. В епоху Гуптів жив і творив талановитий поет і драматург Калідаса. В основі його творів — людина, її світогляд, прикрощі та радощі, які вона переживає на своєму життєвому шляху. Усесвітньо відома п'єса Калідаси «Шакунтала» перекладена багатьма мовами світу. У ній романтично й піднесено зображено щире кохання раджі та простої дівчини.
Поступово санскритська література набувала підкреслено вишуканого, придворного характеру. У цей час літературні твори почали писати народними мовами. Це була переважно епічна поезія, що звеличувала мужню боротьбу раджпутів (військово-аристократичної еліти індійського суспільства) з мусульманами. Окрему групу становили твори релігійно-міфологічного спрямування, в основу яких лягли сюжети на тему індуїзму. З X ст. санскрит стає в основному мовою науки.
Особлива роль в Індії відводилася театру. Він був двох типів. Знать мала свій придворний театр. Інший, народний театр масок та ляльок, працював просто неба. Актори здійснювали свої вистави під музичний супровід та танці. Саме танцям в індійському суспільстві належить особливе місце. Кожен рух, жест мав певне значення. На оволодіння секретами цього витонченого мистецтва витрачалися іноді роки.
Ще в період правління Гуитів значного розквіту досягла архітектура та скульптура. Особливо дивують печерні храми. Найвідомішим серед них є печерний буддійський храм в Лджанті. Це комплекс із прорубаних у скелі 29 печер. Він є зразком краси й гармонії, де органічно переплелися мистецтво архітектури, скульптури й живопису. Надзвичайно складною є техніка виконання розпису стін. Кожного вражає, як у печерному напівмороці фарби якось дивно випромінюють світло. їхні складові елементи не розгадано до цього часу. Серед основних сюжетів — сцени з життя Будди, ілюстрації до священних текстів, а також різноманітні декоративні малюнки тварин і рослин. До шедеврів аджантських печер належить і галерея жіночих портретів. Ще величнішим є архітектурний комплекс в Елурі, який виник у V—VIII ст. Він має 34 зали й галереї.
Насадження ісламу змінило розвиток культури Індії. Найбільше це вилинуло на скульптуру та живопис, адже мусульмани забороняли зображати людей і тварин. Натомість поширилися рослинний орнамент, мозаїка, а монументальна архітектура досягла справжніх висот. З'явилися величезні арки, куполи, склепіння. Серед них — збудований у XIII ст. унікальний мінарет Кутб-Мінар у Делі. Це найбільша у світі колона доби Середньовіччя висотою понад 70метрів.
Шедеври індійської культури є гідним внеском у скарбницю світових надбань людства.
1. Які події відбулися в Індії в 1206,1398,1526 роках?
2. Визначте основні положення індуїзму. Що приваблює або відштовхує в цііі релігії?
3. Чим суттєво відрізнялися касти й варни?
4. Поясніть, чому наявність сільської общини спричинила майже цілковиту відсутність у середньовічній Індії внутрішньої торгівлі між містом і селом.
5. Порівняйте, які моральні чесноти цінувалися в індуїзмі, буддизмі, конфуціанстві.
6. Назвіть досягнення індійської культури в науні. літературі, архітектурі, театральному мистецтві.
7. Як позначилося на розвиткові індійської культури, зокрема образотворчому мистецтві, завоювання монголами країни?
8. Прочитайте поезію Дж. Р. Кіплінга й визначте, який індійський звичай описав поет. Вночі запалало вогнище смертне І світло було, наче вдень. Дерева гілками шуміли бентежно — Співали сумних пісень. Аж раптом з дзвіниці несамовито Ясна, як сама зоря. Полинула жінка, журбою сповита У полум'я до царя.
9. Яка доля чекала жінку після смерті чоловіка?
І.М. Ліхтей Історія середніх віків 7 клас Вислано читачами інтернет-сайту
уроки всесвітньої історії, програма з всесвітньої історії 7 клас, підручник з всесвітньої історії
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|