|
|
(1 промежуточная версия не показана) | Строка 1: |
Строка 1: |
| '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська мова|Українська мова]]>>[[Українська мова 9 клас|Українська мова 9 клас]]>> Українська мова: Контрольний твір у публіцистичному стилі на суспільну тему''' | | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська мова|Українська мова]]>>[[Українська мова 9 клас|Українська мова 9 клас]]>> Українська мова: Контрольний твір у публіцистичному стилі на суспільну тему''' |
| | | |
- | <br> <metakeywords>Українська мова, клас, урок, на тему, 9 клас, Контрольний твір у публіцистичному стилі на суспільну тему.</metakeywords>КОНТРОЛЬНИЙ ТВІР У ПУБЛІЦИСТИЧНОМУ СТИЛІ НА СУСПІЛЬНУ ТЕМУ | + | <br> <metakeywords>Українська мова, клас, урок, на тему, 9 клас, Контрольний твір у публіцистичному стилі на суспільну тему.</metakeywords> |
| + | |
| + | <br> |
| | | |
| <u></u> | | <u></u> |
Строка 9: |
Строка 11: |
| <u>''Пригадаймо''</u> | | <u>''Пригадаймо''</u> |
| | | |
- | 1. Пригадайте з уроків історії, правознавства, що таке суспільство.<br>2. Чим вимірюється матеріальний і духовний розвиток суспільства?<br>3. З чого складається духовна культура суспільства? | + | 1. Пригадайте з уроків історії, [[Правознавство|'''правознавства''']], що таке [[Ділова_етика_та_суспільство.|'''суспільство''']].<br>2. Чим вимірюється матеріальний і духовний розвиток суспільства?<br>3. З чого складається духовна культура суспільства? |
| | | |
| 397. | | 397. |
Строка 15: |
Строка 17: |
| I. Спишіть уривки з «Енеїди» І. Котляревського. Які з них можна вважати афористичними? Відповідь обґрунтуйте. | | I. Спишіть уривки з «Енеїди» І. Котляревського. Які з них можна вважати афористичними? Відповідь обґрунтуйте. |
| | | |
- | ***<br>''Не будеш тут ходить на парі,<br>А зараз підеш чотирма; <br>Пропали, як сірко в базарі!<br>Готовте шиї до ярма! <br>По нашому хахлацьку строю <br>Не будеш цапом, ні козою, <br>А вже запевне що волом:<br>І будеш в плузі похожати,<br>До броваря дрова таскати,<br>А може, підеш бовкуном.'' | + | ***<br>Не будеш тут ходить на парі,<br>А зараз підеш чотирма; <br>Пропали, як сірко в базарі!<br>Готовте шиї до ярма! <br>По нашому хахлацьку строю <br>Не будеш цапом, ні козою, <br>А вже запевне що волом:<br>І будеш в плузі похожати,<br>До броваря дрова таскати,<br>А може, підеш бовкуном. |
| | | |
- | ***<br>''...Нехай Еней сідла рутульця, <br>Нехай спиха Латина з стульця,<br>Нехай поселить тут свій рід. <br>Но тілько щоб латинське плем'я<br>Удержало на вічне врем'я <br>Імення, мову, віру, вид.'' | + | ***<br>...Нехай Еней сідла рутульця, <br>Нехай спиха Латина з стульця,<br>Нехай поселить тут свій рід. <br>Но тілько щоб латинське плем'я<br>Удержало на вічне врем'я <br>Імення, мову, віру, вид. |
| | | |
- | ***<br>''Де общеє добро в упадку, <br>Забудь отця, забудь і матку,<br>Лети повинность ісправлять.'' | + | ***<br>Де общеє добро в упадку, <br>Забудь отця, забудь і матку,<br>Лети повинность ісправлять. |
| | | |
- | ***<br>''Ні холодно було, ні душно,<br>А саме так, як в сіряках, <br>І весело, і так не скучно, <br>На великодних як святках; <br>Коли кому що захотілось, <br>То тут як з неба і вродилось...'' | + | ***<br>Ні холодно було, ні душно,<br>А саме так, як в сіряках, <br>І весело, і так не скучно, <br>На великодних як святках; <br>Коли кому що захотілось, <br>То тут як з неба і вродилось... |
| | | |
| ІІ. Яких суспільних тем торкається автор у поданих висловлюваннях? | | ІІ. Яких суспільних тем торкається автор у поданих висловлюваннях? |
Строка 27: |
Строка 29: |
| <u>''Запам'ятаймо''</u> | | <u>''Запам'ятаймо''</u> |
| | | |
- | Твір у публіцистичному стилі на суспільну тему належить до творів-роздумів. Талановито написані публіцистичні твори на важливу суспільну тему викликають широкий громадський резонанс, а часто й дискусії. | + | Твір у публіцистичному стилі на суспільну тему належить до [[Твір-роздум_на_морально-етичну_тему_:«_Всьому_початок_є_любов_»|'''творів-роздумів''']]. Талановито написані публіцистичні твори на важливу суспільну тему викликають широкий громадський резонанс, а часто й дискусії. |
| | | |
| 398. | | 398. |
| | | |
- | І. Прочитайте окремі строфи з третьої частини «Енеїди» І. Котляревського. Які вади суспільства висміює письменник? | + | І. Прочитайте окремі строфи з третьої частини «[[Тема_9._Іван_Котляревський_«Енеїда»,_«Наталка_Полтавка»|'''Енеїди''']]» І. Котляревського. Які вади суспільства висміює письменник? |
| + | |
| + | 1. Всім старшинам тут без розбору,<br>Панам, підпанкам і слугам<br>Давали в пеклі добру хльору, <br>Всім по заслузі, як котам.<br>Тут всякиї були цехмистри, <br>І ратмани, і бургомистри,<br>Судді, підсудки, писарі,<br>Які по правді не судили <br>Та тілько грошики лупили<br>І одбирали хабарі.<br><br>2. Сутяга толковав укази,<br>І що то значить наш Статут; <br>Розказовав свої прокази, <br>На світі що робив сей плут.<br>Мудрець же физику провадив,<br>І толковав якихсь монадів,<br>І думав, відкіль взявся світ? <br>А мартопляс кричав, сміявся, <br>Розказовав і дивовався, <br>Як добре знав жінок дурить.<br><br>3. Батьки, які синів не вчили,<br>А гладили по головах,<br>І тілько знай що їх хвалили,<br>Кипіли в нефті в казанах;<br>Що через їх синки в ледащо <br>Пустилися, пішли в нінащо, <br>А послі чубили батьків, <br>І всею силою бажали, <br>Батьки щоб швидче умирали,<br>Щоб їм принятись до замків.<br><br>4. Моти, картьожники, п'янюги<br>І весь проворний чесний род;<br>Лакеї, конюхи і слуги,<br>Всі кухарі і скороход,<br>Побравшись за руки, ходили <br>І все о плутнях говорили, <br>Які робили, як жили, <br>Як паней і панів дурили, <br>Як по шиньках вночі ходили<br>І як з кишень платки тягли. |
| + | |
| | | |
- | ''1. Всім старшинам тут без розбору,<br>Панам, підпанкам і слугам<br>Давали в пеклі добру хльору, <br>Всім по заслузі, як котам.<br>Тут всякиї були цехмистри, <br>І ратмани, і бургомистри,<br>Судді, підсудки, писарі,<br>Які по правді не судили <br>Та тілько грошики лупили<br>І одбирали хабарі.''<br>''<br>2. Сутяга толковав укази,<br>І що то значить наш Статут; <br>Розказовав свої прокази, <br>На світі що робив сей плут.<br>Мудрець же физику провадив,<br>І толковав якихсь монадів,<br>І думав, відкіль взявся світ? <br>А мартопляс кричав, сміявся, <br>Розказовав і дивовався, <br>Як добре знав жінок дурить.''<br><br>''3. Батьки, які синів не вчили,<br>А гладили по головах,<br>І тілько знай що їх хвалили,<br>Кипіли в нефті в казанах;<br>Що через їх синки в ледащо <br>Пустилися, пішли в нінащо, <br>А послі чубили батьків, <br>І всею силою бажали, <br>Батьки щоб швидче умирали,<br>Щоб їм принятись до замків.''<br><br>''4. Моти, картьожники, п'янюги<br>І весь проворний чесний род;<br>Лакеї, конюхи і слуги,<br>Всі кухарі і скороход,<br>Побравшись за руки, ходили <br>І все о плутнях говорили, <br>Які робили, як жили, <br>Як паней і панів дурили, <br>Як по шиньках вночі ходили<br>І як з кишень платки тягли.''
| |
| | | |
| ІІ. Яку лексику використав автор для сатиричного змалювання пекла? | | ІІ. Яку лексику використав автор для сатиричного змалювання пекла? |
| + | |
| + | |
| | | |
| ІІІ. Запишіть сучасні відповідники застарілих висловів, ужитих у поданих текстах. | | ІІІ. Запишіть сучасні відповідники застарілих висловів, ужитих у поданих текстах. |
| + | |
| + | |
| | | |
| 399. | | 399. |
Строка 43: |
Строка 51: |
| І. Пригадайте, які теми суспільного життя порушив І. Котляревський у поемі «Енеїда». | | І. Пригадайте, які теми суспільного життя порушив І. Котляревський у поемі «Енеїда». |
| | | |
- | ІІ. Напишіть твір на суспільну тему. Виберіть епіграф до твору, використавши цитату з «Енеїди» І. Котляревського. Наголосіть на вічних темах класичної української поеми. | + | ІІ. Напишіть твір на суспільну тему. Виберіть епіграф до твору, використавши цитату з «Енеїди» І. Котляревського. Наголосіть на вічних темах класичної української [[Поема_«Мазепа»,_історична_основа_та_романтичний_міф.|'''поеми''']]. |
| | | |
| 400. | | 400. |
Строка 51: |
Строка 59: |
| ''Телебачення та свобода вибору'' | | ''Телебачення та свобода вибору'' |
| | | |
- | Сучасне телебачення має в руках могутню силу. Згадую репортажі про повінь, яка нещодавно прокотилась Європою. Мене вразив не розгул стихії та не масштаби руйнувань, а поведінка людей. Частина рятувалась, інша частина їх рятувала (інколи виявляючи справжній героїзм), а третя — щодня відвідувала місце біди як атракціон. Чехи, які юрмилися в Празі біля Карлового мосту, щоб не проґавити моменту, коли цей шедевр архітектури змиє хвиля; німці, які з не меншим захопленням спостерігали за тим, як повінь руйнує тільки-но відновлений дрезденський Цвінгер, де, між іншим, зберігається «Мадонна» Рафаеля; росіяни, які рвалися відпочивати на узбережжя, де ще не були прибрані тіла загиблих; українці, які мародерствували на зруйнованих водною стихією чернівецьких базарах... Різні країни, різна ментальність, а результат, як бачите, той самий. Він ще красномовніший через те, що цей своєрідний тест Творець запропонував людям майже одночасно. Телебачення ж його просто зафіксувало. | + | Сучасне телебачення має в руках могутню силу. Згадую репортажі про повінь, яка нещодавно прокотилась [[Європейське_середньовічне_місто._Повні_уроки|'''Європою''']]. Мене вразив не розгул стихії та не масштаби руйнувань, а поведінка людей. Частина рятувалась, інша частина їх рятувала (інколи виявляючи справжній героїзм), а третя — щодня відвідувала місце біди як атракціон. Чехи, які юрмилися в Празі біля Карлового мосту, щоб не проґавити моменту, коли цей шедевр архітектури змиє хвиля; німці, які з не меншим захопленням спостерігали за тим, як повінь руйнує тільки-но відновлений дрезденський Цвінгер, де, між іншим, зберігається «Мадонна» Рафаеля; росіяни, які рвалися відпочивати на узбережжя, де ще не були прибрані тіла загиблих; українці, які мародерствували на зруйнованих водною стихією чернівецьких базарах... Різні країни, різна ментальність, а результат, як бачите, той самий. Він ще красномовніший через те, що цей своєрідний тест Творець запропонував людям майже одночасно. Телебачення ж його просто зафіксувало. |
| | | |
- | Проте результати опитувань, які час від часу проводять у різних країнах, свідчать, що в занепаді культури та духовності все одно звинувачують пресу. Останнє з відомих мені опитувань провели не так давно в сусідній Росії. 60 % респондентів твердо переконані, що духовність і культура в їхній країні в повному занепаді. Винне насамперед телебачення, яке змагається в показі «чорнухи» та поганого іноземного кіно, а свого рідного не показує і не знімає. Думаю, що таке опитування в Україні дасть не менш виразні результати, а оцінки стану вітчизняної культури будуть ще різкішими. | + | Проте результати опитувань, які час від часу проводять у різних країнах, свідчать, що в занепаді культури та духовності все одно звинувачують пресу. Останнє з відомих мені опитувань провели не так давно в сусідній Росії. 60 % респондентів твердо переконані, що духовність і культура в їхній країні в повному занепаді. Винне насамперед телебачення, яке змагається в показі «чорнухи» та поганого іноземного кіно, а свого рідного не показує і не знімає. Думаю, що таке опитування в [[Я_і_Україна|'''Україні''']] дасть не менш виразні результати, а оцінки стану вітчизняної культури будуть ще різкішими. |
| | | |
- | На мій погляд, такі опитування засвідчують не лише стан духовності та культури та визначають їх «гробарів». Вони свідчать і про те, що ми все ще чекаємо, що хтось за нас обере «розумне, добре, вічне», розсіє його, а нам залишиться тільки спожити готовий продукт. А як же свобода вибору, яка, безумовно, є досягненням нашої молодої та недосконалої демократії? Ми нарешті отримали доступ до таких явищ культури, про які й мріяти не могли в часи тоталітарного минулого. Тобто вибір — година з Хемінгуеєм чи вечір з Хічкоком — це наш вибір. Ми отримали можливість самим визначати якість культурного продукту, який би хотіли мати. До того ж вибір є де реалізувати: достатньо бібліотек (хоча вони й животіють, а не живуть), збільшилася кількість театрів, музеїв, художніх галерей. | + | На мій погляд, такі опитування засвідчують не лише стан духовності та культури та визначають їх «гробарів». Вони свідчать і про те, що ми все ще чекаємо, що хтось за нас обере «розумне, добре, вічне», розсіє його, а нам залишиться тільки спожити готовий продукт. А як же свобода вибору, яка, безумовно, є досягненням нашої молодої та недосконалої демократії? Ми нарешті отримали доступ до таких явищ культури, про які й мріяти не могли в часи тоталітарного минулого. Тобто вибір — година з Хемінгуеєм чи вечір з Хічкоком — це наш вибір. Ми отримали можливість самим визначати якість культурного продукту, який би хотіли мати. До того ж вибір є де реалізувати: достатньо бібліотек (хоча вони й животіють, а не живуть), збільшилася кількість театрів, музеїв, художніх галерей. |
| | | |
| Розумним і високоосвіченим людям, які виховані на високому Мистецтві, психологічно важко змиритися із засиллям непотребу. | | Розумним і високоосвіченим людям, які виховані на високому Мистецтві, психологічно важко змиритися із засиллям непотребу. |
Строка 67: |
Строка 75: |
| 400. | | 400. |
| | | |
- | Прочитайте текст. Запишіть, хто такий Сократ і чим він уславився. | + | Прочитайте [[Тема_5._Що_таке_текст|'''текст''']]. Запишіть, хто такий Сократ і чим він уславився. |
| | | |
| Майже аксіомою стало переконання, надзвичайно характерне чи не для всіх часів і народів: ще Сократ стверджував, що культура гине, а сучасна йому молодь гірша, аніж молодь попередніх поколінь. | | Майже аксіомою стало переконання, надзвичайно характерне чи не для всіх часів і народів: ще Сократ стверджував, що культура гине, а сучасна йому молодь гірша, аніж молодь попередніх поколінь. |
Строка 80: |
Строка 88: |
| | | |
| '''<u>Зміст уроку</u>''' | | '''<u>Зміст уроку</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] конспект уроку і опорний каркас | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] конспект уроку і опорний каркас |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] презентація уроку | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] презентація уроку |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] акселеративні методи та інтерактивні технології | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] акселеративні методи та інтерактивні технології |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] закриті вправи (тільки для використання вчителями) | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] закриті вправи (тільки для використання вчителями) |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] оцінювання | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] оцінювання |
| | | |
| '''<u>Практика</u>''' | | '''<u>Практика</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] задачі та вправи,самоперевірка | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] задачі та вправи,самоперевірка |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] практикуми, лабораторні, кейси | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] практикуми, лабораторні, кейси |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] домашнє завдання | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] домашнє завдання |
| | | |
| '''<u>Ілюстрації</u>''' | | '''<u>Ілюстрації</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] реферати | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] реферати |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] фішки для допитливих | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] фішки для допитливих |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] шпаргалки | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] шпаргалки |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати |
| | | |
| '''<u>Доповнення</u>''' | | '''<u>Доповнення</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ) | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ) |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] підручники основні і допоміжні | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] підручники основні і допоміжні |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] тематичні свята, девізи | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] тематичні свята, девізи |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] статті | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] статті |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] національні особливості | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] національні особливості |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] словник термінів | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] словник термінів |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] інше | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] інше |
| | | |
| '''<u>Тільки для вчителів</u>''' | | '''<u>Тільки для вчителів</u>''' |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки] | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/Idealny_urok.html ідеальні уроки] |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] календарний план на рік | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] календарний план на рік |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] методичні рекомендації | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] методичні рекомендації |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] програми | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] програми |
- | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення] | + | [[Image:1236084776 kr.jpg|10x10px|1236084776 kr.jpg]] [http://xvatit.com/forum/ обговорення] |
| | | |
| | | |
Текущая версия на 11:13, 10 октября 2012
Гіпермаркет Знань>>Українська мова>>Українська мова 9 клас>> Українська мова: Контрольний твір у публіцистичному стилі на суспільну тему
§ 43. Письмовий твір у публіцистичному стилі на суспільну тему
Пригадаймо
1. Пригадайте з уроків історії, правознавства, що таке суспільство. 2. Чим вимірюється матеріальний і духовний розвиток суспільства? 3. З чого складається духовна культура суспільства?
397.
I. Спишіть уривки з «Енеїди» І. Котляревського. Які з них можна вважати афористичними? Відповідь обґрунтуйте.
*** Не будеш тут ходить на парі, А зараз підеш чотирма; Пропали, як сірко в базарі! Готовте шиї до ярма! По нашому хахлацьку строю Не будеш цапом, ні козою, А вже запевне що волом: І будеш в плузі похожати, До броваря дрова таскати, А може, підеш бовкуном.
*** ...Нехай Еней сідла рутульця, Нехай спиха Латина з стульця, Нехай поселить тут свій рід. Но тілько щоб латинське плем'я Удержало на вічне врем'я Імення, мову, віру, вид.
*** Де общеє добро в упадку, Забудь отця, забудь і матку, Лети повинность ісправлять.
*** Ні холодно було, ні душно, А саме так, як в сіряках, І весело, і так не скучно, На великодних як святках; Коли кому що захотілось, То тут як з неба і вродилось...
ІІ. Яких суспільних тем торкається автор у поданих висловлюваннях?
Запам'ятаймо
Твір у публіцистичному стилі на суспільну тему належить до творів-роздумів. Талановито написані публіцистичні твори на важливу суспільну тему викликають широкий громадський резонанс, а часто й дискусії.
398.
І. Прочитайте окремі строфи з третьої частини «Енеїди» І. Котляревського. Які вади суспільства висміює письменник?
1. Всім старшинам тут без розбору, Панам, підпанкам і слугам Давали в пеклі добру хльору, Всім по заслузі, як котам. Тут всякиї були цехмистри, І ратмани, і бургомистри, Судді, підсудки, писарі, Які по правді не судили Та тілько грошики лупили І одбирали хабарі.
2. Сутяга толковав укази, І що то значить наш Статут; Розказовав свої прокази, На світі що робив сей плут. Мудрець же физику провадив, І толковав якихсь монадів, І думав, відкіль взявся світ? А мартопляс кричав, сміявся, Розказовав і дивовався, Як добре знав жінок дурить.
3. Батьки, які синів не вчили, А гладили по головах, І тілько знай що їх хвалили, Кипіли в нефті в казанах; Що через їх синки в ледащо Пустилися, пішли в нінащо, А послі чубили батьків, І всею силою бажали, Батьки щоб швидче умирали, Щоб їм принятись до замків.
4. Моти, картьожники, п'янюги І весь проворний чесний род; Лакеї, конюхи і слуги, Всі кухарі і скороход, Побравшись за руки, ходили І все о плутнях говорили, Які робили, як жили, Як паней і панів дурили, Як по шиньках вночі ходили І як з кишень платки тягли.
ІІ. Яку лексику використав автор для сатиричного змалювання пекла?
ІІІ. Запишіть сучасні відповідники застарілих висловів, ужитих у поданих текстах.
399.
І. Пригадайте, які теми суспільного життя порушив І. Котляревський у поемі «Енеїда».
ІІ. Напишіть твір на суспільну тему. Виберіть епіграф до твору, використавши цитату з «Енеїди» І. Котляревського. Наголосіть на вічних темах класичної української поеми.
400.
І. Прочитайте текст. У чому ви згодні з роздумами журналіста, а в чому — ні? Запишіть свої міркування про сучасні телепрограми, які обираєте для перегляду.
Телебачення та свобода вибору
Сучасне телебачення має в руках могутню силу. Згадую репортажі про повінь, яка нещодавно прокотилась Європою. Мене вразив не розгул стихії та не масштаби руйнувань, а поведінка людей. Частина рятувалась, інша частина їх рятувала (інколи виявляючи справжній героїзм), а третя — щодня відвідувала місце біди як атракціон. Чехи, які юрмилися в Празі біля Карлового мосту, щоб не проґавити моменту, коли цей шедевр архітектури змиє хвиля; німці, які з не меншим захопленням спостерігали за тим, як повінь руйнує тільки-но відновлений дрезденський Цвінгер, де, між іншим, зберігається «Мадонна» Рафаеля; росіяни, які рвалися відпочивати на узбережжя, де ще не були прибрані тіла загиблих; українці, які мародерствували на зруйнованих водною стихією чернівецьких базарах... Різні країни, різна ментальність, а результат, як бачите, той самий. Він ще красномовніший через те, що цей своєрідний тест Творець запропонував людям майже одночасно. Телебачення ж його просто зафіксувало.
Проте результати опитувань, які час від часу проводять у різних країнах, свідчать, що в занепаді культури та духовності все одно звинувачують пресу. Останнє з відомих мені опитувань провели не так давно в сусідній Росії. 60 % респондентів твердо переконані, що духовність і культура в їхній країні в повному занепаді. Винне насамперед телебачення, яке змагається в показі «чорнухи» та поганого іноземного кіно, а свого рідного не показує і не знімає. Думаю, що таке опитування в Україні дасть не менш виразні результати, а оцінки стану вітчизняної культури будуть ще різкішими.
На мій погляд, такі опитування засвідчують не лише стан духовності та культури та визначають їх «гробарів». Вони свідчать і про те, що ми все ще чекаємо, що хтось за нас обере «розумне, добре, вічне», розсіє його, а нам залишиться тільки спожити готовий продукт. А як же свобода вибору, яка, безумовно, є досягненням нашої молодої та недосконалої демократії? Ми нарешті отримали доступ до таких явищ культури, про які й мріяти не могли в часи тоталітарного минулого. Тобто вибір — година з Хемінгуеєм чи вечір з Хічкоком — це наш вибір. Ми отримали можливість самим визначати якість культурного продукту, який би хотіли мати. До того ж вибір є де реалізувати: достатньо бібліотек (хоча вони й животіють, а не живуть), збільшилася кількість театрів, музеїв, художніх галерей.
Розумним і високоосвіченим людям, які виховані на високому Мистецтві, психологічно важко змиритися із засиллям непотребу.
Але його буде ще більше, бо маскультура дуже швидко переорієнтувалася на потреби сіренької маси. А втім, — нікому і ніщо не заважає вимкнути телевізор під час показу фальшиво-плаксивого серіалу і взяти в руки гарну книжку. Категорії занепаду чи, навпаки, розквіту культури та духовності — то категорії відносні, залежні від суб'єктивного смаку (За В. Демченком).
ІІ. Попрацюйте в групах. Проведіть дискусію про ваш погляд на розвиток сучасного телебачення за участю опонентів.
ІІІ. За результатами проведеної дискусії напишіть твір на обговорювану тему.
400.
Прочитайте текст. Запишіть, хто такий Сократ і чим він уславився.
Майже аксіомою стало переконання, надзвичайно характерне чи не для всіх часів і народів: ще Сократ стверджував, що культура гине, а сучасна йому молодь гірша, аніж молодь попередніх поколінь.
Стародавні афіняни, як відомо, не лише погоджувалися з цими поглядами, а й знайшли причину цих негараздів у філософії самого Сократа, засудивши його до страти.
С. Я. Єрмоленко, В. Т. Сичова, Українська мова, 9 клас Вислано читачами з інтернет-сайтів
Скачати календарно-тематичне планування з української мови, відповіді на тести, завдання та відповіді школяру, книги та підручники, курси учителю з української мови для 9 класу
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|