'''Тема: ''' Загальна характеристика провідних шляхів розвитку поезії сер. ХІХ ст. Від романтизму до символізму.<br>'''Мета''': познайомити учнів з поезією романтизму і символізму середини 19ст. <br> - розвиток аналітичного мислення учнів;<br> - виховання інтересу до поетичної творчості, пошани до культурної спадщини.<br>'''Тип уроку:''' навчально - виховний<br>'''Хід уроку:'''<br>Поезія – це небесне полум’я, яке менше або більше входить до складу людської душі - це поєднання уяви, чутливості, мрійливості, - незрідка в поезя виражає і муку і втіху людей.<br>Без поезії не було б нічого тривалого, вірного, визначеного; і те, що ми називаємо безсмертям на землі, не могло б існувати без поезії.<br>Проходять століття, міста і пам'ятники рук людських руйнуються і лише поезія залишається вічною. Саме у поезії ми знаходимо все те що нас цікавить, тут ми переживаємо всю палітру відчуттів, де сплітаються любов і ненависть, відданість і зрада; у ній ми відчуваємо всю досконалість природи, – де обличчя сонця, що горить, протиставлений холодним водам океану; сонце, що зупинилося на горизонті і, подібно до полум'яної гори...<br>Сьогодні ми розглянемо досить обширну добу розвитку поєзії від романтизму до символізму.
+
'''Тема: ''' Загальна характеристика провідних шляхів розвитку поезії сер. ХІХ ст. Від романтизму до символізму.<br>'''Мета''': познайомити учнів з поезією романтизму і символізму середини 19ст. <br> - розвиток аналітичного мислення учнів;<br> - виховання інтересу до поетичної творчості, пошани до культурної спадщини.<br>'''Тип уроку:''' навчально - виховний<br>'''Хід уроку:'''<br>Поезія – це небесне полум’я, яке менше або більше входить до складу людської душі - це поєднання уяви, чутливості, мрійливості, - незрідка в поезя виражає і муку і втіху людей.<br>Без поезії не було б нічого тривалого, вірного, визначеного; і те, що ми називаємо безсмертям на землі, не могло б існувати без поезії.<br>Проходять століття, міста і пам'ятники рук людських руйнуються і лише поезія залишається вічною. Саме у поезії ми знаходимо все те що нас цікавить, тут ми переживаємо всю палітру відчуттів, де сплітаються любов і ненависть, відданість і зрада; у ній ми відчуваємо всю досконалість природи, – де обличчя сонця, що горить, протиставлений холодним водам океану; сонце, що зупинилося на горизонті і, подібно до полум'яної гори...<br>Сьогодні ми розглянемо досить обширну добу розвитку поєзії від романтизму до символізму.
[[Image:T1r1.jpeg]]<br>Романтизм в літературі сформувався на межі 18 - 19 ст. Він зберігав зв'язок з сентименталізмом, з перебігом «Бурі і натиску» в ньому поезії, а також з традиціями англійського «готичного роману». Характерний для сентименталізму культ відчуття і природи отримує в Романтизмі подальший розвиток.<br>Відмовляючись від догматичної теорії класицизму, романтики вважали норми античного мистецтва непридатними до зображення сучасного ним світу і популяризували нові жанри літератури і повну свободу їх трактування. Так в літературі з'явилися, поряд з романтичною драмою новели, казки ліріко-філософського і фантастичного характеру, романтична поема, що ламала всі колишні уявлення про кордони між епосом і лірикою, романи у віршах і в прозі, що відрізнялися своєю химерною композицією.<br>Романтики культивували лірику, широко використовуючи народну пісню, розкриваючи настрої душевного світу людини.
[[Image:T1r1.jpeg]]<br>Романтизм в літературі сформувався на межі 18 - 19 ст. Він зберігав зв'язок з сентименталізмом, з перебігом «Бурі і натиску» в ньому поезії, а також з традиціями англійського «готичного роману». Характерний для сентименталізму культ відчуття і природи отримує в Романтизмі подальший розвиток.<br>Відмовляючись від догматичної теорії класицизму, романтики вважали норми античного мистецтва непридатними до зображення сучасного ним світу і популяризували нові жанри літератури і повну свободу їх трактування. Так в літературі з'явилися, поряд з романтичною драмою новели, казки ліріко-філософського і фантастичного характеру, романтична поема, що ламала всі колишні уявлення про кордони між епосом і лірикою, романи у віршах і в прозі, що відрізнялися своєю химерною композицією.<br>Романтики культивували лірику, широко використовуючи народну пісню, розкриваючи настрої душевного світу людини.
Строка 7:
Строка 7:
*'''Мозковий штурм:'''
*'''Мозковий штурм:'''
-
<u>'''Учні розділітьсі на групи, створюють рекламний ролик на тему: Поезія романтизму і реалізму.'''</u><br>Далі кожна група учнів демонструє свою рекламу, а інші аналізують її за критеріями: -відповідність реклами художньому тексту; <br>-максимум інформації при мінімальній кількості слів (жанр рекламного ролика передбачає його стислість);<br> -аргументованність; <br>-доступність;<br> -оригінальність.
+
<u>'''Учні розділітьсі на групи, створюють рекламний ролик на тему: Поезія романтизму і реалізму.'''</u><br>Далі кожна група учнів демонструє свою рекламу, а інші аналізують її за критеріями: -відповідність реклами художньому тексту; <br>-максимум інформації при мінімальній кількості слів (жанр рекламного ролика передбачає його стислість);<br> -аргументованність; <br>-доступність;<br> -оригінальність.
-
[[Image:T1r2.jpeg]]<br>Поезія романтизму це не лише вираження почуттві, але і роздуми — не стільки про природу, скільки про людину. Як і в поемі, так і в пейзажній ліриці вельми значимий ліричний герой з його складним світом. Російський романтик Ф.І. Тютчев (не без впливу німецької філософії, зокрема Шеллінга) геніально передав романтичне відчуття природи («Не те, що вважаєте ви, природа»). Вище досягнення російського романтизму - поезія Жуковського, Баратинського, Пушкіна (не в останній період творчості), Лермонтова (не в останній період творчості), Тютчева. Родоначальниками ж російського романтизму прийнято вважати Жуковського і Батюшкова.
+
[[Image:T1r2.jpeg]]<br>Поезія романтизму це не лише вираження почуттві, але і роздуми — не стільки про природу, скільки про людину. Як і в поемі, так і в пейзажній ліриці вельми значимий ліричний герой з його складним світом. Російський романтик Ф.І. Тютчев (не без впливу німецької філософії, зокрема Шеллінга)
-
[[Image:t33s5.jpeg]]
+
{{#ev:youtube|fq3w58q45Os}}
+
+
геніально передав романтичне відчуття природи («Не те, що вважаєте ви, природа»). Вище досягнення російського романтизму - поезія Жуковського, Баратинського, Пушкіна (не в останній період творчості), Лермонтова (не в останній період творчості), Тютчева. Родоначальниками ж російського романтизму прийнято вважати Жуковського і Батюшкова.
+
+
[[Image:T33s5.jpeg]]
*'''Виразне читанні вірша:'''
*'''Виразне читанні вірша:'''
-
Взошла заря. Дыханием приятным<br>Сманила сон с моих она очей;<br>Из хижины за гостем благодатным<br>Я восходил на верх горы моей;<br>Жемчуг росы по травкам ароматным<br>Уже блистал младым огнем лучей,<br>И день взлетел, как гений светлокрылый!<br>И жизнью все живому сердцу было.<br><br>Я восходил; вдруг тихо закурился<br>Туманный дым в долине над рекой:<br>Густел, редел, тянулся, и клубился,<br>И вдруг взлетел, крылатый, надо мной,<br>И яркий день с ним в бледный сумрак слился,<br>Задернулась окрестность пеленой,<br>И, влажною пустыней окруженный,<br>Я в облаках исчез, уединенный...<br>27 ноября 1819 В. Жуковський
+
Взошла заря. Дыханием приятным<br>Сманила сон с моих она очей;<br>Из хижины за гостем благодатным<br>Я восходил на верх горы моей;<br>Жемчуг росы по травкам ароматным<br>Уже блистал младым огнем лучей,<br>И день взлетел, как гений светлокрылый!<br>И жизнью все живому сердцу было.<br><br>Я восходил; вдруг тихо закурился<br>Туманный дым в долине над рекой:<br>Густел, редел, тянулся, и клубился,<br>И вдруг взлетел, крылатый, надо мной,<br>И яркий день с ним в бледный сумрак слился,<br>Задернулась окрестность пеленой,<br>И, влажною пустыней окруженный,<br>Я в облаках исчез, уединенный...<br>27 ноября 1819 В. Жуковський
+
+
[[Image:T33s1.jpeg]]<br>Символісти вважали, що саме символ, а не точні науки дозволять людині прорватися до ідеальної суті світу, пройті «від реального до реальнішого». Особлива роль в збагненні надреальності відводилася поетам як носіям інтуїтивних одкровень і поезії як плоду надрозумного надхнення.<br>Єдине, що додавало цілісності в кожен момент тексту, так це унікальне, неповторне бачення поета.<br>Величезне значення символізм мав в російському мистецтві цього ж періоду, що мав в мистецтвознавстві визначення «Срібне століття».
+
+
[[Image:T33s2.jpeg]]<br> Розквіт російського символізму припав на дев'ятисоті роки, після чого рух пішов на спад: в рамках школи більше не з'являються значні твори, виникають нові напрями - акмеїзм і футуризм, світовідчування символіста перестає відповідати драматичним реаліям «сьогодення, некалендарного ХХ століття».<br>Російський символізм, найзначніший після французького, мав в основі ті ж передумови, що і символізм західний: криза позитивного світогляду і моралі, загострене релігійне відчуття.<br>Символізм в Росії вбирав два потоки - «старших символістів» (І.Анненський, В. Брюсов, К. Бальмонт, З. Гиппіус, Д. Мережковський,
-
[[Image:t33s1.jpeg]]<br>Символісти вважали, що саме символ, а не точні науки дозволять людині прорватися до ідеальної суті світу, пройті «від реального до реальнішого». Особлива роль в збагненні надреальності відводилася поетам як носіям інтуїтивних одкровень і поезії як плоду надрозумного надхнення.<br>Єдине, що додавало цілісності в кожен момент тексту, так це унікальне, неповторне бачення поета.<br>Величезне значення символізм мав в російському мистецтві цього ж періоду, що мав в мистецтвознавстві визначення «Срібне століття».
[[Image:t33s2.jpeg]]<br> Розквіт російського символізму припав на дев'ятисоті роки, після чого рух пішов на спад: в рамках школи більше не з'являються значні твори, виникають нові напрями - акмеїзм і футуризм, світовідчування символіста перестає відповідати драматичним реаліям «сьогодення, некалендарного ХХ століття».<br>Російський символізм, найзначніший після французького, мав в основі ті ж передумови, що і символізм західний: криза позитивного світогляду і моралі, загострене релігійне відчуття.<br>Символізм в Росії вбирав два потоки - «старших символістів» (І.Анненський, В. Брюсов, К. Бальмонт, З. Гиппіус, Д. Мережковський, Н.Мінський, Ф.Сологуб (Ф.Тетерников) і «молодих символістов» (А.Білий (Б.Бугаєв), А. Блок, Вяч. Іванов, С.Соловьов, Елліс (Л.Кобилінський). До символістів були близькі М.Волошин, М.Кузмін, А.Добролюбов, І.Коневський.<br>Загальновизнані передвісники російського символізму - Ф.Тютчев, А.Фет, Вл.Соловьов. Основоположниками методу символіста в російській поезії В.Іванов називав Ф.Тютчева.
+
Н.Мінський, Ф.Сологуб (Ф.Тетерников) і «молодих символістов» (А.Білий (Б.Бугаєв), А. Блок, Вяч. Іванов, С.Соловьов, Елліс (Л.Кобилінський). До символістів були близькі М.Волошин, М.Кузмін, А.Добролюбов, І.Коневський.<br>Загальновизнані передвісники російського символізму - Ф.Тютчев, А.Фет, Вл.Соловьов. Основоположниками методу символіста в російській поезії В.Іванов називав Ф.Тютчева. <br>
Тема: Загальна характеристика провідних шляхів розвитку поезії сер. ХІХ ст. Від романтизму до символізму. Мета: познайомити учнів з поезією романтизму і символізму середини 19ст. - розвиток аналітичного мислення учнів; - виховання інтересу до поетичної творчості, пошани до культурної спадщини. Тип уроку: навчально - виховний Хід уроку: Поезія – це небесне полум’я, яке менше або більше входить до складу людської душі - це поєднання уяви, чутливості, мрійливості, - незрідка в поезя виражає і муку і втіху людей. Без поезії не було б нічого тривалого, вірного, визначеного; і те, що ми називаємо безсмертям на землі, не могло б існувати без поезії. Проходять століття, міста і пам'ятники рук людських руйнуються і лише поезія залишається вічною. Саме у поезії ми знаходимо все те що нас цікавить, тут ми переживаємо всю палітру відчуттів, де сплітаються любов і ненависть, відданість і зрада; у ній ми відчуваємо всю досконалість природи, – де обличчя сонця, що горить, протиставлений холодним водам океану; сонце, що зупинилося на горизонті і, подібно до полум'яної гори... Сьогодні ми розглянемо досить обширну добу розвитку поєзії від романтизму до символізму.
Романтизм в літературі сформувався на межі 18 - 19 ст. Він зберігав зв'язок з сентименталізмом, з перебігом «Бурі і натиску» в ньому поезії, а також з традиціями англійського «готичного роману». Характерний для сентименталізму культ відчуття і природи отримує в Романтизмі подальший розвиток. Відмовляючись від догматичної теорії класицизму, романтики вважали норми античного мистецтва непридатними до зображення сучасного ним світу і популяризували нові жанри літератури і повну свободу їх трактування. Так в літературі з'явилися, поряд з романтичною драмою новели, казки ліріко-філософського і фантастичного характеру, романтична поема, що ламала всі колишні уявлення про кордони між епосом і лірикою, романи у віршах і в прозі, що відрізнялися своєю химерною композицією. Романтики культивували лірику, широко використовуючи народну пісню, розкриваючи настрої душевного світу людини.
Мозковий штурм:
Учні розділітьсі на групи, створюють рекламний ролик на тему: Поезія романтизму і реалізму. Далі кожна група учнів демонструє свою рекламу, а інші аналізують її за критеріями: -відповідність реклами художньому тексту; -максимум інформації при мінімальній кількості слів (жанр рекламного ролика передбачає його стислість); -аргументованність; -доступність; -оригінальність.
Поезія романтизму це не лише вираження почуттві, але і роздуми — не стільки про природу, скільки про людину. Як і в поемі, так і в пейзажній ліриці вельми значимий ліричний герой з його складним світом. Російський романтик Ф.І. Тютчев (не без впливу німецької філософії, зокрема Шеллінга)
геніально передав романтичне відчуття природи («Не те, що вважаєте ви, природа»). Вище досягнення російського романтизму - поезія Жуковського, Баратинського, Пушкіна (не в останній період творчості), Лермонтова (не в останній період творчості), Тютчева. Родоначальниками ж російського романтизму прийнято вважати Жуковського і Батюшкова.
Виразне читанні вірша:
Взошла заря. Дыханием приятным Сманила сон с моих она очей; Из хижины за гостем благодатным Я восходил на верх горы моей; Жемчуг росы по травкам ароматным Уже блистал младым огнем лучей, И день взлетел, как гений светлокрылый! И жизнью все живому сердцу было.
Я восходил; вдруг тихо закурился Туманный дым в долине над рекой: Густел, редел, тянулся, и клубился, И вдруг взлетел, крылатый, надо мной, И яркий день с ним в бледный сумрак слился, Задернулась окрестность пеленой, И, влажною пустыней окруженный, Я в облаках исчез, уединенный... 27 ноября 1819 В. Жуковський
Символісти вважали, що саме символ, а не точні науки дозволять людині прорватися до ідеальної суті світу, пройті «від реального до реальнішого». Особлива роль в збагненні надреальності відводилася поетам як носіям інтуїтивних одкровень і поезії як плоду надрозумного надхнення. Єдине, що додавало цілісності в кожен момент тексту, так це унікальне, неповторне бачення поета. Величезне значення символізм мав в російському мистецтві цього ж періоду, що мав в мистецтвознавстві визначення «Срібне століття».
Розквіт російського символізму припав на дев'ятисоті роки, після чого рух пішов на спад: в рамках школи більше не з'являються значні твори, виникають нові напрями - акмеїзм і футуризм, світовідчування символіста перестає відповідати драматичним реаліям «сьогодення, некалендарного ХХ століття». Російський символізм, найзначніший після французького, мав в основі ті ж передумови, що і символізм західний: криза позитивного світогляду і моралі, загострене релігійне відчуття. Символізм в Росії вбирав два потоки - «старших символістів» (І.Анненський, В. Брюсов, К. Бальмонт, З. Гиппіус, Д. Мережковський,
Н.Мінський, Ф.Сологуб (Ф.Тетерников) і «молодих символістов» (А.Білий (Б.Бугаєв), А. Блок, Вяч. Іванов, С.Соловьов, Елліс (Л.Кобилінський). До символістів були близькі М.Волошин, М.Кузмін, А.Добролюбов, І.Коневський. Загальновизнані передвісники російського символізму - Ф.Тютчев, А.Фет, Вл.Соловьов. Основоположниками методу символіста в російській поезії В.Іванов називав Ф.Тютчева.
Виразне читання вірша:
Напрасный труд Напрасный труд — нет, их не вразумишь,— Чем либеральней, тем они пошлее, Цивилизация — для них фетиш, Но недоступна им ее идея.
Как перед ней ни гнитесь, господа, Вам не снискать признанья от Европы: В ее глазах вы будете всегда Не слуги просвещенья, а холопы. Ф.Тютчев В.Брюсов висловлювався про Тютчева як про основоположника поезії нюансів. Знаменитий рядок з вірша Тютчева (Мовчання) Думка сказана є брехня стала гаслом російських символістів. Поет нічних знань душі, безодні і хаосу, Тютчев виявився близький російському символізму своєю спрямованістю до ірраціонального, невимовного, несвідомого. Тютчев, що вказав дорогу музики і нюансу, символу і мрії, відводив російську поезію, на думку дослідників, «далеко від Пушкіна». Але саме цей шлях був близьким багатьом російським символістам.
Завдання на засвоєння нової теми:
Проаналізуйте характерні риси творчості письменників доби реалізму і символізму. Назвіть відатних поетів реалізму і символізму.
Домашне завдання:
Продумайте розповідь творчої біографії одного з поетів доби реалізму і символізму . Художнє читання напам’ять віршів поетів доби реалізму і символізму на вибір.
Список використаної літератури: Урок на тему : Поезія реалізму і символізму, Власенко В. В., викладача світової літератури Сш. № 12 ,м. Херсон. Урок на тему : Видатна постаті поезії символізму, Колісніченко В. Д., викладача світової літератури Сш. №2 ,м. Калуш. Белый А. Символизм как мировоззрение. М., 2004. Белый А. Смысл искусства // Белый А. Критика. Эстетика. Теория символизма. В 2-х тт. - Т. 1. - М. , 2004. История русской литературы: ХХ век: Серебряный век/Под ред. Ж. Нива и др. М., 2005. Михайловский Б.В. Русская литература ХХ века: С 90-х гг. XIX в. до 1917 г. – С.-П. 2009. Энциклопедия символизма /Под ред. Ж.Кассу. М., 2008. Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.