Ознайомитися з історичним періодом, що охоплює часи від появи першої людини на території України до передумов створення Київської Русі.
Завдання
засвоїти знання про перших людей на території України;
вивчити ознаки первіснообщинного ладу;
ознайомитися з основними поняттями уроку;
пробудити в учнях цікавість до історії українського народу, заохотити до вивчення історії.
План уроку
1. Археологічні дослідження історії України. Поява людини. Первісні люди і їхній спосіб життя.
2. Первіснообщинний лад на території України. Неолітична революція.
3. Трипільська культура. Традиції трипільської культури. Розвиток землеробства й скотарства. Археологічні культури епохи міді-бронзи.
4. Перші письмові звістки про племена кіммерійців, таврів, скіфів, сарматів. Скіфо-сарматська епоха.
5. Перші протодержавні утворення на території Україні. Економічні зв'язки з країнами Передньої Азії і Середземномор'я. Античні міста-держави Північного Причорномор'я (поліси). Найдавніші письмові та археологічні відомості про слов'ян.
6. «Велике переселення народів» і зміна етнічної карти Євразії. Проблема походження слов'янських племен в сучасній історіографії. Етногенез слов'янських племен (венеди, анти, склавини). Відділення східнослов′янських племен.
7. Антський племінний союз. Східні слов'яни у VI-XI ст. Розселення та заняття східних слов′ян. Звичаї, вірування, побут. Суспільний розвиток східнослов′янських племен. Перші державні об'єднання східних слов'ян на Середньому Подніпров'ї.
Хід уроку
Перевірка знань (повторення вивченого)
1. Який критерій є основним при визначенні хронологічних рамок історичних подій? а) цілі учасників; б) способи і методи діяльності учасників; в) діяльність вождів, лідерів.
Приблизний текст учителя
Суспільний лад антів представляє для нас особливий інтерес, тому що дозволяє визначити той фундамент, на якому виникла Київська держава.
Ще з XVIIIст. існують два способи зображати древніх слов'ян - один з них дає нам тихих, мирних людей на зразок тих слов'янських гуслярів, яких, за описом Феофана, імператор Маврикій зустрів у Даонії. Три слов'янина більше року йшли від берегів океану до імператора; єдиним їх зброєю були гуслі. Іншого вони ніби й не знали. Легендарність цього повідомлення так само очевидна, як і згадки Феофана про народження дитини з риб'ячим хвостом.
Хосров у імператора Маврикія
Слов'яни, зображені за другим способом, виглядають кровожерливими чудовиськами, підпалювали і грабує культурні візантійські міста.
Зробимо спробу підійти до джерел не з точки зору вибірки з них бажаних місць, підкріплюють певну тенденційну думку, а з точки зору синтезу всіх відомостей.
Цілий ряд візантійських свідоцтв говорить нам про родовому ладі у слов'ян і антів у VIст.
- Ці народи, Слов'яни і Анти, не підкоряються одній людині, але здавна живуть у демократії: тому про все, що для них корисно або шкідливо, вони міркують спільно (Прокопій).
- Племена слов'ян і антів живуть разом, і життя їх однакова: вони живуть вільно, і не дають нікому поневолити себе або підкорити (Маврикій)
- У них немає спільної влади, вони вічно у ворожнечі один з одним (Маврикій).
Перед нами - картина окремих, ворогуючих між собою племен, не спаяних ще ніякої єдиної владою. Родове житло нам вже знайоме, це городище з комплексом землянок, з'єднаних внутрішніми переходами в одне ціле. Об'єм племені за археологічними матеріалами ще не вдалося встановити; за даними Феофана, столиця одного племінного князька від кордону володінь іншого князька відстояла на 30 фарсангов, тобто приблизний діаметр племінної території дорівнював 300км.
У подіях IVст. ми бачимо поруч з антським князем 70 старійшин. Множинність племен, що міняють свої назви, зазначено Йорданом. Кілька разів згадується загальний рада, племінне віче антів. Але це віче далеко не завжди приходить до певних рішень, часті суперечки перешкоджають цьому.
Антський рід VIст. знає правову помсту. Про помсти за гостя говорить Маврикій:
Якщо буде гостю будь-яку шкоду з вини господаря або за його недбальство, - той хто йому довірив гостя, підніме проти нього війну і вважає своїм священним обов'язком помститися за гостя.
Кривава помста за родича-анта з'явилася, ймовірно, причиною війни між антами і склавинами, після вбивства Хілвуда.
Рід був, ймовірно вже патріархальним, так як рахунок спорідненості вівся по батьківській лінії. У антів були вже свої дружини. Судячи з одного місця з Стратегіконе Маврикія, можна думати, що частина антських дружин складалася по древньому віковим принципом: військову дружину складали юнаки, молоді люди.
Система релігійних уявлень антів змальована Прокопієм так: Одного Бога-Громовержця визнають вони володарем всього світу і в жертву йому приносять священних тварин. Долі вони зовсім не знають і не вважають, що вона впливає на людей ... Поклоняються також річках і німфам і іншим божествам і всім їм приносять жертви; при цих жертвоприношеннях ворожать.
У цьому неповному, побіжному нарисі ми дізнаємося анімістичні уявлення, характерні і для більш пізнього часу. Поклоніння джерел і джерело в подальшому з'явиться обьектом найбільш частих нападів церкви.
Громовержець - це зрозуміло Перун. Археологія може додати родові кладовища, віру в загробне життя.
Мистецтво родового суспільства антів нам майже невідомо. Можна тільки припускати, що воно було тісніше пов'язане з культом, ніж у пізніший час.
Відкриття дивовижної наступності культових зображень між скіфо-сарматським світом і пізнішим слов'янським, дозволяє припускати, що анти були неминучим проміжною ланкою, які сприйняли частина скіфо-сарматських релігійних уявлень і передав їх Київській Русі, а через неї і далі.
Глиняні зображення матері-Землі, вишивки на рушниках із зображенням цієї ж богині і вершників біля неї – все це скіфське спадщина теоретично треба припускати у антів.
Вище було розглянуто родовий лад у антів в його ще не порушеному вигляді, але VI столітті, коли візантійці впритул зіткнулися з налинули на них хвилями антів і слов'ян, тим і цікаве, що поряд з класичними рисами родового суспільства намічається цілий ряд нових явищ, що руйнують непорушність первісно-общинних відносин.
У V—VII ст. відбулося Велике розселення слов'ян Результатом цієї взаємодії, як наслідку взаємопроникнення і взаємознищення римського і варварського світів, стало зародження нового типу цивілізації.
Велике переселення народів як тимчасової «зазор» між Античністю і Середньовіччям ділиться на три етапи. Етапи Переселення відрізняються характером етнічного складу учасників Переселення, позицією мігруючих племен, основними акцентами протистояння і взаємодії, напрямком міграцій та їх результатом.
Додаткова література
1. Літопис візантійця Феофана, переклад Оболенського та Тернівського, М., 1890 2. Грушевський Михайло Звичайна схема «Руської» історії й справа раціонального укладу історії східного слов'янства.
Домашнє завдання
1. Вивчити матеріал за підручником, використати атлас.
2. Записати розглянуті поняття у словничок термінів.
Список використаних джерел:
1. Урок на тему "Східнослов’янські племена – предки українців – напередодні утворення держави" Дмитрієва В.С., Домарецької О.В., вчителів Міжнародного ліцею "Гранд".
2. Конспект уроку "Східнослов’янські племена – предки українців – напередодні утворення держави." Домарецької О.В., вчителя Міжнародного ліцею "Гранд".
3. О. Гісем, О. Мартинюк Історія України. Конспекти уроків. 7 клас: Посібник для вчителя,-2007
4. Лановик Б. Історія України : Навчальний посібник. - К. : Знання-Прес, 2006
Скомпоновано та відредактовано Любименко В.В.
Над уроком працювали
Дмитрієва В.С.
Домарецька О.В.
Любименко В.В.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.