KNOWLEDGE HYPERMARKET


Конспект уроку до теми «Оригінальна література княжої Руси-України. Літописи»

Гіпермаркет Знань>>Українська література >>Українська література: Оригінальна література княжої Руси-України. Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ» — історична книга і збірка епічних творів. Києво-Печерський патерик. Зміст оповідання про Прохора чорнорижця...


План-конспект уроку з курсу «Українська література 9 клас» з теми «Оригінальна література княжої Руси-України. Літописи».




Тема уроку:
  Оригінальна література княжої Руси-України. Літописи як історико-художні твори. «Повість минулих літ» - історична книга і збірка епічних творів. Києво-Печерський патерик. Зміст оповідання «Про Прохора- чорноризця, котрий з молитвою із трави, що називається лободою, пік хліб і з попелу сіль робив».

Мета уроку: ознайомити учнів з творами оригінальної літератури княжої Руси-України, життєвим і творчим шляхом Нестора-літописця, виникненням Києво-Печерського монастиря, основними мотивами Києво-Печерського патерика, змістом та художніми особливостями оповідання «Про Прохора-чорноризця...»; розвивати уважність, розсудливість, аналітико-синтетичне мислення; виховувати любов і повагу до краси рідного слова.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання: виставка літератури, згідно теми уроку, ілюстрація «Нестор Літописець», Л.Тарасевич, скульптура «Нестор Літописець»» М.Антокольський, мультимедійні засоби наочності, комп’ютерна презентація, відеофільм «Літопис» Д.Кубряка і В. Стасюка.


                                                    Зміст і структура уроку


І. Організаційно-вступна частина.

ІІ.Перевірка домашнього завдання; актуалізація і корекція опорних знань.

                                                 Літературний експрес-диктант


  І варіант     ІІ варіант
 1.Дослідники нараховують творців Біблії понад....
   1.Літописно-розповідні книги Біблії:...
 2.Художні книги, що входять до Біблії: ...     2.У Новий Заповіт входять Євангелії від святих...
 3.Двадцять одне послання входить до... Заповіту.     3.Святе Письмо закінчується...
 4.Третього дня Бог створив...     4. «Людину за образом Нашим і за подобою Нашою» Бог створив... дня.
 5.Бог заборонив людям їсти плоди з дерева...
   5.Спілкувалися Адам і Єва з Богом через ...
 6.Щоб дізнатися, чи зійшла вода із землі Ной, відчинивши віконечко ковчега, випустив...
   6.Вдруге Ной випустив з ковчега голуба через ... днів.
 7. Недобудоване місто отримало назву Вавилон, тобто...
   7.Бог назвав першу людину Адам, що означає...
 8. Нагадуванням про Божу обіцянку берегти людей від потопу служить... 
  8. На знак вдячності про спасіння Ной приніс Богу подячну...
 9. Кущ, який не згорав у вогні і який бачив Мойсей при явленні йому Бога отримав назву...
   9.У Притчі про сіяча зерно – це..., а сіяч - ...
 10.П’ятикнижжя Мойсея належить до …Заповіту.     10.Одним з преших прекладів Святого Письма староукраїнською мовою є...
 11.Новообраний президент присягає на вірність народові України на ....Євангелії. 
   11.Перші перекладачі Біблії українською мовою: ...
 12.Біблійний вислів «поцілунок Іуди» означає...
   12. Біблійний вислів «нести свій хрест» означає...


Відповіді:

І варіант. 1. 40. 2. Твори Поророків, Псалтир, Пісня Пісень та ін. 3. Нового. 4. Землю. 5.Пізнання добра і зла. 6.Ворона. 7. Змішання. 8. Веселка. 9. Неопалима купина. 10.Старого. 11. Пересопницькому. 12. Зрада.

ІІ варіант. 1. Буття, Вихід, чотири книги «Царств», книга проповістей Соломона та ін. 2.Матвія, Марка, Луки, Іоанна. 3.Апокалапсисом. 4.Шостого. 5. Молитву. 6. Сім. 7. «Взятий із землі». 8. Жертву. 9.Слово Боже (Євангеліє); той, хто сіє, проповідує слово Боже. 10. Пересопницьке Євангеліє. 11.І.Нечуй-Левицький, П.Куліш, І.Пулюй. 12.Гідно переносити всі життєві випробування.

ІІІ.Повідомлення теми та мети уроку; мотивація навчальної діяльності.

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Вступне слово учителя про особливості оригінальної літератури княжої Руси-України (слайди №№1-2)

1. Берестяні грамоти. Найстаріша датується ХІ ст.

2.Літописи. Перші письмові праці, які створювали при монастирях ченці за зразком візантійських хронік (запис за роками). Узагальнене літописне зведення –Літопис Руський. Він включає в себе: Початковий літопис, або «Повість минулих літ» (від найдавніших часів, від Ноя до 1113 р.), Київський літопис (від 1118 до 1200р., окремі події до 1237 р.) та Галицько-Волинський літопис ( від 1201 до 1292 рр.)

3.«Слово про закон і благодать» Іларіона, першого Київського митрополита. Твір написаний між 1037 та 1043 рр. і виголошений на честь відкриття Софійського собору у Києві.

4.«Повчання дітям» В.Мономаха (1096р.). Структура твору: 1) релігійні правила; 2) поради для князя, 3)життєпис автора, як приклад для наслідування дітям. Це не лише літературний твір, а й політичний маніфест, у якому автор проголошував ідеї громадянського миру в державі, необхідність укріплення  її зовнішнього становища.

5.«Житіє та ходіння Данила, Руської землі ігумена» – науково-геграфічний опис подорожі в Єрусалим через Царгород (1106-1108рр.).

6.Києво-Печерський патерик – збірник оповідань про життя осіб Києво-Печерського монастиря, яких церква оголосила святими, прославлення зодчих, живописців, пропагування єдності руських земель.

7.«Слово Данила Заточника» – сповідь і розкаяння дружинника, якого вигнали з княжого двору. Роздуми про багатих і бідних, добрих і злих, розумних і нерозумних; ідеалізація князя.

8. «Слово про похід Ігорів» – опоетизована розповідь про невдалий похід новгород-сіверського князя Ігоря Святославича на половців 1185 р.; заклик руських князів до єднання у боротьбі проти зовнішнього ворога.

Теорія літератури. Літопис (слайд №3).

Відеофільм «Літопис»  Д.Кубряка і В. Стасюка.

Інформативні повідомлення (випереджувальне завдання).

1.Особливості та історична цінність збірки «Літопис Руський» (слайд №4).
2.Життя і діяльність Нестора Літописця. «Повість минулих літ» (слайд №№ 5-8).

Мистецькі палалелі. Ознайомлення з ілюстрацією «Нестор Літописець» Л.Тарасевич та скульптурою  «Нестор Літописець»» М.Антокольський,

Києво-Печерський патерик (слайд № 9).
Інформативне повідомлення. Києво-Печерський патерик – збірка оповідань про ченців Києво-Печерського монастиря, заснованого в середині XI ст. Патерик складений у XIII столітті на основі листування єпископа Володимиро-Суздальського Симона (помер 1226) і ченця Печерського монастиря Полікарпа. Одного разу Полікарп  звернувся листом до єпископа Симона  (постриженика Києво-Печерського монастиря) за підтримкою, тому, що хотів за допомогою київської княгині Верхуслави та її брата, князя Юрія Всеволодовича, також стати єпископом. Але Симон докорив Полікарпу за честолюбство і суєтність помислів і навів у приклад перших ченців Києво-Печерського монастиря, про діяння яких розповів у дев'ятьох докладених до послання «словах». Вважається, що вони були написані Симоном раніше і тільки додані до листа. Ні лист Полікарпа, ні його відповідь на лист Симона не відомі, але, мабуть, він взяв до уваги поради Володимирського єпископа. Незабаром Полікарп пише послання печерському архімандритові Акіндіну, у якому повідомляє про свою згоду записати усні розповіді Симона про перших печерських подвижників, про що його колись просив Акіндін. Таким чином, до записів Симона Полікарп приєднав свої власні записи монастирських переказів. Усього ним записано 11 оповідань про перших ченців. Крім листування, згідно припущень дослідників Д.І.Абрамовича та О. О. Шахматова, увійшли «Слово про створення церкви Печерської», написане Симоном між 1222—1226 рр., і «Слово про перших чорноризці печерських» - 4 оповідання патерикового типу про перших ченців. Основними джерелами твору- монастирські перекази і печерський «літописець», на який посилається Полікарп.

ТЕМАТИКА ЗБІРКИ:

1.Історія Києво-Печерського монастиря (реальні та легендарні сюжети).
2.Розповідь про засновників Лаври – Антонія та Феодосія.
3.Відомості з історії Київської Русі, зокрема Києва.

Бесіда за сюжетом оповідання з Києво-Печерського патерика.

Слово 31.«Про Прохора-чорноризця, котрий з молитвою із трави, що називається лободою, пік хліб і з попелу сіль робив»

1.Хто  час був ігуменом Печерського монастися під час князювання у Києві Святополка? (Іоанн).
2.Хто такий Прохор? (Чернець, що пострижений під ім'ям Прохор).
3.Звідки прийшов Прохор до Печерського монастиря? (Зі Смоленська).
4.Чому Прохора прозвали Лободник? (Збирав він лободу, висушував її, розтирав і з того випікав собі паляниці).
5.Як про таких людей сказано сказано у Євангелії від Луки? («...неначе птах небесний, що ні сіє, ні жне, але Отець Небесний годує його» (Лук. 6.26)).
6. Як Господь підтримував Прохора? (Перетворював йому гірку  їжу на солодку).
7.Яким видавався крадений хліб з лободи? (Гірким, як полин).
8. У що перетворював Прохор попіл? (У сіль).
9. Чи вдалося грабіжникам забрати сіль у Прохора з користю для себе? (Забрали, але вона перетворилася на попіл).
10.Чи змінилося ставлення Святополка до ченця? (Так, він покаявся, ченця Прохора став дуже поважати, це і призведо до успішного завершення військового походу).

Тема оповідання – зображення життя та діяння благодійного характеру ченця Печерського монастиря  Прохора, його добрі наміри для подолання зла, хитрості і жорстокості у світі багатих та бідних.
Ідея твору  –  возвеличення найкращих рис характеру Прохора, його милосердя, життєвої мудрості; засудження підступності, жаги до збагачення нечесним шляхом багатої знаті.
Символічні образи твору: хліб з гіркої лободи – насолода і спокій душі для стражденних; попіл – сіль (щоденна життєва необхідність); покаяння  Святополка, визнання своїх помилок – успіх у військових діях.
 
V. Узагальнення і систематизація знань

Кубування  (за оповіданням «Про Прохора-чорноризця, котрий з молитвою із трави, що називається лободою, пік хліб і з попелу сіль робив»).

1. «...прийшов якийсь чоловік зі Смоленська до ігумена Іоана, бажаючи стати монахом, якого і постриг ігумен,  назвавши його...» (Прохором).
2.« І, бачачи терпіння його та велике воздержання, Господь перетворив йому гіркоту ту в...» (Солодощі).
3. «Один бо з братів таємно вкрав хліба, аби без того повеління з'їсти, І не міг їсти, оскільки став у руках його, як...»  (Полин).
4. «Як висипаний був попіл, і негайно перетворився на...» (Сіль).
5. Святополк «перед Богом присягся з того часу нікому не сотворити...» (Насильства).
6. «І звідтоді Святополк, коли ходив на рать чи на лови, приходив до монастиря з подякою поклонитися...» (Святій Богородиці і гробу Феодосієву, і заходив у печеру до святого Антонія і блаженного Прохора, і, всім преподобним отцям поклонившись, ішов своєю дорогою).

VІ. Підсумки уроку. Оцінювання та самооцінювання знань.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання:

1.Опрацювати теоретичний матеріал підручника (стор.59-71).
2.Підготувати інформативні повідомленння:
  «Києво-Могилянська академія. Петро Могила – визначна історична постать України».
  «Розвиток освіти на Буковині у ХVI-XVII ст.».
  «Історія Русів» - вершинний твір української патріотичної прози».




Надіслано вчителем української мови та літератури Семчук Д.Б. ліцею №3 м.Чернівці


Шкільна бібліотека онлайн, підручники та книги по всім предметам, Українська література 9 клас скачати

Предмети > Українська література > Українська література 9 клас > Оригінальна література княжої Руси-України > Оригінальна література княжої Руси-України. Конспект уроку і опорний каркас