KNOWLEDGE HYPERMARKET


Поєднання у творі елементів романтизму і реалізму.

Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 9 клас>>Зарубіжна література: Поєднання у творі елементів романтизму і реалізму. Контрольний домашній твір за творами М. Лєрмонтова та М. Гоголя. Підсумок


Сюжет «Шинелі» побудований у формі розповіді про історію трагікомічного життя петербурзького чиновника Акакія Акакійовича Башмачкіна, головним сенсом існування для якого стають клопоти про нову шинель. Розвиток сюжетних подій у повісті ділиться на три частини.



У першій частині автор знайомить нас з головним героєм, пояснює походження його дивного імені, докладно розповідає про його службу в департаменті, його звички, уподобання, манери, про умови його нужденного існування і його дуже стару шинель, яку йому латає кравець Петрович. Але одного дня Петрович стає нев-благанним: потрібно шити нову шинель. Переживши потрясіння від такої звістки, Акакій Акакійович починає плекати мрію про нову шинель, яка не тільки зігріє його в люті петербурзькі морози, а й надасть йому поважного вигляду в очах колег. На обнову було витрачено все, що зміг накопичити Акакій Акакійович, але того ж вечора невідомі злочинці, напавши на нього посеред вулиці, вкрали його нову шинель.



У другій частині повісті змальовано поневіряння Акакія Акакійовича бюрократичними інстанціями з проханням допомогти повернути йому втрачену шинель. Але ні представник поліції, ні чиновник, відрекомендований йому як дуже «значна особа», не виявили до нього жодного співчуття, більше того — зверхньо принизили його. Акакій Акакійович помирає.



Третя частина. Містом поширюються чутки про привид Акакія Акакійовича, який з'являється на нічних вулицях і знімає шинелі з переляканих чиновників. Останньою жертвою нападів Акакія Акакійовича стала та сама «значна особа», яка відмовила йому в допомозі і принизила його. Після цього, очевидно, вгамувавши жагу помсти, привид Акакія Акакійовича більше не з'являвся, і на вулицях нічного Петербурга знову встановився спокій.

Основу образної системи гоголівської повісті «Шинель» становить контрастне зіставлення двох головних персонажів — Акакія Акакійовича і чиновника, названого «значною особою».


В образі Акакія Акакійовича Башмачкіна автор змальовує тип маленької людини, знедоленої та приреченої на нужденне існування. Акакій Акакійович — дрібний чиновник, працює писарем в одному з петербурзьких департаментів, тобто відділку якоїсь державної установи. Низький соціальний ранг Акакія Акакійовича — титулярний радник - зумовлює мізерну зарплатню і неможливість отримання дворянських привілеїв. Образ Акакія Акакійовича поєднує в собі комічне і трагічне. Комічними є манери героя, його зовнішність, вбрання, поведінка і навіть саме його ім'я. Постать його жалюгідна, а життя — одноманітне і буденне, позбавлене високого сенсу. У цьому трагізм Акакія Акакійовича. У нього немає родини, немає близьких, друзів. Колеги на роботі постійно з нього кепкують. Він багато працює, з ранку до вечора переписує службові папери, але заробленого ледь вистачає на життя.



Нова шинель в очах Акакія Акакійовича стає своєрідним символом його належності до справжнього, гідного людини життя. І коли Акакія Акакійовича пограбували, він втрачає не тільки шинель, але й саму ідею, яка наповнювала сенсом його життя. Справжня трагедія Акакія Акакійовича полягає не стільки в матеріальній, скільки в моральній його приниженості, в спотвореності його людського «я», без залишку підпорядкованого владній чиновницько-бюрократичній системі, яка пригнічує людську гідність, позбавляє людину елементарного права на розуміння, співчуття та повагу оскільки бачить в ній не її індивідуальність, а лише чин, залежно від величини якого людину або поважають, або ж зневажають. Саме тому спроба Акакія Акакійовича, який намагається повернути втрачену шинель, звернутися за допомогою до вищих за посадовою ієрархією бюрократичних інстанцій, зазнає краху. Але й сам Акакій Акакійович є органічною часткою цієї бюрократичної системи, настільки покірною і законослухняною, що зважується на спротив їй ... лише після своєї смерті. Трагізм Акакія Акакійовича — це трагізм маленької беззахисної людини, цілком залежної від несправедливо влаштованого суспільства й аморальних, бездушних осіб, породжуваних цим суспільством.


До останньої категорії людей і належить «значна особа», образ якої втілює негативні ознаки владної верхівки бюрократичного суспільства. Красномовним є вже саме знеособлення цього генерала, ім'я якого не назване, адже в будь-якому разі воно значить набагато менше від генеральського звання і соціального статусу «значної особи». Залишки людських почуттів, які ще жевріють в душі «значної особи», придушено бажанням в усьому відповідати займаній високій посаді. Тому «звичайна розмова його з нижчими відзначалася строгістю і складалася лише з трьох фраз: «Як ви смієте? Чи знаєте, з ким говорите? Чи розумієте ви, хто стоїть перед вами?» (переклад А. Хуторяна). Саме тому спроба Акакія Акакійовича знайти співчуття з боку «значної особи» миттєво обертається на звинувачення титулярного радника в бунтарських настроях. Саме тому на «значну особу», яка в очах Акакія Акакійовича символізує несправедливий деспотичний режим, і спрямовується його посмертна помста.



У цілому гоголівська повість «Шинель» побудована відповідно до вимог реалізму (типові образи, типові обставини, ретельно виписані інтер'єри, описи зовнішності героїв, їх манери говорити, об'єктивно наближені до реалій історичної епохи), однак окремі елементи її художньої побудови зберігають «в'язок з поетикою романтизму. Типово романтичним є фінал повісті, позначений Зі втручанням фантастичних, потойбічних сил (привид Акакія Акакійовича), а також конфлікт між мрією та дійсністю, хоча деяка комічність самого об'єкта мрії (нова шинель) дає підстави говорити й про те, що Гоголь пародіює у своєму р творі прийоми романтичної поетики.



Значення Творчість Гоголя відіграла вирішальну роль в творчості утвердженні в російській літературі реалізму,
Миколи збагатила принципи художнього відображення Гоголя    дійсності, розкрила невичерпні можливості використання в реалістичній літературі прийомів гротеску, фантастики, символіки. Безкомпромісна сатирична критика, якій Гоголь піддав самі основи російського самодержавного ладу, започаткувала в російській літературі потужні гуманістичні традиції, пов'язані з рішучим протестом проти пригнічення людини, зі співчуттям та повагою до долі «маленької людини», її людської гідності, розумінням її духовних можливостей і потреб.


Твори Миколи Гоголя мали значний вплив і на формування нової української літератури, зокрема творчості Григорія Квітки-Основ'яненка, Євгена Гребінки, Левка Боровиковського, Миколи Костомарова та ін. У вірші «Гоголю» (1844) Тарас Шевченко висловив усвідомлення своєї ідейно-творчої близькості до письменника, а в листі до В. Рєпніної у 1850 р. він писав: «Перед Гоголем слід благоговіти як перед людиною, обдарованою найглибшим розумом і найніжнішою любов'ю до людей».



Куточок допитливого
Твори Гоголя українською мовою перекладали Іван Франко, Леся Українка, Степан Васильченко, Григорій Косинка, Максим Рильський, Остап Вишня, Петро Панч та ін.



«Відомо, що Микола Гоголь просив у Олександра Пушкіна підказати йому сюжети майбутніх творів. Пушкін, який захоплювався творчістю Гоголя, залюбки це робив. Саме Пушкіну належать ідеї сюжетів двох найвідоміших го-голівських творів — комедії «Ревізор» і поеми «Мертві душі».



Сюжети й образи своїх творів Гоголь брав звідусіль, інколи списував із себе самого. За спогадами сучасників, у Гоголя був надзвичайно довгий ніс, настільки довгий, що на нього звертали увагу навіть випадкові перехожі, а в молодості
Гоголь показував цілу виставу, дістаючи кінчиком носа свою верхню губу. «Людина без носа, — писав Гоголь, -
казна-що: птах не птах, громадянин не громадянин, — просто візьми і жбурни у вікно!» Можливо, саме тому в російській 
літературі Гоголь посідає перше місце за кількістю образів, що змальовують запахи, чхання, хропіння, сякання. Гоголь
вигадав сюжет цілої повісті, у якій ніс відокремлюється від свого господаря, живе самостійно і навіть отримує державну
посаду (повість «Ніс»).   



Ще один образ, яким Гоголь кількісно переважає будь-яко-го іншого російського письменника, — це чорт. І якщо попередники Гоголя, письменники-романтики, змальовували диявола як зловісну могутню силу, то Гоголь ініціює свого роду літературну ревізію цього образу: в його творчості чорт — комічно знижений образ, простакувата істота, яка швидше викликає сміх, ніж страх. Але в деяких творах Гоголя потойбічні сили постають настільки гнітючими і страшними, що, знову ж таки, навряд чи можна знайти аналоги подібних зображень не тільки в російській, а й у світовій літературі.



'На запитання, звідки черпає він багатство своєї мови, звідки в нього такий чудовий стиль, Гоголь відповів: «З диму. Пишу й спалюю написане. І пишу знову». За іронією долі, літературна творчість Гоголя розпочалася з того, що він спалив увесь тираж своєї поеми «Ганц Кюхальгартен», а закінчилась спаленням другого тому «Мертвих душ».



ПІДСУМУЄМО


Дайте відповіді на запитання
1.    Розкажіть про основні етапи життєвого шляху Миколи Гоголя. З якої родини він походить?
2.    Які моральні принципи визначили світоглядні орієнтири Гоголя? Якої мети він прагнув досягти у своєму житті?
3.    На які періоди ділиться творчість Гоголя? Що покладено в основу цього поділу?
4.    Яка тематика є провідною у диканському циклі повістей Миквгга Гоголя? Чому письменник звернувся саме до цієї тематики?
5.    Які головні ознаки гоголівського художнього стилю у творах диканського циклу?
6.    Які збірки складають миргородський та петербурзький цикли творів Гоголя? У чому їх відмінність від творів ди-канського циклу?
7.    Яким у творах петербурзького циклу постає образ Петербурга?
8.    Охарактеризуйте проблематику комедії «Ревізор».
9.    У чому виявила себе сатирична спрямованість поеми «Мертві душі»?
10.    Яким проблемам була присвячена книга Гоголя «Вибрані місця з листування з друзями»? Чому вона не була сприйнята російським суспільством?
11.    Як розгортаються події в гоголівській повісті «Шинель»?
12.    У чому особлива роль Гоголя в розкритті теми «маленької людини»?
13.    Кого з героїв повісті можна назвати головними? Як ці герої між собою пов'язані?
14.    Чи можна Акакія Акакійовича назвати «маленькою людиною»? У чому сенс конфлікту між «маленькими людьми» тогочасної Росії та суспільством, якому вони підпорядковані?
15.    Яку роль у долі Акакія Акакійовича відіграє «значна особа»? Якими соціальними та моральними аргументами мотивується її поведінка?



Поміркуйте
Як ви вважаєте, що мав на увазі російський письменник і критик Микола Чернишевський, коли стверджував, що «Гоголю зобов'язана наша література... своєю самостійністю... Він пробудив у нас усвідомлення нас самих»?



Як ви розумієте таке висловлювання Віссаріона Бєлінського: «...оригінальність Гоголя полягає в комічному пафосі, над яким у нього завжди бере верх відчуття глибокого суму»?



Пригадайте
У чому полягають головні принципи реалістичного відображення життя? Що нового, у порівнянні з творчістю Пушкіна і Лєрмонтова, вніс у розвиток реалізму Гоголь?



Що спільного і що відмінного в тому, як змальовують образ «маленької людини» Лєрмонтов (образ Максима Максимовича з роману «Герой нашого часу») і Гоголь (образ Акакія Акакійовича з повісті «Шинель»)?



Перевірте свої знання
Доберіть з тексту повісті Гоголя «Шинель» цитати, які    | засвідчують, з одного боку, комічність, а з іншого боку, трагічність образу Акакія Акакійовича.



Напишіть передмову до повісті Гоголя «Шинель» з рекомендаціями цього твору майбутнім читачам.

Подискутуйте
Як ви вважаєте, чи мають місце негативні явища, описані  Гоголем в повісті «Шинель», у сучасній дійсності?

Є.Волощук "Зарубіжна література 11 клас"


Вислано читачами інтернет-сайту


Планування зарубіжної літератури,підручники та книги з зарубіжної літератури 9 класу, курси та завдання з зарубіжної літератури для 9 класу


Зміст уроку
1236084776 kr.jpg конспект уроку і опорний каркас                      
1236084776 kr.jpg презентація уроку 
1236084776 kr.jpg акселеративні методи та інтерактивні технології
1236084776 kr.jpg закриті вправи (тільки для використання вчителями)
1236084776 kr.jpg оцінювання 

Практика
1236084776 kr.jpg задачі та вправи,самоперевірка 
1236084776 kr.jpg практикуми, лабораторні, кейси
1236084776 kr.jpg рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
1236084776 kr.jpg домашнє завдання 

Ілюстрації
1236084776 kr.jpg ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
1236084776 kr.jpg реферати
1236084776 kr.jpg фішки для допитливих
1236084776 kr.jpg шпаргалки
1236084776 kr.jpg гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати

Доповнення
1236084776 kr.jpg зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
1236084776 kr.jpg підручники основні і допоміжні 
1236084776 kr.jpg тематичні свята, девізи 
1236084776 kr.jpg статті 
1236084776 kr.jpg національні особливості
1236084776 kr.jpg словник термінів                          
1236084776 kr.jpg інше 

Тільки для вчителів
1236084776 kr.jpg ідеальні уроки 
1236084776 kr.jpg календарний план на рік 
1236084776 kr.jpg методичні рекомендації 
1236084776 kr.jpg програми
1236084776 kr.jpg обговорення


Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.


Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.